PWM

search
Advanced
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

News

DVD of Madame Curie by Elżbieta Sikora

2013-03-06
There will be a promotional meeting on March 8 at 17.30 in the foyer of the Baltic Opera in Gdańsk with the artists and publishers of the Madame Curie DVD. The meeting will be attended by composer Elżbieta Sikora

Oprócz kompozytorki w spotkaniu udział wezmą Marek Weiss (reżyser), Wojciech Michniewski (dyrygent), Hanna Szymczak (scenograf), Anna Mikołajczyk (wykonawczyni partii tytułowej), Paweł Skałuba (wykonawca partii Pierre Curie), Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz (zastępca dyrektora NInA), Małgorzata Polańska (DUX).

Wydawnictwo powstało nakładem Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) i Firmy Fonograficznej DUX.

Prapremiera opery "Madame Curie" odbyła się  15 listopada 2011 roku w Paryżu w sali UNESCO. Polska premiera miała miejsce 25 listopada 2011 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. "Madame Curie" została napisana przez Elżbietę Sikorę specjalnie na zamówienie Opery Bałtyckiej w ramach cyklu Opera Gedanensis.

Opera została uznana Sztormem Roku 2011. Wyróżnienie to przyznano kompozytorce i wykonawczyni głównej partii Annie Mikołaczyk. Ponadto Elżbieta Sikora została wyróżniona Pomorską Nagrodą Artystyczną „Gryf”, Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis”, a za brawurowo wykonaną główną partię polskiej uczonej Anna Mikołajczyk otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska.


Spektakl spotkał się z uznaniem zarówno publiczności, jak i krytyków. Czytaliśmy m.in., że „Partie wokalne są bardzo wymagające, ale świetnie napisane. Tej operze z pewnością należy się dalsze życie” (Dorota Szwarcman), „Sikora połączyła oba media z taką maestrią, że momentami trudno było ocenić, czy słyszymy 'żywe' instrumenty, czy też ich 'przedłużenia' płynące z głośników”(Stanisław Suchora), „Dźwięki, niczym atomy rozpędzone w akceleratorze, zderzają się ze sobą, generując kaskady nowych dźwięków mknących we wszystkich kierunkach naraz. Dysonanse, migotliwe barwy, rozświetlone (spektralne?) akordy, szepty i krzyki oraz subtelnie użyta elektronika - tak wygląda to w mikroskali, z dystansu można zaś dostrzec świetnie rozplanowaną, dynamiczną formę” (Anna Pęcherzewska-Hadrych).

"Staramy się utrwalić jak najwięcej spektakli, zrozpaczeni tym, że kiedy nas zabraknie, nikt nie będzie w stanie wyobrazić sobie tego, co tworzyliśmy na scenie i wszelki ślad po nas zaginie wraz z ludźmi, którzy byli naszą widownią. Spektakle operowe utrwalone na dvd nie oddają nawet w przybliżeniu tego, co można przeżyć na żywym spektaklu. Ale jego rejestracja pozwala wyobrazić sobie, jakie to mogły być przeżycia, jeśli ktoś z dobrą wolą taką wyobraźnię zechce w sobie uruchomić. Zdajemy sobie sprawę, że popyt na naszą płytę nie będzie oszałamiający. Ale ta garstka melomanów, którzy ją kupią jest solą ziemi. Nie mierzmy ich ilości, bo ich jakość jest nie do przecenienia. Są skarby kultury narodowej, których wartość nie przekłada się na wskaźniki oglądalności. Opera Elżbiety Sikory 'Madame Curie' do nich należy."  – mówi Marek Weiss, Dyrektor Opery Bałtyckiej, wydawca DVD.

Nagranie opery na DVD było możliwe dzięki zaangażowaniu wielu instytucji, m.in.: Instytutu Polskiego w Paryżu, Polskiego Przedstawicielstwa przy UNESCO, Instytutu Adama Mickiewicza, Programu 2 Polskiego Radia, Radia Gdańsk, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

"Rejestracja spektaklu operowego czy teatralnego nie jest nigdy dla widza tym samym doświadczeniem co kontakt z twórcami na przysłowiowe wyciągnięcie ręki, w teatrze, gdzie bez barier obcujemy z cielesnością aktora i współtworzymy całe przedsięwzięcie. W Narodowym Instytucie Audiowizualnym jesteśmy jednak przekonani, że rejestrowanie, a następnie udostępnianie publiczności, najbardziej wartościowych przejawów kultury muzycznej czy teatralnej jest nie tylko swego rodzaju ocaleniem ich od zapomnienia, dokumentacją, świadectwem określonej twórczości, ale że w tym procesie powstaje zupełnie nowy produkt kultury, autonomiczne dzieło, rządzące się swoimi prawami i mogące być szalenie interesujące zarówno dla tych, którzy mieli okazję na żywo zobaczyć spektakl, jak i dla tych, którzy stykają się z nim po raz pierwszy" - mówi Michał Merczyński, Dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego, współwydawcy płyty.

