PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Katarzyna Głowicka

Katarzyna Głowicka

*1977

Absolwentka wrocławskiej Akademii Muzycznej (dyplom z wyróżnieniem w 2001) w klasie kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Studia podyplomowe odbyła w Królewskim Konserwatorium w Hadze w klasie Louisa Andriessena oraz w Strasbourgu w klasie Ivana Fedele. W 2008 roku otrzymała tytuł doktora nauk przy Queen`s University w Belfaście.
 

Już na początku kariery muzycznej, jeszcze jako studentka, odniosła sukces utworem Gindry, który wygrał w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura (1998). Od tego czasu jej dzieła są wyróżniane i nagradzane podczas m.in. The Genesis Prize for the Opera w Londynie, Holland Symfonia, Musica Sacra’ czy Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektronicznej ‘BMW Crash!’ w 2006. W 2007 roku kompozycja Opalescence znalazła się w finale prestiżowego konkursu Bourges we Francji, a w 2009 Turbulence była w finale Międzynarodowego Konkursu Live-Electronics Music Projects organizowanego przez ECPNM.
 

W 1999 była stypendystką Komisji Europejskiej w Holandii, w 2000 – Deutscher Akademischer Austauschdienst. W latach 2001–2008 otrzymywała stypendia rządu holenderskiego, brytyjskiego i francuskiego. Wielokrotna stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej nagrania płytowe były nominowane m.in. do prestiżowej Edison Awards oraz nagrody Olśnienia Onetu.


Utwory Głowickiej wykonywane były na czterech kontynentach: w Europie (Wielka Brytania, Irlandia, kraje skandynawskie, Holandia, Belgia, Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Austria, Serbia, Ukraina, Szwajcaria), Australii, Ameryce Północnej i Południowej (Kanada, Stany Zjednoczone, Meksyk, Chile), m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Suite w Amsterdamie, Yo! w Utrechcie, Wien Modern we Wiedniu, Steve Reich Festival w Hadze, Gaudeamus w Amsterdamie, Biennale di Venezia, International Women in New Music Festival w Kalifornii, International Computer Music Conference w Barcelonie, ISCM World Music Days w Goeteborgu czy Aimaako 2006 Festival w Santiago de Chille. W maju 2015 Teatr Wielki – Opera Narodowa wystawił entuzjastycznie przyjętą przez krytykę operę Głowickiej Requiem dla Ikony


W 2008 roku osiadła na stałe w Holandii. Po ponad dziesięciu latach wykładania muzyki elektronicznej i kompozycji w Królewskim Konserwatorium w Brukseli została wykładowcą, badaczem i ambasadorem sztuki w International Creative Business School na Uniwersytecie In-Holland w Hadze. Razem z Krystianem Ladą współtworzy „The Airport Society” – kolektyw artystów operowych i społeczników, którzy inicjują kreacje na rozdrożu współczesnej opery, aktywizmu i społecznego zaangażowania.


Twórczość Katarzyny Głowickiej oscyluje w sferze stylistycznej pomiędzy muzyką klasyczną, ambientem i minimalizmem. Projekty, które realizuje, obejmują szeroki zakres działań muzycznych. Współpracuje z reżyserami teatralnymi i filmowymi, choreografami, twórcami multimedialnymi, a przede wszystkim z muzykami i dyrygentami. Tworzy muzykę koncertowa, filmową, operową i symfoniczną. Jej dzieła wyróżniają się siłą ekspresji i specyficznym kolorytem. Autorka poszukuje unikalnych środków wyrazu i często wykorzystuje komputer zarówno jako instrument muzyczny, jak i narzędzie kompozycji. To, co wyróżnia muzykę Głowickiej, to poczucie przestrzeni i często nawiedzające, melodyjne walory. Jej muzykę opisano jako złożoną, lecz przystępną.

Źródło: glowicka.com