PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Rok muzyki polskiej w szesnastu odsłonach – ANAKLASIS obchodzi pierwsze urodziny

2020-11-20

Szesnaście albumów to wynik, którym może poszczycić się marka płytowa ANAKLASIS, powołana do życia przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaledwie rok temu (dokładnie 22 listopada 2019 roku!). Wydawca nie zwalnia tempa i zapowiada kolejne tytuły.

 

 

 

„ANAKLASIS to dokumentacja tego, co w muzyce polskiej dzieje się teraz, co działo się w XX wieku, tego, co nas interesuje, co nas drażni, a także tego, co nas fascynuje” – tak przed rokiem, podczas inauguracji marki w Małej Warszawie, przedstawiał jej założenia dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.

 

To wszystko usystematyzowane jest w sześciu seriach. Nagrania muzyki polskiej XX i XXI wieku – zarówno archiwalne, jak i specjalnie produkowane – noszą jednolitą szatę graficzną. Nazwa ANAKLASIS pochodzi z tytułu bodaj najsłynniejszej awangardowej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego z 1977 roku i oznacza załamanie światła. Znajduje ono odzwierciedlenie w minimalistycznym projekcie graficznym studia Full Metal Jacket, w którym dominują nieregularne, załamujące się figury geometryczne.

 

Na przekór pandemii, która nieszczęśliwie przypadła na pierwszy rok istnienia młodej marki na rynku płytowym, udało się każdą z sześciu szufladek ANAKLASIS uzupełnić nowymi wydawnictwami:

 

W monograficznej, błękitnej serii PORTRAITS, poświęconej współczesnym kompozytorom, znalazł się krążek z kompozycjami Romualda Twardowskiego, najdłużej współpracującego z PWM kompozytora, obchodzącego w tym roku dziewięćdziesiąte urodziny (ANA 010), ale także płyty z muzyką Macieja Zielińskiego (ANA 004) oraz Romana Palestra (ANA 003). Zieloną serię SOUNDS, której bohaterami są wybitni interpretatorzy i ich instrumenty otworzył Piotr Orzechowski aka „Pianohooligan”, wykonujący na elektrycznym fortepianie Rhodesa kompozycje Zygmunta Krauzego, Sławomira Kupczaka, Marcina Stańczyka i Aleksandra Nowaka (ANA 001). Była to pierwsza płyta ANAKLASIS. Bohaterem drugiej był Zygmunt Krauze z concept albumem, na którym własne kompozycje zestawił z utworami Fryderyka Chopina i Johna Cage’a, samemu zasiadając za fortepianem (ANA 002).

 

Pomarańczowa seria REVISIONS to przekraczanie granic i zabawy z konwencją. Znalazły się w niej eksperymenty kwartetu Kuby Stankiewicza, zafascynowanego operą Maria Romana Statkowskiego, w której muzyk poszukuje źródeł polskiego jazzu (ANA 008). Z kolei Agata Zubel, Andrzej Bauer i Cezary Duchnowski przełamali granice gatunków i sięgnęli po pieśni Stanisława Moniuszki w albumie E-ŚPIEWNIK (ANA 009). Z dziedzictwa romantyzmu inspirację zaczerpnął także High Definition Quartet i – zgodnie z pseudonimem Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” – po łobuzersku potraktował II część Dziadów Adama Mickiewicza, zastępując gości z zaświatów ikonicznymi twórcami muzyki eksperymentalnej (ANA 007). Niecałe dwa tygodnie temu w tej właśnie serii ukazał się także album Krzysztofa Herdzina IMPRESSIONS ON PADEREWSKI z jazzowymi reinterpretacjami dzieł wielkiego pianisty (ANA 011). Tymczasem już 11 grudnia br. premierę będzie miał krążek BAJGELMAN. GET TO TANGO z kompozycjami jednego z najsłynniejszych żydowskich twórców dwudziestolecia międzywojennego w wykonaniu znanego krakowskiego zespołu Bester Quartet.

 

Crème de la crème ANAKLASIS to fioletowa seria IMAGES. Znajdują się w niej płyty z rejestracjami audio-wideo spektakli i koncertów w najwyższej jakości standardzie Blu-ray, uzupełnione o filmy dokumentalne poświęcone twórcom. Jest tu Bildbeschreibung Agaty Zubel (ANA 002 AV), AUDYCJA V Andrzeja Krzanowskiego (ANA 003 AV) oraz głośna, przyjęta z entuzjazmem opera ahat-īli – siostra bogów Aleksandra Nowaka z librettem noblistki Olgi Tokarczuk.

 

Muzyka polska XX i XXI wieku to nie tylko kompozytorzy i żyjący, aktywni jej wykonawcy. To także bogate zbiory fonograficzne archiwów Polskiego Radia w serii HERITAGE. Do nich ANAKLASIS sięgnęło dwukrotnie, w obu przypadkach po Stanisława Moniuszkę, którego 200-lecie urodzin niedawno obchodziła cała Polska. SONGS / ARIAS / OUVERTURES to wybór fragmentów oper Moniuszki w wykonaniach, które możemy określić mianem kanonicznych i wzorcowych: m.in. Andrzej Hiolski, Bernard Ładysz, Halina Słonicka, Grzegorz Fitelberg, Jan Krenz czy Jerzy Semkow (ANA 006). Do takich wykonań należy również Flis ze Słonicką, Ładyszem oraz Bogdanem Paprockim i Andrzejem Hiolskim (ANA 005).

 

Najświeższa seria to OPERA, w której znalazło się pierwsze dzieło Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha Drach. Dramma per musica. Jego premiera na festiwalu AUKSODRONE w Tychach została uznana za „Wydarzenie roku” i zdobyła w tym roku statuetkę Koryfeusza Muzyki Polskiej. Wydanie kompaktowe uzupełnia płyta winylowa. ANAKLASIS zapowiada już kolejne nagranie opery tego duetu – będzie to zarejestrowana na tegorocznej edycji AUKSODRONE Syrena. Melodrama aeterna. A to jeszcze nie koniec, lecz dopiero początek!

 

Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik! Polecamy.

 

 

ANAKLASIS

A DIVISION OF

PWM EDITION

Najczęściej czytane:

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.