PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

PROCEDURA ZGŁASZANIA I POSTĘPOWANIA ZE ZGŁOSZENIAMI NIEZGODNOŚCI W POLSKIM WYDAWNICTWIE MUZYCZNYM. OCHRONA SYGNALISTÓW



Niniejsza regulacja zostaje wydana w związku z ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, która transponuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.

Art. 1. Przepisy ogólne


§ 1 Celem Procedury jest zapewnienie prawidłowości funkcjonowania wszystkich obszarów działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (dalej: „PWM”) poprzez identyfikowanie i reagowanie na zidentyfikowane niezgodności, wyjaśnianie, usuwanie ich skutków, jak i wypracowanie środków, które pozwolą zapobiec ich ponownemu powstaniu.
§ 2 Procedura jest adresowana do wszystkich podmiotów świadczących pracę na rzecz PWM, jak i wszystkich podmiotów będących w stosunkach z PWM, a zawarte w niej zasady i reguły znajdują zastosowanie na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej oraz określają obowiązki w procesie przeciwdziałania, wykrywania i wyjaśniania Niezgodności.


Art. 2. Słowniczek


1) Niezgodność – każde działanie lub zaniechanie, mogące stanowić naruszenie lub nakłanianie do naruszenia powszechnie obowiązujących przepisów prawa, zasad lub reguł wewnętrznych obowiązujących PWM. Niezgodnościami są w szczególności: naruszenie przepisów o ofercie publicznej i instrumentach finansowych, przepisów podatkowych i ubezpieczeniowych, norm ochrony środowiska, zamówień publicznych, przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu, bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa i jakości produktów, ochrony antymonopolowej, przepisów o ochronie konkurencji, przepisów dotyczących danych osobowych, księgowości i sprawozdawczości finansowej, zasad ochrony majątku firmy, ochrony informacji, brak kontroli i nadzoru w zakresie przestrzegania przepisów prawa i regulacji wewnętrznych, naruszenie regulacji zakupowych, kradzież, zachowania o znamionach mobbingu lub dyskryminacji, korupcja, konflikt interesów.
2) Osoba świadcząca pracę każda osoba świadcząca pracę na rzecz PWM bez względu na podstawę i wymiar zatrudnienia, w tym na podstawie umowy o pracę; także osoba odbywająca staż, praktyki zawodowe, wolontariusz bądź też osoba współpracująca z PWM na podstawie innej umowy, np. umowy zlecenia, umowy o świadczenie usług, umowy o dzieło, itd.
3) Interesariusz – podmiot, który może wpływać na PWM lub pozostawać pod wpływem jego działalności, np. osoba, fizyczna, osoba prawna, organy administracji rządowej lub samorządowej, społeczności, instytucje, kandydat biorący udział w procesie rekrutacyjnym, organizacje branżowe, partnerzy biznesowi.
4) Sygnalista – każda osoba, która powzięła wiedzę o Niezgodności dotyczącej PWM, dokonująca zgłoszenia w imieniu swoim lub innej osoby, w tym Pracownik, Interesariusz, klient.
5) Przyjmujący – osoba wyznaczona przez PWM (w oparciu o odrębne Zarządzenie Dyrektora) do przyjmowania zgłoszeń, formułowania i przesyłania Sygnaliście informacji zwrotnej, prowadzenia Rejestru Zgłoszeń, kompetentna do inicjowania działań następczych.


