News
DVD of Madame Curie by Elżbieta Sikora
2013-03-06
There will be a promotional meeting on March 8 at 17.30 in the foyer of the Baltic Opera in Gdańsk with the artists and publishers of the Madame Curie DVD. The meeting will be attended by composer Elżbieta SikoraOprócz kompozytorki w spotkaniu udział wezmą Marek Weiss (reżyser), Wojciech Michniewski (dyrygent), Hanna Szymczak (scenograf), Anna Mikołajczyk (wykonawczyni partii tytułowej), Paweł Skałuba (wykonawca partii Pierre Curie), Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz (zastępca dyrektora NInA), Małgorzata Polańska (DUX).
Wydawnictwo powstało nakładem Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) i Firmy Fonograficznej DUX.
Prapremiera opery "Madame Curie" odbyła się 15 listopada 2011 roku w Paryżu w sali UNESCO. Polska premiera miała miejsce 25 listopada 2011 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. "Madame Curie" została napisana przez Elżbietę Sikorę specjalnie na zamówienie Opery Bałtyckiej w ramach cyklu Opera Gedanensis.
Opera została uznana Sztormem Roku 2011. Wyróżnienie to przyznano kompozytorce i wykonawczyni głównej partii Annie Mikołaczyk. Ponadto Elżbieta Sikora została wyróżniona Pomorską Nagrodą Artystyczną „Gryf”, Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis”, a za brawurowo wykonaną główną partię polskiej uczonej Anna Mikołajczyk otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska.
Spektakl spotkał się z uznaniem zarówno publiczności, jak i krytyków. Czytaliśmy m.in., że „Partie wokalne są bardzo wymagające, ale świetnie napisane. Tej operze z pewnością należy się dalsze życie” (Dorota Szwarcman), „Sikora połączyła oba media z taką maestrią, że momentami trudno było ocenić, czy słyszymy 'żywe' instrumenty, czy też ich 'przedłużenia' płynące z głośników”(Stanisław Suchora), „Dźwięki, niczym atomy rozpędzone w akceleratorze, zderzają się ze sobą, generując kaskady nowych dźwięków mknących we wszystkich kierunkach naraz. Dysonanse, migotliwe barwy, rozświetlone (spektralne?) akordy, szepty i krzyki oraz subtelnie użyta elektronika - tak wygląda to w mikroskali, z dystansu można zaś dostrzec świetnie rozplanowaną, dynamiczną formę” (Anna Pęcherzewska-Hadrych).
"Staramy się utrwalić jak najwięcej spektakli, zrozpaczeni tym, że kiedy nas zabraknie, nikt nie będzie w stanie wyobrazić sobie tego, co tworzyliśmy na scenie i wszelki ślad po nas zaginie wraz z ludźmi, którzy byli naszą widownią. Spektakle operowe utrwalone na dvd nie oddają nawet w przybliżeniu tego, co można przeżyć na żywym spektaklu. Ale jego rejestracja pozwala wyobrazić sobie, jakie to mogły być przeżycia, jeśli ktoś z dobrą wolą taką wyobraźnię zechce w sobie uruchomić. Zdajemy sobie sprawę, że popyt na naszą płytę nie będzie oszałamiający. Ale ta garstka melomanów, którzy ją kupią jest solą ziemi. Nie mierzmy ich ilości, bo ich jakość jest nie do przecenienia. Są skarby kultury narodowej, których wartość nie przekłada się na wskaźniki oglądalności. Opera Elżbiety Sikory 'Madame Curie' do nich należy." – mówi Marek Weiss, Dyrektor Opery Bałtyckiej, wydawca DVD.
