PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kompozytorki PWM

2013-03-08
Dziś z okazji Dnia Kobiet przypominamy kompozytorki reprezentowane przez nasze Wydawnictwo. Najbardziej rozpoznawalną w Polsce i na świecie z grona naszych kompozytorek jest niewątpliwie Grażyna Bacewicz (1909-1969), również znakomita skrzypaczka, o której Lutosławski powiedział, że „widać w niej było urodzonego, rasowego muzyka, łączącego – podobnie do wielkich mistrzów baroku – talenty twórcy i odtwórcy w jedną harmonijną całość.”

Karierę o zasięgu międzynarodowym robią także tegoroczne jubilatki – Marta Ptaszyńska i Elżbieta Sikora (ur. 1943). Marta Ptaszyńska oprócz tego, że komponuje, jest też świetną, zawodową perkusistką, dlatego ten instrument odgrywa w jej twórczości rolę szczególną. Ciekawie opisuje także proces twórczy, jak mówi: "Po prostu widzę muzykę w kolorach. Początkowo wizje kolorów przychodziły mi wraz z muzyką, a potem dopiero stwierdziłam, że pewne układy się powtarzają. Jest to widzenie harmoniczne - dopiero połączenie dźwięków przywodzi na myśl odpowiedni kolor". Jej kompozycje wyrastają z tradycji europejskiej, ale również zawierają odniesienia do muzyki hinduskiej czy japońskiej. Niekiedy mają przesłanie filozoficzne wzięte z dalekowschodnich kultur.
W najbliższym czasie dzieła Marty Ptaszyńskiej będzie można usłyszeć m.in. w Filharmonii Narodowej (19.04.2013 "Holocaust Memorial Cantata"), Filharmonii Świętokrzyskiej (19.04.2013 "Inverted Mountain") i na Festiwalu Prawykonań w Katowicach (28.04.2013)

Elżbieta Sikora swe życie związała z Paryżem, w latach 1985-2008 prowadziła zajęcia z kompozycji muzyki elektroakustycznej w Konserwatorium oraz w École européenne supérieure de l’image w Angoulême, wykładała także na Université Paris-Est Marne-la-Vallée i University of Chicago. Jest dyrektorem artystycznym wrocławskiego festiwalu Musica Electronica Nova oraz profesorem wizytującym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
W bogatym katalogu kompozytorskim Elżbiety Sikory, zawierającym ponad 70 utworów w tym opery, utwory symfoniczne i kameralne, szczególne miejsce zajmuje muzyka wykorzystująca nowe technologie. Nie zabrakło ich także w najnowszym dziele – operze "Madame Curie", która dziś właśnie pojawi się na deskach Opery Bałtyckiej a jej wystawienie będzie związane z promocją DVD wydanego właśnie przez DUX.

Niesłabnącą popularnością cieszą się wśród początkujących muzyków wydawnictwa autorstwa Anny Marii Klechniowskiej, szczególnie słynna „Szkoła na fortepian” napisana w 1916 roku.

Najmłodsze pokolenie kompozytorek współpracujących z PWM tworzą: Ewa Fabiańska, Justyna Kowalska-Lasoń i Agata Zubel.
Najnowsze kompozycje Justyny Kowalskiej-Lasoń i Ewy Fabiańskiej mogliśmy podziwiać na lutowym Koncercie Prawykonań „Muzyczne obrazy” w wykonaniu orkiestry Amadeus w auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Wśród kompozytorek reprezentowanych przez PWM są też m.in.:

Bruzdowicz Joanna
Buczek Barbara
Garztecka Irena
Hussar Małgorzata
Klechniowska Anna Maria
Krzanowska Grażyna
Markiewiczówna Władysława
Matuszczak Bernadetta
Moszumańska-Nazar Krystyna
Sarnecka Jadwiga
Pstrokońska-Nawratil Grażyna
Szajna-Lewandowska Jadwiga

Najczęściej czytane:

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.