Art. 3. Sposób przekazania zgłoszenia


§ 1 Zgłoszenia dokonuje się Przyjmującemu.
§ 2 Zgłoszenie może być dokonane:
1) w formie pisemnej na adres: al. Krasińskiego 11a, Kraków w kopercie z dopiskiem: „Poufne – zgłoszenie Sygnalisty”, przy uwzględnieniu § 6;
2) ustnie podczas bezpośredniego spotkania, zorganizowanego w terminie 14 dni od otrzymania od wniosku o taką formę zgłoszenia.
§ 3 Za zgodą Sygnalisty zgłoszenie ustne będzie dokumentowane w formie:
1) nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie, lub
2) dokładnej transkrypcji rozmowy, lub
3) protokołu rozmowy, odtwarzającego jego dokładny przebieg, który to zostanie potwierdzony przez Sygnalistę.
§ 4 W przypadku zgody na udokumentowanie ustnego zgłoszenia Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia transkrypcji rozmowy lub protokołu rozmowy przez ich podpisanie.
§ 5 Dopuszcza się dokonanie zgłoszenia w formie pisemnej za pośrednictwem poczty zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe.
§ 6 Zgłoszenie anonimowe powinno zawierać dopisek „Anonim – zgłoszenie Sygnalisty”.
§ 7 Dopuszcza się wyznaczenie więcej niż jednego Przyjmującego. W takim przypadku Przyjmujący są zobowiązani do współdziałania z zachowaniem poufności.
§ 8 Przy więcej niż jednym Przyjmującym dokonuje się jednorazowego Zgłoszenia temu Przyjmującemu, którego wybierze Sygnalista. Zabronione jest dokonywanie Zgłoszenia tej samej Niezgodności więcej niż jednemu Przyjmującemu.


Art. 4. Treść zgłoszenia


§ 1 Zgłaszać można Niezgodność oraz uzasadnione przypuszczenie, że Niezgodność zaistniała.
§ 2 Sygnalista jest zobowiązany dokonywać zgłoszenia w dobrej wierze, tj. mając na celu dobro funkcjonowania i działalności PWM oraz pozostawać w uzasadnionym przeświadczeniu, że fakty składające się na Sygnał są prawdziwe.
§ 3 Zgłoszenie powinno zawierać co najmniej:
1) szczegółowy opis zgłaszanego naruszenia prawa;
2) datę naruszenia;
3) dowody na poparcie zgłoszenia (jeśli są dostępne);
4) dane identyfikacyjne, o ile zgłoszenie nie jest anonimowe;
5) dane umożliwiające kontakt, jeżeli Sygnalista chce być informowany o wynikach działań w związku z otrzymanym zgłoszeniem.
§ 4 Informacje i dowody nie mogą być sprzeczne z prawem, ani mieć nielegalnego pochodzenia. Dowody takie nie zostaną dopuszczone.
§ 5 Jeżeli zgłoszenie nie zawiera informacji wskazanych w § 3, Przyjmujący zwraca zgłoszenie Sygnaliście z wezwaniem do uzupełnienia braków.
§ 6 Jeżeli zgłoszenie anonimowe nie zawiera informacji wskazanych w § 3, Przyjmujący ma prawo odmówić zgłoszeniu dalszego biegu.


Art. 5. Informacje zwrotne


§ 1 Przyjmujący potwierdzi przyjęcie zgłoszenia na podany adres kontaktowy. Informację przekaże niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia, o ile nie otrzyma od Sygnalisty sprzeciwu na wysłanie potwierdzenia.
§ 2 W przypadku zgłoszeń anonimowych, informacje zwrotne będą przekazywane tylko w przypadku pozostawienia danych kontaktowych.
§ 3 Informacja o przyjęciu zgłoszenia nie zostanie przekazana, jeżeli Przyjmujący będzie miał uzasadnione podstawy sądzić, że takie działanie zagroziłoby ochronie Sygnalisty.
§ 4 Przyjmujący może zwrócić się do Sygnalisty o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w posiadaniu Sygnalisty – podanie ich jest dobrowolne.
§ 5 Jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że zgłoszenie nie dotyczy naruszenia prawa, Sygnalista zostanie poinformowany o odstąpieniu od jego rozpatrywania oraz przyczynie odstąpienia.
§ 6 Sygnalista zostanie poinformowany o przekazaniu zgłoszenia do innego organu publicznego, jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że jest on właściwy do rozpatrzenia zgłoszenia.
§ 7 Sygnalista otrzyma informację zwrotną w terminie nie przekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nie przekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.
§ 8 Sygnalista otrzyma informację, jeżeli dojdzie do odstąpienia od podjęcia działań następczych, podając uzasadnienie odstąpienia.
§ 9 Sygnalista zostanie poinformowany o ostatecznym wyniku działań następczych realizowanych na skutek zgłoszenia.


