PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Sukces Dnia Edukacji Muzycznej 2015

2015-10-09

Dzień Edukacji Muzycznej już za nami. Tegoroczna edycja odbyła się 7 października w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W cyklu szkoleń, lekcji pokazowych i wykładów prowadzonych przez praktyków – nauczycieli, kompozytorów i autorów publikacji – uczestniczyli nauczyciele instrumentaliści całej Polski.


Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie szkoleniowe organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne – ma na celu wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami, prezentację metod nauczania oraz nowych publikacji nutowych wydawanych przez PWM i wydawnictwa współpracujące.

Podczas tegorocznej edycji zaproponowaliśmy nauczycielom gry na różnych instrumentach łącznie aż 15 zajęć warsztatowych (lekcji pokazowych z udziałem uczniów „Małej” i „Dużej” Miodowej) oraz wykładów.

Pani Ewa Zakrzewska zaprezentowała zagadnienia kameralistyki fortepianowej na 4 ręce / dwa fortepiany z wykorzystaniem publikacji nutowych dotyczących tej tematyki: Graj ze mną na cztery ręce i Piosenki mojego dzieciństwa Janiny Garści, Witaj Reksio! Zenona Kowalowskiego oraz Children's Songs From Europe Lajosa Pappa.

Podczas lekcji pokazowej p. dr Agnieszki Kopińskiej pt. Współczesna muzyka fortepianowa w szkole zaprezentowane zostały nowe utwory pedagogiczne Zygmunta Krauzego (Monodia i fuga, Dwie inwencje, Trzy etiudy), Improwizacje dziecięce Juliusza Łuciuka oraz Piano Time Jazz Pauline Hall. Uczniów do lekcji przygotowała p. Marzena Jasińska.

W programie znalazły się także zajęcia dla nauczycieli instrumentów smyczkowych.
Pan Prof. dr hab. Sławomir Tomasik omówił zagadnienia duetów skrzypcowych dla początkujących na podstawie publikacji swojego autorstwa pt. Duetowe co nieco, a towarzyszyli mu młodzi adepci gry skrzypcowej, przygotowani przez p. Beatę Karolak. Tematem warsztatów prowadzonych przez p. prof. dr. hab. Andrzeja Gębskiego była kameralistyka skrzypcowa, a omówione i zagrane zostały utwory z publikacji Aleksandra Pogorilca pt. Zbiór utworów na dwoje skrzypiec i fortepian oraz z serii Music Medals Violin.

Kwestię nauczania najmłodszych gry na wiolonczeli w bardzo interesujący sposób omówiła p. Ewa Groblewska i wraz ze swoimi uczniami zaprezentowała własne metody pedagogiczne na podstawie podręczników Małe ABC na wiolonczelę Antoniego Cofalika oraz Cello Time Starters Davida i Kathy Blackwellów (lekcja pt. Wiolonczela dla 6-latków).

Pan dr hab. Roman Hoffman wraz z trójką swoich kilkunastoletnich uczniów zaprezentował pokazową lekcję kameralistyki wiolonczelowej, podczas której pracował z nimi nad wybranymi utworami z publikacji Śpiewające wiolonczele Romualda Twardowski oraz Chamber Music for Violoncellos Arpáda Pejtsika. Prowadzący przedstawił metodę prowadzenia zajęć i sposoby, za pomocą których wspólnie z uczniami pracują nad właściwą artykulacją, dynamiką czy frazowaniem.

Nauczyciele gry na instrumentach dętych skorzystali z zajęć pt. Flet dla początkujących, prowadzonych przez p. Agnieszkę Prosowską-Iwicką (publikacje: James Rae, Flute Debut; seria Music Medals Flute) i lekcji pt. Klarnet dla początkujących zrealizowanej przez p. prof. dr hab. Romana Widaszka, podczas której uczniowie p. Artura Pachlewskiego zaprezentowali po dwie pozycje z publikacji Clarinet Debut Jamesa Rae oraz Ty też możesz grać! Adam Brzozowskiego, a prowadzący przedstawił różne możliwości ćwiczenia (m.in. odwrócenie dynamiki, akcentowanie artykulacji). Zagadnienia kameralistyki dętej na podstawie serii Ad Libitum oraz najnowszej publikacji Adama Brzozowskiego Zagrajmy razem! omówił p. Krzysztof Zbijowski. Na lekcję złożyły się m.in. praca z utworami, w których partie poszczególnych instrumentów zostały przez uczniów przygotowane samodzielnie, lecz nie były wcześniej wspólnie grane, a także wspólne czytanie a vista. Wszyscy nauczyciele instrumentaliści uczestniczyli także w lekcji zatytułowanej Kameralistyka na zespoły o różnych składach, którą prowadziły p. Maria Sterczyńska oraz p. Agnieszka Cypryk.

Na drugą część DEM złożyła się seria wykładów:
Korekta aparatu gry – prof. dr hab. Sławomir Tomasik
Improwizacja fortepianowa – dr hab. Wojciech Olszewski
Aranżacja – dr hab. Wojciech Olszewski
Klarnet i fortepian – polska muzyka kameralna – prof. dr hab. Roman Widaszek
Chopin w szkole – p. Marta Tabakiernik i p. Anna Andruchowycz z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina
Rozmowa po latach z moim Mistrzem. Wokół Zagadnień gry skrzypcowej profesora Tadeusza Wrońskiego – prof. dr hab. Krzysztof Jakowicz

Wszystkie lekcje pokazowe i wykłady cieszyły się dużą popularnością wśród uczestników, wzbudzały entuzjastyczne reakcje i prowokowały do ożywionych dyskusji podczas przerw. Swoją obecnością zaszczycił nas także p. profesor Romuald Twardowski, którego liczne publikacje pedagogiczne znajdują się w ofercie PWM.

Na zakończenie tego pełnego wrażeń dnia mieliśmy przyjemność uczestniczyć w Koncercie Muzyki Filmowej w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej PSM II st. im. J. Elsnera pod dyrekcja p. Piotra Staniszewskiego. Młodzi muzycy zagrali utwory Wojciecha Kilara, Michała Lorenca i Macieja Zielińskiego.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do ogromnego sukcesu tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej. Szczególne podziękowania kierujemy do Dyrekcji i Grona Pedagogicznego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie na czele z p. dyrektor Iwoną Wagą-Parafiniak, p. wicedyrektor prof. Katarzyną Sokołowską i p. wicedyrektor Beatą Karolak. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za przybycie, prelegentom – za wspaniałe prezentacje, a uczniom za entuzjazm i zaangażowanie.

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej odbędzie się w przyszłym roku. W międzyczasie zapraszamy na stronę www.edu.pwm.com.pl, na której prezentowane są materiały metodyczne, nowości i recenzje naszych publikacji pedagogicznych.

Zachęcamy także do odwiedzenia strony wydarzenia na Facebooku, gdzie zamieściliśmy pierwsze relacje z DEM, a już niebawem dostępne będą także obszerna fotorelacja oraz reportaż filmowy z wydarzenia.

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?