News
World premiere of 'In' composed by Agata Zubel
2013-09-21
On September 21 in Staatsoper in Hannover will be performed a new work of Agata Zubel entitled 'In'. This work composed for large orchestra was commisioned by the Hannoverian Society for New Music in occassion of Lutosławski anniversary. The details are here.Fragment wywiadu przeprowadzonego z kompozytorką przez Daniela Cichego:
Twój najnowszy utwór na orkiestrę symfoniczną, powstały na zamówienie Hannoversche Gesellschaft für Neue Musik, który po raz pierwszy zabrzmi we wrześniu, nosi tytuł “IN”. Pisząc tę partyturę, długo byłaś “w”?
AZ: Bardzo. To w końcu olbrzymia partytura, duża obsada, wielkie możliwości. Jest więc z czego wybierać i co zagospodarowywać.
Skoro mówisz o “zagospodarowywaniu” to odnoszę wrażenie, że “gospodarujesz” możliwościami oszczędnie, w sposób przemyślany szafujesz orkiestrą, pilnujesz dyscypliny formalnej, umieszczając kulminację w miejscu złotego podziału. Zatem - miałaś wybór, ale świadomie dokonałaś selekcji materiału.
AZ: Komponowanie “IN” było dla mnie ciekawym doświadczeniem. Mam poczucie, że powstał jeden z najważniejszych utworów w moim dotychczasowym dorobku. Koncepcja kompozycji zasadzona jest tu połączeniu dwóch procesów, dwóch warstw, które nie tyle kontrastują ze sobą, wykluczają się, walczą - choć dysponują odmiennym materiałem i rządzą się innymi muzycznymi prawami, co wspierają się wzajemnie, pracują na siebie. Pierwsza warstwa, która przebija się przez cały utwór, nawiązuje do struktury minimalistycznej. To rodzaj podskórnego pulsu, który oczywiście zmienia się, rozwija, jest ukazywany w wariantach, przechodzi między instrumentami, ale jest od początku do końca obecny. Warstwa ta ma za zadanie wciągnąć słuchacza w narrację muzyczną, wessać.
W Twojej muzyce ważna jest przestrzeń. Wielokrotnie eksperymentowałaś z niestandardowym ustawieniem muzyków w sali koncertowej. W “IN” orkiestra grzecznie siedzi na estradzie.
AZ: W przypadku tego utworu orkiestra powinna być jednorodnym ciałem brzmieniowym. Nie może być tak, że z lewej strony dochodzi do słuchacza puls, a z prawej pojedyncze “odpryski” dźwiękowe. Zdarzenia muszą być zmiksowane, przenikać się, pochłaniać odbiorcę.
Kiedy myślę o Twoich wcześniejszych utworach przestrzennych, wydaje mi się, że tam również chodziło o bycie “w”, ale w innym sensie, bardziej dosłownym, fizyczno-akustycznym. W “IN” proponujesz narracyjną procesualność, a więc wyższy stopień bycia “w”.
AZ: Mój mąż pięknie powiedział, że ten utwór to jazda windą wgłąb Ziemi. Można też sobie wyobrazić, że lecimy w kosmos. Jakikolwiek byśmy nie obrali kierunek, w rzeczywistości czy w wyobraźni, to w pewnym momencie docieramy do celu. Tyle, że mnie nie interesuje osiągnięcie kulminacji właśnie, ale to, co jest po niej. Bo dopiero wtedy zaczyna się prawdziwa przygoda, widzimy wspaniałą i nieograniczoną przestrzeń, gwiazdy, nieobjęte horyzontem planety.
Most popular:
The esteemed American-Canadian jazz musician Michael Bates, his Acrobat Ensemble and the Lutosławski Quartet will perform three concerts in Poland in November. The repertoire will include material recorded by the musicians on the album METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI, released by ANAKLASIS in the REVISIONS series.
The artists have already successfully presented it at Lincoln Center and Barbès Jazz Club in New York. In autumn 2024 we will have the opportunity to hear them live for the first time in Poland: 14.11 - Krakow, 15.11 - Lublin, 17.11 - Wroclaw.
The Fryderyk Chopin Institute in Warsaw invites to the inaugural session of the biennial International Digital Musicology Conference, which will be held 23–25 October 2024, at the Fryderyk Chopin Institute in Warsaw, Poland. The conference focuses on the integration of digital technologies into musicological research, with a special emphasis on introducing digital tools and methods to the Polish academic community, where digital musicology has not yet been widely adopted.
It’ s like a game. The memory game, thanks to which you can look at a very ordinary family from an extraordinary perspective. ALBUM RODZINNY [Family album] – an opera by Jerzy Kornowicz with a libretto by Michał Rusinek – is another premiere of the ANAKLASIS label this year. This time, the record brand is expanding its audience to include the youngest listeners. The album will be released on 21st June.
Time passes constantly, changing the world and its soundscape around us. The title IL TEMPO PASSA may be both a reflection on the impermanence of life, world and things and a piece of advice to enjoy the moment. The latest album by ANAKLASIS presents Joanna Wnuk-Nazarowa’s cameral and symphonic works from recent years. Premiere on 28 May 2024, on the composer’s 75th birthday.
It is a musical-literary tale about a quest for identity, truth, and for what makes us human. The new stage work by Aleksander Nowak – which is, at the same time, Radek Rak’s operatic debut – explores the sources of good and evil, fusing reality with mythology and steering towards ‘the left-hand side of the world’. The authors spin a tale about the dual human nature. THE TALE OF THE HEART. FAVOLA IN MUSICA – the album that presents their joint project – will go on sale on 6th October.
Spectacularly successful as Ludomir Różycki’s music was in his lifetime, it is seldom programmed nowadays. All the same, such remarkable art could hardly fall into utter oblivion. It has attracted and fascinated excellent jazz pianist Kuba Stankiewicz, who has translated it into the language of jazz. The effects have been recorded and released on ANAKLASIS label’s most recent album, INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI, which goes on sale as of 28th August.
PWM Edition is entering the execution phase of the revitalisation of its Warsaw department. With the commencement of the renovation and the implementation of the assumptions of the architectural design, the Hire Department and the editorial office of “Ruch Muzyczny” are moving to a temporary headquarters at 19 Wiejska Street, Warsaw.
This is by no means a piece about the centuries-long Polish-German conflict. It is, instead, a tale of impossible love, of tragic conflict between personal happiness and the common good.
PWM Edition resumes cooperation with the Italian publishing house Ricordi, as well as with its international partners forming Universal Music Publishing Classics & Screen. This means that rentals of orchestral materials from the catalogues of all publishing houses belonging to Classics & Screen is carried out in Poland by Dział Zbiorów Nutowych (Sheet Music Department) of PWM.