Art. 6. Ochrona Sygnalisty


§ 1 Wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane żadne działania odwetowe, o których mowa w ustawie o ochronie sygnalistów. W szczególności nie mogą być podejmowane:
1) odmowa nawiązania stosunku pracy;
2) wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
3) niezawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony - w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
4) obniżenie wysokości wynagrodzenia za pracę;
5) wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
6) pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenie wysokości tych świadczeń;
7) przeniesienie na niższe stanowisko pracy;
8) zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
9) przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
10) niekorzystna zmiana miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
11) negatywna ocena wyników pracy lub negatywna opinii o pracy;
12) nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
13) przymus, zastraszanie lub wykluczenie;
14) mobbing;
15) dyskryminacja;
16) niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
17) wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
18) nieuzasadnione skierowanie na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
19) działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
20) spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
21) wyrządzenie innej szkody niematerialnej, w tym naruszenie dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
§ 2 Wszystkie Zgłoszenia będą traktowane jako poufne, chyba że Sygnalista zastrzeże inaczej.
§ 3 Przyjmujący informuje Sygnalistę, w jaki sposób na jakich zasadach, przez kogo i w jakim zakresie będą przetwarzane dane Sygnalisty, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia złożenia zgłoszenia.
§ 4 Do czasu zakończenia postępowania tożsamość osoby wskazanej w zgłoszeniu poufnym, jak i inne informacje umożliwiające identyfikację Sygnalisty, mogą zostać ujawnione tylko wtedy, gdy takie ujawnienie stanowi obowiązek PWM, wynikający z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w kontekście prowadzonych przez organy krajowe postępowań, a w szczególności ujawnienie może mieć miejsce na żądanie sądu lub prokuratora. PWM oświadcza, że bez obowiązku nałożonego przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie będzie dochodzić identyfikacji tożsamości Sygnalisty zgłaszającego Niezgodność anonimowo.
§ 5 Na żądanie Sygnalisty PWM wydaje w terminie miesiąca od jego otrzymania zaświadczenie potwierdzające, że Sygnalista podlega ochronie przed działaniami odwetowymi przewidzianymi u ustawie o ochronie sygnalistów.
§ 6 W przypadku podjęcia wobec Sygnalisty działań odwetowych, Sygnalista ma prawo do odszkodowania (w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie) oraz prawo do odszkodowania na zasadach ogólnych.