Nagranie opery na DVD było możliwe dzięki zaangażowaniu wielu instytucji, m.in.: Instytutu Polskiego w Paryżu, Polskiego Przedstawicielstwa przy UNESCO, Instytutu Adama Mickiewicza, Programu 2 Polskiego Radia, Radia Gdańsk, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
"Rejestracja spektaklu operowego czy teatralnego nie jest nigdy dla widza tym samym doświadczeniem co kontakt z twórcami na przysłowiowe wyciągnięcie ręki, w teatrze, gdzie bez barier obcujemy z cielesnością aktora i współtworzymy całe przedsięwzięcie. W Narodowym Instytucie Audiowizualnym jesteśmy jednak przekonani, że rejestrowanie, a następnie udostępnianie publiczności, najbardziej wartościowych przejawów kultury muzycznej czy teatralnej jest nie tylko swego rodzaju ocaleniem ich od zapomnienia, dokumentacją, świadectwem określonej twórczości, ale że w tym procesie powstaje zupełnie nowy produkt kultury, autonomiczne dzieło, rządzące się swoimi prawami i mogące być szalenie interesujące zarówno dla tych, którzy mieli okazję na żywo zobaczyć spektakl, jak i dla tych, którzy stykają się z nim po raz pierwszy" - mówi Michał Merczyński, Dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego, współwydawcy płyty.
Most popular:
The esteemed American-Canadian jazz musician Michael Bates, his Acrobat Ensemble and the Lutosławski Quartet will perform three concerts in Poland in November. The repertoire will include material recorded by the musicians on the album METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI, released by ANAKLASIS in the REVISIONS series.
The artists have already successfully presented it at Lincoln Center and Barbès Jazz Club in New York. In autumn 2024 we will have the opportunity to hear them live for the first time in Poland: 14.11 - Krakow, 15.11 - Lublin, 17.11 - Wroclaw.
The Fryderyk Chopin Institute in Warsaw invites to the inaugural session of the biennial International Digital Musicology Conference, which will be held 23–25 October 2024, at the Fryderyk Chopin Institute in Warsaw, Poland. The conference focuses on the integration of digital technologies into musicological research, with a special emphasis on introducing digital tools and methods to the Polish academic community, where digital musicology has not yet been widely adopted.
It’ s like a game. The memory game, thanks to which you can look at a very ordinary family from an extraordinary perspective. ALBUM RODZINNY [Family album] – an opera by Jerzy Kornowicz with a libretto by Michał Rusinek – is another premiere of the ANAKLASIS label this year. This time, the record brand is expanding its audience to include the youngest listeners. The album will be released on 21st June.
Time passes constantly, changing the world and its soundscape around us. The title IL TEMPO PASSA may be both a reflection on the impermanence of life, world and things and a piece of advice to enjoy the moment. The latest album by ANAKLASIS presents Joanna Wnuk-Nazarowa’s cameral and symphonic works from recent years. Premiere on 28 May 2024, on the composer’s 75th birthday.
It is a musical-literary tale about a quest for identity, truth, and for what makes us human. The new stage work by Aleksander Nowak – which is, at the same time, Radek Rak’s operatic debut – explores the sources of good and evil, fusing reality with mythology and steering towards ‘the left-hand side of the world’. The authors spin a tale about the dual human nature. THE TALE OF THE HEART. FAVOLA IN MUSICA – the album that presents their joint project – will go on sale on 6th October.
Spectacularly successful as Ludomir Różycki’s music was in his lifetime, it is seldom programmed nowadays. All the same, such remarkable art could hardly fall into utter oblivion. It has attracted and fascinated excellent jazz pianist Kuba Stankiewicz, who has translated it into the language of jazz. The effects have been recorded and released on ANAKLASIS label’s most recent album, INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI, which goes on sale as of 28th August.
PWM Edition is entering the execution phase of the revitalisation of its Warsaw department. With the commencement of the renovation and the implementation of the assumptions of the architectural design, the Hire Department and the editorial office of “Ruch Muzyczny” are moving to a temporary headquarters at 19 Wiejska Street, Warsaw.
This is by no means a piece about the centuries-long Polish-German conflict. It is, instead, a tale of impossible love, of tragic conflict between personal happiness and the common good.
PWM Edition resumes cooperation with the Italian publishing house Ricordi, as well as with its international partners forming Universal Music Publishing Classics & Screen. This means that rentals of orchestral materials from the catalogues of all publishing houses belonging to Classics & Screen is carried out in Poland by Dział Zbiorów Nutowych (Sheet Music Department) of PWM.