News
Michał Dobrzyński Joins PWM Edition
2013-01-24
We are delighted to announce the latest addition to their team of composers, Michal Dobrzyński – a young composer who has already gained recognition for his early successes. Our collaboration began with the publishing of Elegy I for violin and solo. 25 stycznia w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy odbędzie się spotkanie, podczas którego zaprezentowane zostaną wydane przez PWM obydwie partytury. W spotkaniu weźmie udział kompozytor oraz kierownik katedry kompozycji AM w Bydgoszczy prof. Zbigniew Bargielski.27 stycznia Michał Dobrzyński weźmie udział w spotkaniu z wykładowcami i studentami Kulturoznawstwa Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy. Spotkanie będzie związane z wydaniem PWM partytur kompozycji.
Szczegóły obu spotkań na dołączonych plakatach.
Michał Dobrzyński, kompozytor, ur. 24 listopada 1980 w Szczecinie. W 2005 ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Marka Jasińskiego i prof. Zbigniewa Bargielskiego, a w 2008 studia doktoranckie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2007-2010 był uczestnikiem programu promocji młodych kompozytorów w ramach Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Stypendysta Ministra Kultury (2003/2004 i 2004/2005, 2012 – stypendium twórcze). Laureat konkursów kompozytorskich, m.in. II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. I.J. Paderewskiego (Bydgoszcz 2006), III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji 25. rocznicy pontyfikatu Papieża Jana Pawła II (Wrocław 2003), wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji 30-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2004), pierwszej nagrody na VIII Międzyuczelnianym Konkursie na Fugę (2003).
Nakładem wydawnictwa DUX ukazała się monograficzna płyta kompozytora (wrzesień 2012). Wykonawcami są Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Śląska Orkiestra Kameralna oraz soliści (m.in. Bartłomiej Nizioł). W 2008 ukazała się płyta „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”(DUX 0635/0636), na której znalazło się jego Trio florenckie na skrzypce, wiolonczelę i fortepian. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2009 w kategorii „muzyka poważna/album roku – muzyka współczesna".
Utwory Michała Dobrzyńskiego wykonywane były na wielu krajowych koncertach i festiwalach, jak Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień" (koncerty Koła Młodych), Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Sopot Classic”, Międzynarodowy Festiwal „Sacrum non Profanum", Międzynarodowy Festiwal „Zamojskie Dni Muzyki”, Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych w Bydgoszczy. Jego utwory były wykonywane także za granicą – we Włoszech (m.in. w ramach projektu „Young Musicans to Florence", na festiwalu muzyki współczesnej „Compositori a confronto” w Reggio Emilia, w Niemczech, Szwecji i Chinach. Jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich (w latach 2008-2010 – członek zarządu). Pracuje na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie obecnie pełni funkcję kierownika Międzywydziałowego Studium Muzyki Współczesnej.
Wybrane kompozycje:
Trzy pieśni do słów Rilkego (2012) na mezzosopran i orkiestrę
Mgnienie (2011) na kwintet smyczkowy, klarnet, fagot i róg
Iluminacje. Concerto-notturno (2010) na fortepian i orkiestrę smyczkową
De profundis (2010) na kameralną barokową orkiestrę smyczkową i chór mieszany
Elegia IV. Multifonia (2010) na orkiestrę smyczkową
Continuum (2009) na dwa fortepiany i dwie perkusje
Operetka (2009/10) kompozycja sceniczna na ośmiu solistów, aktorów i orkiestrę
Elegia II. Dialog? (2008) na skrzypce i elektronikę
Pentagram (2006) na fortepian
Elegia I (2006) na skrzypce
Magnus Dominus (2005/2010) na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną
Dwa Preludia (2005) na fortepian
Koncert skrzypcowy (2004)
Rhitmos na fortepian i orkiestrę (2003)
Pax Omnes Gentes (2003) na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną
Trio florenckie (2003) na skrzypce, wiolonczelę i fortepian
Concertino (2002) na kwintet dęty blaszany
Quartetto (2002) na kwartet smyczkowy
Pocałunek szarości (2002) na sopran i fortepian
Visions (2001) na organy
Five Stages (2001) na fortepian
Igraszki na koniec wieku (2000) na fortepian
Most popular:
The esteemed American-Canadian jazz musician Michael Bates, his Acrobat Ensemble and the Lutosławski Quartet will perform three concerts in Poland in November. The repertoire will include material recorded by the musicians on the album METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI, released by ANAKLASIS in the REVISIONS series.
The artists have already successfully presented it at Lincoln Center and Barbès Jazz Club in New York. In autumn 2024 we will have the opportunity to hear them live for the first time in Poland: 14.11 - Krakow, 15.11 - Lublin, 17.11 - Wroclaw.
The Fryderyk Chopin Institute in Warsaw invites to the inaugural session of the biennial International Digital Musicology Conference, which will be held 23–25 October 2024, at the Fryderyk Chopin Institute in Warsaw, Poland. The conference focuses on the integration of digital technologies into musicological research, with a special emphasis on introducing digital tools and methods to the Polish academic community, where digital musicology has not yet been widely adopted.
It’ s like a game. The memory game, thanks to which you can look at a very ordinary family from an extraordinary perspective. ALBUM RODZINNY [Family album] – an opera by Jerzy Kornowicz with a libretto by Michał Rusinek – is another premiere of the ANAKLASIS label this year. This time, the record brand is expanding its audience to include the youngest listeners. The album will be released on 21st June.
Time passes constantly, changing the world and its soundscape around us. The title IL TEMPO PASSA may be both a reflection on the impermanence of life, world and things and a piece of advice to enjoy the moment. The latest album by ANAKLASIS presents Joanna Wnuk-Nazarowa’s cameral and symphonic works from recent years. Premiere on 28 May 2024, on the composer’s 75th birthday.
It is a musical-literary tale about a quest for identity, truth, and for what makes us human. The new stage work by Aleksander Nowak – which is, at the same time, Radek Rak’s operatic debut – explores the sources of good and evil, fusing reality with mythology and steering towards ‘the left-hand side of the world’. The authors spin a tale about the dual human nature. THE TALE OF THE HEART. FAVOLA IN MUSICA – the album that presents their joint project – will go on sale on 6th October.
Spectacularly successful as Ludomir Różycki’s music was in his lifetime, it is seldom programmed nowadays. All the same, such remarkable art could hardly fall into utter oblivion. It has attracted and fascinated excellent jazz pianist Kuba Stankiewicz, who has translated it into the language of jazz. The effects have been recorded and released on ANAKLASIS label’s most recent album, INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI, which goes on sale as of 28th August.
PWM Edition is entering the execution phase of the revitalisation of its Warsaw department. With the commencement of the renovation and the implementation of the assumptions of the architectural design, the Hire Department and the editorial office of “Ruch Muzyczny” are moving to a temporary headquarters at 19 Wiejska Street, Warsaw.
This is by no means a piece about the centuries-long Polish-German conflict. It is, instead, a tale of impossible love, of tragic conflict between personal happiness and the common good.
PWM Edition resumes cooperation with the Italian publishing house Ricordi, as well as with its international partners forming Universal Music Publishing Classics & Screen. This means that rentals of orchestral materials from the catalogues of all publishing houses belonging to Classics & Screen is carried out in Poland by Dział Zbiorów Nutowych (Sheet Music Department) of PWM.