PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Dużo Emocji Muzycznych – Dzień Edukacji Muzycznej 2016

2016-10-20

Tegoroczny Dzień Edukacji Muzycznej już za nami. Była to edycja pod wieloma względami wyjątkowa. Program obejmował ponad 20 wydarzeń, wśród których znalazły się lekcje pokazowe, warsztaty chóralne i wykłady prowadzone przez wybitnych specjalistów: pedagogów, kompozytorów i autorów publikacji. Impreza cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – zgromadziła ponad 200 uczestników z całej Polski.
 

Dzień Edukacji Muzycznej dedykowany jest nauczycielom gry na różnych instrumentach, dyrygentom chórów i orkiestr szkolnych, a także bibliotekarzom szkół muzycznych wszystkich stopni. Ma na celu wymianę doświadczeń między pedagogami, a także przedstawienie nowatorskich metod nauczania i nowych publikacji nutowych wydawanych przez PWM oraz wydawnictwa współpracujące. W tym roku zawitaliśmy w gościnne progi Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Oferowane przez nas zajęcia dotyczyły problematyki nauczania uczniów na różnych poziomach zaawansowania.

Zagadnienie efektywnego kształcenia najmłodszych dzieci w zakresie gry na fortepianie omówiła dr Agnieszka Kopińska. Prelegentka wykorzystała publikacje Janiny Garści – Łamigłówki na fortepian, Feliksa Rybickiego – Już gram oraz Gram wszystko, a także nowy zbiór kompozycji Zenona Kowalowskiego pt. Okruchy. Piękno polskich utworów fortepianowych przybliżyła także Izabela Grzybek podczas zajęć zatytułowanych Muzyka z kraju Chopina (publikacje Muzyka z Kraju Chopina na fortepian solo, z. 1 i 2). W programie znalazła się również lekcja pokazowa Elżbiety Bień, poświęcona grze na 2 fortepianach, podczas których zaprezentowano zbiór utworów Zenona Kowalowskiego Witaj Reksio na 2 fortepiany oraz Ambulansik na 2 fortepiany Hanny Kulenty. Dla pedagogów II stopnia warsztaty prowadził dr Piotr Machnik (publikacje: F. Rybicki, Koncert dla małych rąk, Z. Bargielski, Pchli targ na fortepian, z. 1).

Nauczycielom początkowych klas skrzypiec dedykowane były zajęcia prowadzone przez Ewę Iwan i Pawła Wójtowicza, którzy zaprezentowali publikacje swojego autorstwa – Ładnie gram na skrzypcach (E. Iwan) oraz Miniatury na skrzypce i fortepian (P. Wójtowicz). O pierwszych etapach nauczania gry na skrzypach z wykorzystaniem muzycznej wyobraźni dzieci opowiadała też Dorota Obijalska (publikacja: D. Obijalska, M. Wawruk, Skrzypiące nutki na skrzypce i fortepian) oraz Lilianna Adamska, która na swojej lekcji pokazowej wykorzystała kompozycje Grażyny Bacewicz – Łatwe utwory na skrzypce i fortepian, Hanny Kulenty Ambulansik na skrzypce i fortepian oraz zbiór utworów Wandy Doleżal Śpiewające skrzypce.

Zajęcia dla nauczycieli wiolonczeli na poziomie II stopnia w oparciu o Zbiór tańców na wiolonczelę i fortepian Mirosława Gąsieńca przeprowadziła Marta Nagawiecka.

Warsztaty dotyczące nauczania gry na kontrabasie uczniów pierwszych klas poprowadził Ryszard Kusek, który podczas lekcji wykorzystał swoje publikacje: Etiudowe oczko oraz W dawnym stylu. Autorską metodę nauczania gry na kontrabasie zaprezentował także Grzegorz Frankowski (G. Frankowski, Szkoła na kontrabas, z. 1 i 2), angażując przy tym nie tylko uczniów, ale też rodziców.

Fleciści skorzystali z zajęć prowadzonych przez Jolantę Trzos-Frankowską, która w formie atrakcyjnej zabawy ze swoimi uczniami zaprezentowała ćwiczenia przydatne w pierwszym okresie nauczania gry na flecie (J. Garścia, Zabawne opowiadania na flety proste). Atrakcyjne formy nauczania gry na flecie w szkołach muzycznych II stopnia omówił natomiast dr Wiesław Suruło, który w swojej lekcji wykorzystał opracowania tematów filmowych Wojciecha Kilara (W. Kilar, Muzyka filmowa na skrzypce (flet) i fortepian, z. 1 i 2). Dużym zainteresowaniem cieszyły się także warsztaty prowadzone przez znaną saksofonistkę, dr Alinę Mleczko na podstawie wydanego właśnie przez PWM w polskiej wersji językowej podręcznika Jeana-Marie Londeixa Zagrajmy na saksofonie.