Most popular:

37th Krakow International Festival of Composers, 10-18 May, 2025 under honorary auspices of Aleksander Miszalski, Mayor of Krakow

 

The theme of the 37th Krakow International Festival of Composers is music in music. Already in the 1970s, this issue was studied by the outstanding founder of the Krakow Theoretical School, Professor Mieczysław Tomaszewski. He reflected on the subject in an article entitled “At the Opening: why ‘music in music’”, which was published before one of the famous Music Meetings in Baranów. 

CANTICUM PROFUGORUM – Krzysztof Knittel’s oratorio about refuge and war on the latest album ANAKLASIS

The theme of Krzysztof Knittel’s work is refuge and the uncertainty and anxiety about the unknown associated with it, as well as the other side of this topic, i.e. the need to provide help and shelter. The text of the oratorio is based on a poem by Tadeusz Sławek. The piece features singing, recitations, choral parts and improvisations based on the traditions of the Middle East. The album was premiered on 15 March during the 11th Festival of Premieres in Katowice.

Music fit for a king. Discover the crown jewel of Polish polyphony

Musicologists commonly call it “Kras 52” – after the former reference number it was given in the Krasiński Library. It is the most valuable Polish source of medieval polyphonic music, which shaped the soundscape of the court of the first Jagiellons and Kraków at that time. The manuscript is gaining new life now, thanks to a performance edition by Agnieszka Budzińska-Bennett and Marc Lewon. “Krasiński Codex” has just been published by PWM Edition with the support of the Adam Mickiewicz Institute.

Korean violinist Bomsori Kim turns ambassador of Grażyna Bacewicz’s music

Frequent guest of the world’s most famous music venues (New York’s Carnegie Hall and Lincoln Center, Amsterdam’s Concertgebouw, London’s Royal Albert Hall and BBC Proms, Vienna’s Musikverein and Konzerthaus), in February 2021 Bomsori signed an exclusive contract with the prestigious Deutsche Grammophon label. As of this year, she also bears the honourable title of ambassador of Grażyna Bacewicz’s music, which she performs worldwide, promoting the legacy of Poland’s most important woman composer.

Witold Szalonek: A Double Portrait of the Silesian Master. In Search of the Musical Soul of Voices and Instruments

The 4CD album featuring songs and instrumental works by the Silesian master goes on sale as of 8 November. Released by the ANAKLASIS music label, it will be premiered on 3 December during a special PWM Edition concert held as part of the 12th International Days of Henryk Mikołaj Górecki at the Silesian Philharmonic in Katowice.

Michael Bates' Acrobat and Lutosławski Quartet on a Polish tour with music by Witold Lutoslawski

The esteemed American-Canadian jazz musician Michael Bates, his Acrobat Ensemble and the Lutosławski Quartet will perform three concerts in Poland in November. The repertoire will include material recorded by the musicians on the album METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI, released by ANAKLASIS in the REVISIONS series.

 

The artists have already successfully presented it at Lincoln Center and Barbès Jazz Club in New York. In autumn 2024 we will have the opportunity to hear them live for the first time in Poland: 14.11 - Krakow, 15.11 - Lublin, 17.11 - Wroclaw.

First International Digital Musicology Conference

The Fryderyk Chopin Institute in Warsaw invites to the inaugural session of the biennial International Digital Musicology Conference, which will be held 23–25 October 2024, at the Fryderyk Chopin Institute in Warsaw, Poland. The conference focuses on the integration of digital technologies into musicological research, with a special emphasis on introducing digital tools and methods to the Polish academic community, where digital musicology has not yet been widely adopted. 

Różycki’s Adventures in Jazzland. Kuba Stankiewicz's LP album on sale from 10 October

Although Ludomir Różycki - one of the most important representatives of Young Poland - enjoyed spectacular success as a composer during his lifetime, his works are rarely included in concert programmes today. It is therefore worth remembering his exceptional art.

THINGS. A VAUDEVILLE: Music by Aleksander Nowak to a libretto by Marcin Wicha, on sale as of 5 October.

Aleksander Nowak continues his original cycle of compositions that enter into a dialogue with most recent Polish literary works. The album premiere of his opera based on Marcin Wicha’s Nike-awarded book Things I Didn’t Throw Out will take place during the AUKSODRONE festival in Tychy.

Dracula’s Second Life: A project by Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ and Kuba Więcek, now also on LPs!

Musical themes from Coppola’s cult movie, as deconstructed and reinterpreted by this wayward duo, will be performed at a live concert accompanied by the premiere of THEMES OF DRACULA from ANAKLASIS on vinyl records.

Important! Our website uses cookies to provide you maximum comfort during browsing the site and use of services. By using this website you agree to the use of cookies in accordance with the current browser settings. At any time you can change your browser settings that determine their use. Close