Art. 7. Działania następcze


§ 1 Działania następcze inicjowane są przez Przyjmującego, jeżeli uzna, że Zgłoszenie nie zawiera braków formalnych i dowodzi istnienia lub uzasadnionego podejrzenia zaistnienia Niezgodności.
§ 2 Działaniami następczymi są:
1) Wewnętrzne postępowanie wyjaśniające i środki podjęte w jego wyniku
2) Dokonanie przez Przyjmującego Zgłoszenia zewnętrznego.
§ 3 Wewnętrzne postepowanie wyjaśniające ma na celu wykrycie oraz trwałe usunięcie Niezgodności. Prowadzi je przełożony jednostki organizacyjnej, co do której dokonano Zgłoszenia.
§ 4 Podmiotowi prowadzącemu wewnętrzne postępowanie wyjaśniające w danej sprawie przysługują, bez potrzeby uzyskiwania odrębnego umocowania, następujące uprawnienia:
1) wstępu do pomieszczeń, w tym np. magazynów oraz innych obiektów badanej jednostki organizacyjnej w obecności osób materialnie odpowiedzialnych za mienie znajdujące się w tych pomieszczeniach,
2) wglądu do akt i dokumentów (w tym również możliwość sporządzania kopii lub wydruków), które w ocenie podmiotu prowadzącego wewnętrzne postępowanie wyjaśniające są niezbędne do ustalenia stanu faktycznego, w zakresie dopuszczalnym przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa oraz regulacje wewnętrzne,
3) dostępu do systemów informatycznych (w tym do służbowych skrzynek pocztowych Pracownika) i systemów danych,
4) uzyskiwania od Pracowników ustnych lub pisemnych wyjaśnień dotyczących Zgłoszenia,
5) uzyskiwania ustnych lub pisemnych wyjaśnień od podmiotów zewnętrznych,
gdy powstanie taka potrzeba,
6) zabezpieczania dowodów Niezgodności, w tym również ograniczania dostępu do pomieszczenia (obiektu, obszaru, itp.), na terenie którego wystąpiła Niezgodność,
§ 5 Pracownicy są zobowiązani w pełnym zakresie współpracować z podmiotem prowadzącym wewnętrzne postępowanie wyjaśniające, w szczególności udzielać niezbędnych informacji i wyjaśnień (ustnie lub pisemnie). Powyższe postanowienie nie narusza w żaden sposób praw przysługujących Pracownikom na mocy powszechnie obowiązujących przepisów.
§ 6 Każdy Sygnał jest analizowany przez podmiot prowadzący wewnętrzne postępowanie wyjaśniające pod kątem:
1) rzeczywistego lub potencjalnego wpływu finansowego na działalność PWM;
2) przewidywanego zakłócenia lub wstrzymania realizacji procesu lub jego wpływu na prowadzoną działalność;
3) wpływu Niezgodności na funkcjonowanie lub działalność pozostałych Pracowników lub Interesariuszy;
4) ryzyka uszczerbku lub utraty reputacji przez PWM.
§ 7 Po zakończeniu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego, podmiot prowadzący wewnętrzne postępowanie wyjaśniające przekazuje swoje pisemne rekomendacje co do oceny Zgłoszenia oraz wszelkie zebrane informacje i dowody Przyjmującemu, który kwalifikuje Zgłoszenie jako:
1) nieistotne,
2) istotne, zweryfikowane negatywnie, jeśli Przyjmujący uzna, że Niezgodność nie miała miejsca lub brak jest dowodów/informacji niezbędnych do konkluzywnego zakończenia przeprowadzonego wewnętrznego postępowania wyjaśniającego,
3) istotne, zweryfikowane pozytywnie, jeśli Przyjmujący uzna, że doszło do Niezgodności.
§ 8 Jeżeli Zgłoszenie zakwalifikowano jako istotne, zweryfikowane pozytywnie Przyjmujący niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni zawiadamia Dyrektora PWM.
§ 9 Dyrektor PWM obowiązkowo inicjuje w celu usunięcia Niezgodności działania adekwatne do rodzaju Niezgodności, stosowane pojedynczo lub łącznie, w tym w szczególności:
1) zastosowanie sankcji dyscyplinarnych w odniesieniu do Pracownika, który dopuścił się Niezgodności lub inne sankcje właściwe ze względu na naturę umowy wiążącej PWM z Pracownikiem (np. karę umowną, rozwiązanie umowy cywilnoprawnej),
2) złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do właściwych organów ścigania,
3) wystąpienie wobec osób, które dopuściły się Niezgodności, na drogę sądową w celu dochodzenia zaspokojenia roszczeń o charakterze majątkowym lub niemajątkowym.


Art. 8. Rejestr zgłoszeń


§ 1 Wszystkie zgłoszone Niezgodności podlegają rejestracji w Rejestrze Zgłoszeń prowadzonym przez Przyjmującego.
§ 2 Rejestr zawiera:
1) numer Zgłoszenia;
2) przedmiot Niezgodności;
3) dane osobowe Sygnalisty oraz osoby, której dotyczy Zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób. W przypadku Zgłoszenia anonimowego nie określa się danych Sygnalisty.
4) adres do kontaktu Sygnalisty;
5) datę dokonania Zgłoszenia;
6) informację o podjętych działaniach następczych;
7) datę zakończenia sprawy.
§ 3 Dokumentacja dotycząca Zgłoszenia jest prowadzona w formie elektronicznej.
§ 4 Dostęp do Rejestru Niezgodności i dokumentacji dotyczącej zgłoszenia udzielany jest przez Przyjmującego na wniosek.
§ 5 Każda z osób posiadających dostęp do Rejestru Zgłoszeń i dokumentacji dotyczącej zgłoszenia jest zobowiązana zachować pełną poufność informacji i danych tam zawartych w czasie, w którym pozostaje Pracownikiem i 3 lat następujących po wygaśnięciu umowy, w oparciu o którą świadczono pracę.
§ 6 Dane z Rejestru Zgłoszeń przechowuje się przez okres 3 lat od dnia zakwalifikowania Zgłoszenia jako istotne albo nieistotne.