Nauczyciele gry na instrumentach dętych wzięli również udział w lekcjach pokazowych dr Katarzyny Marczak – Klarnet dla początkujących (publikacje: A. Brzozowski, Zagrajmy razem na 3 klarnety, W. Kilar, Muzyka filmowa na klarnet i fortepian, z. 1 i 2) oraz dr hab., prof. AM Romana Widaszka – Klarnet i instrumenty dęte (publikacje: G. Bacewicz, Kaprys polski na klarnet i fortepian, K. Serocki, Taniec na klarnet i fortepian, J. Świder, Kaprys na klarnet i fortepian, Z. Krauze, Trio stroikowe).

Tradycyjnie w programie Dnia Edukacji Muzycznej znalazły się wykłady tematyczne. Prof. dr hab. Sławomir Tomasik w wykładzie pt. Korekta aparatu gry skrzypka wraz z trójką uczniów tutejszej szkoły zaprezentował własne metody korygowania złych nawyków gry, natomiast dr hab., prof. AM Wojciech Olszewski w panelu o nazwie Aranżacja i improwizacja skierowanym do wszystkich nauczycieli, podkreślał znaczenie rozwijania w uczniach już od najmłodszych lat umiejętności improwizacji i harmonizowania melodii.

DEM 2016 oferował także szkolenia dla kierujących zespołami kameralnymi i orkiestrami: warsztaty pt. Kameralistyka na zespoły o różnych składach Leszka Dzierżęgi i Małgorzaty Pietruszki (publikacje: seria Children on stage: C. Saint-Saëns, Karnawał zwierząt, W.A. Mozart, Czarodziejski flet, A. Pogorilec, Suita g-moll w starodawnym stylu) oraz wykład pt. Muzyka polska w repertuarze orkiestr szkolnych, który poprowadził dr hab. Tomasz Chmiel.

Nowością tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej były warsztaty dla dyrygentów chóralnych. Pierwszą część poprowadziła prof. dr hab. Katarzyna Sokołowska z własnym chórem z ZPSM nr 1 w Warszawie. W programie zajęć wykorzystane zostały kompozycje Romualda Twardowskiego oraz Wojciecha Kałamarza. Moduł popołudniowy pt. Związek techniki wokalnej z intonacją w chórze zrealizowała dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny. W zajęciach udział wzięli młodzi chórzyści ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie, a zaprezentowane zostały kompozycje Romualda Twardowskiego, Marcina Łukasza Mazura oraz Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Podczas imprezy odbyła się także prezentacja aplikacji mobilnej Orkiestrownik (Mateusz Cieślik, Instytut Muzyki i Tańca). W ramach wydarzeń towarzyszących uczestnicy mieli również okazję do spotkania i konsultacji z lutnikiem.

W trakcie imprezy była również możliwość zakupu najnowszych publikacji nutowych i książek wydawanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz albumów płytowych firmy DUX.

Jest nam niezmiernie miło, że swoją obecnością podczas Dnia Edukacji Muzycznej zaszczycili nas także kompozytorzy i autorzy publikacji pedagogicznych i chóralnych PWM, m.in. Ewa Fabiańska-Jelińska, Zbigniew Bargielski, Zenon Kowalowski oraz Mirosław Gąsieniec.

Zwieńczenie pełnego wrażeń dnia stanowił koncert Krakowskiej Młodej Filharmonii – orkiestry ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie pod dyrekcją Tomasza Chmiela. Młodzi artyści wykonali kompozycje Wojciecha Kilara, Michała Lorenca, Henryka Czyża, Stanisława Moniuszki oraz pieśni Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza. Solistkami były Alina Prochowska – uczennica ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie oraz Katarzyna Oleś-Blacha – solistka Opery Krakowskiej.

