PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Warsztaty arteterapeutyczne dla niezwykłych uczestników

2019-06-26

Za nami wyjątkowe warsztaty dla niezwykłych podopiecznych. Blisko 100 dzieci wzięło udział w zorganizowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne warsztatach arteterapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Łącznie zrealizowano 20 godzin zajęć.



PWM wychodząc naprzeciw najmłodszym, którzy posiadają specjalne potrzeby edukacyjne, wspólnie z certyfikowanymi arteterapeutami opracowało program muzycznych warsztatów edukacyjnych opartych na życiorysie oraz twórczości Stanisława Moniuszki. Projekt wpisał się w huczne obchody jubileuszu 200. rocznicy urodzin kompozytora.


Do współpracy przy przedsięwzięciu zostały zaproszone dwie placówki: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 im. Ks. Kard. Karola Wojtyły w Krakowie oraz Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 41 im. Żołnierzy Armii Krajowej Grupy Bojowej „Krybar” w Warszawie. Zajęcia odbyły się w terminach 27-28 maja w Krakowie oraz 10-11 czerwca w Warszawie. Uczestnictwo w warsztatach było bezpłatne.

 

 

– Jednym z celów zajęć z muzykoterapii jest budowanie przystani, miejsca spotkań, w którym uczestnicy czują się bezpiecznie i komfortowo – podkreśla Dariusz Janiczak, jeden z autorów warsztatów. Program zajęć był skierowany do dzieci z zaburzeniami rozwoju, funkcjonowania układu nerwowego, łagodniejszą formą autyzmu, dzieci z zespołem Aspergera i zespołem Downa.

 

Jak zaznacza Adam Ligęza, współautor programu: – Muzyka jest angażującym bodźcem dla wszystkich, również dla dzieci z niepełnosprawnością. Dzieci dotknięte autyzmem reagują na nią bardziej intensywnie niż na inne stymulacje słuchowe. Przyczyniło się do uznania, że bogata twórczość Stanisława Moniuszki będzie idealnym środkiem terapeutycznym podczas tych warsztatów.

 

Z niepełnosprawnością intelektualną, w tym między innymi z autyzmem, wiąże się fundamentalna kwestia dotycząca procesu świadomości i poznawania. U dzieci dotyczy otaczającego je świata, a także ich wewnętrznego życia psychicznego, w szczególności emocjonalno-wolicjonalnego (uczuć, przeżyć, woli, dążeń, radości, smutku, przygnębienia itp.).

 

 

Podczas warsztatów ich uczestnicy poznawali świat sztuki z różnych stron: byli słuchaczami, widzami ale przede wszystkim – czynnymi odbiorcami i twórcami dzieł artystycznych. Warsztaty dały im możliwość poznania swoich umiejętności i pogłębienia zainteresowań muzycznych. Atrakcyjna forma spotkań, m.in. z wykorzystaniem instrumentów muzycznych i narzędzi multimedialnych, oraz swobodna ekspresja artystyczna, pozwoliły na skuteczne przybliżenie osoby Stanisława Moniuszki oraz jego dzieł. Zajęcia miały za zadanie wzmocnić w dzieciach poczucie własnej wartości, poprzez zabawę obniżyć lęk oraz ograniczyć napięcie podczas pracy w grupie, pozwoliły także, co dla wydawcy muzycznego istotne, zdobyć wiedzę dotyczącą świata muzyki (opery, instrumentów muzycznych, właściwości dźwięków) oraz doświadczyć jej poprzez różnorodne ćwiczenia kinestetyczne i zabawy muzyczne.

 

– Cieszę się, że w 2019 roku, czasie, w którym szczególną uwagę zwracamy na Stanisława Moniuszkę, możemy tak wiele aktywności adresować do najmłodszych. A szczególną radością jest współpraca z młodzieżą, która ma utrudniony dostęp do najlepszej muzyki i jej nie tylko artystycznego, ale i wychowawczego wymiaru. Dziękuję dyrekcji szkół za otwartość i znakomitą współpracę. Wierzę, że wspólne „moniuszkowanie” będzie początkiem doskonałej relacji – podsumowuje dr Daniel Cichy, dyrektor- redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.


Warsztaty były zorganizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Polskich Muzyków Kameralistów.

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Paulina Richter

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?