Art. 9. Klauzula informacyjna RODO


§ 1 Administratorem danych osobowych Sygnalisty jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne z siedzibą w Krakowie; adres e-mail pwm@pwm.com.pl tel. 12 422 70 44.
§ 2 Sygnalista może kontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO z Administratorem z wykorzystaniem powyższych danych teleadresowych lub z wyznaczonym u Administratora inspektorem ochrony danych na adres e-mail: iod@pwm.com.pl., tel. 12 422 70 40 w. 140.
§ 3 Dane osobowe Sygnalisty będą przetwarzane w celu przyjęcia zgłoszenia oraz przeprowadzania postępowania wyjaśniającego na podstawie obowiązku prawnego, jakiemu podlega Administrator na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
§ 4 Ochrona tożsamości Sygnalisty: Sygnalista może dokonać zgłoszenia anonimowego. W przypadku podania danych umożliwiających identyfikację, dane osobowe Sygnalisty nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom (tzn. osobom spoza zespołu odpowiedzialnego za prowadzenie postępowania w zgłoszonej sprawie), chyba że za Sygnalisty wyraźną zgodą.
§ 5 Szczególne przypadki, gdy może dojść do ujawnienia danych: W związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania Sygnaliście prawa do obrony, może dojść do ujawnienia danych Sygnalisty, gdy takie działanie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa. Przed dokonaniem takiego ujawnienia właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadomi Sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia danych osobowych. Powiadomienie nie jest przekazywane, jeżeli może zagrozić postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.
§ 6 Administrator zapewnia poufność danych Sygnalisty, w związku z otrzymanym zgłoszeniem. W związku z tym dane mogą być udostępnione jedynie podmiotom uprawnionym do tego na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom, którym administrator powierzył przetwarzanie danych.
§ 7 Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
§ 8 Sygnalista posiada prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Sygnaliście przysługuje także prawo do żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania.
§ 9 Sygnaliście przysługuje prawo wniesienia skargi na realizowane przez Administratora przetwarzanie do Prezesa UODO (uodo.gov.pl).
§ 10 Podanie danych jest dobrowolne i nie stanowi warunku przyjęcia Zgłoszenia. Jeśli Sygnalista nie poda danych kontaktowych, nie będzie można potwierdzić przyjęcia zgłoszenia oraz informować o przebiegu działań, związanych z tym zgłoszeniem.
§ 11 Dane Sygnalisty nie będą udostępnione do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
§ 12 Dane osobowe Sygnalisty będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Art. 10. Postanowienia końcowe
§ 1 W zakresie nieobjętym Procedurą podmiot prowadzący wewnętrzne postępowanie wyjaśniające jest zobowiązany postępować zgodnie z interesem PWM, kierując się profesjonalizmem, sceptycyzmem, swoją najlepszą wiedzą oraz dochowując należytej staranności we wszystkich podejmowanych działaniach.
§ 2 W przypadku pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości dotyczących interpretacji postanowień Procedury Pracownik jest zobowiązany wyjaśnić te wątpliwości z Przyjmującym.
§ 3 Stosowanie postanowień Procedury nie zwalnia z obowiązku przestrzegania przepisów prawa powszechnie obowiązującego.



Pouczenie: Kontakt do Rzecznika Praw Obywatelskich


Do Rzecznika Praw Obywatelskich może się zgłosić każdy, kto uważa, że państwo naruszyło jego prawa, że jest nierówno traktowany.


Informacyjna linia obywatelska: 800 676 676, e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl,
Adres korespondencyjny: Biuro RPO, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa.


Istnieje także możliwość przekazania zgłoszenia w języku migowym, anonimowo poprzez formularz kontaktowy na stronie lub osobiście w jednym z oddziałów.