Tegoroczna edycja DEM wyróżniła postać Mieczysława Karłowicza – patrona goszczącej nas placówki, którego 140. rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. Okazję do przypomnienia twórczości Karłowicza stanowił nie tylko koncert, podczas którego zabrzmiały jego pieśni, ale i lekcja pokazowa z historii muzyki pt. Mieczysław Karłowicz – postępowy indywidualista epoki, poprowadzona przez dr Dorotę Susuł.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do ogromnego sukcesu tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej. Szczególne podziękowania kierujemy do Dyrekcji Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie – p. dyrektora Witolda Malinowskiego i p. wicedyrektor Małgorzaty Zgałat-Łozińskiej oraz szkolnej koordynatorki wydarzenia – p. Marii Lubaszewskiej.

Pragniemy także gorąco podziękować wszystkim prelegentom, nauczycielom, uczniom oraz uczestnikom tego wyjątkowego wydarzenia i zaprosić do udziału w kolejnym Dniu Edukacji Muzycznej.
Do zobaczenia za rok!

Najczęściej czytane:

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?

Święto miłośników instrumentów dętych w Radomiu

W piątek 15 marca rozpocznie się wielkie święto dla miłośników eufonium i saxhornu, werbla, czy buławy. Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w Radomiu (15-17 marca) zgromadzi w jednym miejscu muzyków, dyrygentów i orkiestry, po to, by wymieniać się doświadczeniami, doskonalić swoje umiejętności oraz zdobywać szeroko ujętą w programie wiedzę teoretyczną.

Bestseller w polskim wydaniu. Premiera "Estetyki muzyki" Rogera Scrutona

Muzyka – czym jest? Co oznacza? Na czym polega jej wartość? Estetyka muzyki Rogera Scrutona to brytyjski bestseller, który od niemal 30 lat pobudza do refleksji nad filozoficznym wymiarem sztuki dźwięków. Dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książka nareszcie trafia w ręce polskich czytelników.

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Greli-Fedkowicz

Swoim brzmieniem przenosi do świata baśni, mchu i paproci. Tworzy światy równoległe, maluje dźwiękiem impresje. Trudno znaleźć bardziej magiczny i przyciągający tajemniczością instrument od harfy.


Poznajcie pięć publikacji dla harfistów, wydanych przez PWM, które przyniosą radość z tworzenia muzycznych opowieści. Wśród nich odnajdziecie m.in. perełkę polskiej literatury harfowej, którą wskaże Wam Agnieszka Grela-Fedkowicz – harfistka i kompozytorka o szerokich horyzontach gatunkowych i stylistycznych, pedagożka oraz połówka Fedkowicz Duo, zespołu tworzącego muzykę z dużą ilością przestrzeni i kolorów.

RETRO MODERNA. Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zaprasza na koncert

Twórczość kompozytorów, którzy rewolucjonizowali pejzaż stylistyczny muzyki polskiej okresu po drugiej wojnie światowej, czasów naznaczonych wpływem Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” i działalnością Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia zabrzmi 8 marca w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.

 

Juliusz Zarębski w katalogu PWM - w 170. rocznicę urodzin

Na przełomie lutego i marca 2024 roku przypada 170. rocznica urodzin Juliusza Zarębskiego – jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich drugiej połowy XIX w. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego twórcy – w tym dwie nowości wydawnicze – można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Znamy laureatów Złotych Fryderyków. Wśród nich Krzysztof Meyer

Akademia Fonograficzna ogłosiła nazwiska artystów wyróżnionych tegorocznym Złotym Fryderykiem za całokształt twórczości. W sekcji muzyki poważnej nagrodę otrzyma Krzysztof Meyer, kompozytor z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Elżbieta Sikora - kompozytorka na fali sukcesu

W październiku 2023 roku Elżbieta Sikora skończyła 80 lat. W jubileuszowym sezonie 2023/2024 i w roku 2024, na całym świecie odbywają się liczne wykonania muzyki tej jednej z ważniejszych postaci polskiej muzyki najnowszej. W najbliższych miesiącach dzieła Sikory będzie można usłyszeć w Zielonej Górze, Warszawie, Berlinie, Paryżu oraz Krakowie.

Czarny charakter czy ofiara czarnego pr-u? Wszystko o Eugeniuszu Morawskim

Śmiertelny wróg Szymanowskiego, mierny kompozytor oraz zły człowiek, którego należy potępić i wymazać z powszechnej świadomości. Kim był Eugeniusz Morawski i dlaczego tak mało o nim wiemy? W najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Oskar Łapeta obnaża prawdę o kompozytorze, niszcząc utrwalony przez oponentów wizerunek.