Opuszczasz polską wersję strony.
Na stronie anglojęzycznej nie będziesz mieć możliwości kontynuacji zakupów.
Czy chcesz przejść na wersję anglojęzyczną?
TAK NIE
Zbigniew Karnecki – urodził się 1.10. 1947 r. w Górze Śląskiej. Polski kompozytor. Od 1953 r. mieszka we Wrocławiu, gdzie w 1966 r. ukończył PLM, a w 1971 r. PWSM, uzyskując dyplom w klasie kompozycji T. Natansona. Zaczął komponować od roku 1964. Po ukończeniu studiów poświęcił się niemal całkowicie muzyce teatralnej i filmowej. Łączy zawód kompozytora z obowiązkami kierownika muzycznego w kolejnych teatrach: Wrocławskim Teatrze Lalek (1971-82), Teatrze Współczesnym we Wrocławiu (1976-85), Wałbrzyskim Teatrze Lalek (1985-90) i Teatrze Polskim we Wrocławiu (od 1990). Współpracował z Teatrem im. C K. Norwida w Jeleniej Górze, Teatrem Narodowym w Warszawie, z wybitnymi reżyserami, jak H. Tomaszewski, A. Hanuszkiewicz, K. Skuszanka. K. Braun, K. Dejmek. Pisał muzykę dla teatrów w Bielsku-Białej, Chorzowie, Elblągu, Gdańsku, Gdyni, Katowicach, Koszalinie, Krakowie, Lodzi, Opolu, Radomiu, Sosnowcu, Szczecinie, Toruniu, Warszawie (Narodowy, Polski, Powszechny), Wrocławiu, dla wrocławskiego Teatru Pantomimy, dla Teatru TVP, za granicą - dla teatrów w Esslingen, Charkowie, Los Angeles. W latach osiemdziesiątych działał w podziemnych strukturach opozycji demokratycznej; był wiceprezesem Komitetu Kultury Niezależnej we Wrocławiu oraz współzałożycielem Niezależnego Stowarzyszenia Teatralnego „Nie Samym Teatrem" uhonorowanego Kulturalną Nagrodą „Solidarności" w 1985 r. W latach 1988-90 kierował Radą Kultury przy Zarządzie Regionu NSZZ „Solidarność". W pierwszej kadencji samorządowej 1990-94 był radnym Rady Miejskiej i przewodniczącym Komisji Kultury.
Cytat: „Za szczególnie niebezpieczny przejaw współczesnej cywilizacji uważam telewizję oraz fetysz «oglądalności»”. W 1992 r. podjął pracę pedagogiczną we wrocławskiej AM im. K. Lipińskiego. Jest autorem i koordynatorem programu integracyjnych działań interdyscyplinarnych, realizowanych we wrocławskich uczelniach artystycznych. Wygłosił i opublikował artykuł o muzyce w teatrach Wrocławia.
Twórczość kompozytorska Karneckiego liczy ponad 100 pozycji. Poza kilkoma utworami z okresu studiów i symfonicznej pracy dyplomowej jest to niemal wyłącznie muzyka teatralna i filmowa, w tym ok. 70 pozycji - muzyka do spektakli w teatrach dramatycznych, ponad 10 - dla teatrów lalkowych, 3 - dla pantomimy, 17 – dla teatru telewizji, 3 - do filmów. Cytat: „Szczególnie ważne w muzyce są: treść i emocje; forma jest funkcję służebną. Na pytanie o stosunek do modnych opinii i trendów w sztuce - odpowiadam: robić swoje. A mój stosunek do publiczności i głosów krytyki? Bez publiczności muzyka jest martwa, bez krytyki przeżyje (...). Moi ulubieni kompozytorzy: obcy - Arvo Pärt; polski - Henryk Mikołaj Górecki. W swojej twórczości stosuję wielorakie techniki i style. Przydatne mi są takie przymioty jak zmysł logiki, refleks, poczucie humoru (...). Posiadam słuch relatywny, barwowy. Komponuję przy fortepianie."
Jego muzyka była wielokrotnie nagradzana na krajowych festiwalach teatralnych we Wrocławiu, Opolu, Bielsku-Białej, Gdańsku, Bydgoszczy. Jest laureatem The Hollywood Drama-Logue Critics Award 1988 za muzykę do spektaklu „The Shoemakers” (Szewcy) Witkacego w reż. K. Brauna w Odyssey Theatre w Los Angeles. Za działalność na rzecz kultury niezależnej otrzymał wyróżnienie Polcul Foundation. Jest członkiem zwyczajnym ZKP (od 1974) i członkiem ZAiKS.
Twórczość kompozytorska Karneckiego liczy ponad 100 pozycji. Poza kilkoma utworami z okresu studiów i symfonicznej pracy dyplomowej jest to niemal wyłącznie muzyka teatralna i filmowa, w tym ok. 70 pozycji - muzyka do spektakli w teatrach dramatycznych, ponad 10 - dla teatrów lalkowych, 3 - dla pantomimy, 17 – dla teatru telewizji, 3 - do filmów. Cytat: „Szczególnie ważne w muzyce są: treść i emocje; forma jest funkcję służebną. Na pytanie o stosunek do modnych opinii i trendów w sztuce - odpowiadam: robić swoje. A mój stosunek do publiczności i głosów krytyki? Bez publiczności muzyka jest martwa, bez krytyki przeżyje (...). Moi ulubieni kompozytorzy: obcy - Arvo Pärt; polski - Henryk Mikołaj Górecki. W swojej twórczości stosuję wielorakie techniki i style. Przydatne mi są takie przymioty jak zmysł logiki, refleks, poczucie humoru (...). Posiadam słuch relatywny, barwowy. Komponuję przy fortepianie."
Jego muzyka była wielokrotnie nagradzana na krajowych festiwalach teatralnych we Wrocławiu, Opolu, Bielsku-Białej, Gdańsku, Bydgoszczy. Jest laureatem The Hollywood Drama-Logue Critics Award 1988 za muzykę do spektaklu „The Shoemakers” (Szewcy) Witkacego w reż. K. Brauna w Odyssey Theatre w Los Angeles. Za działalność na rzecz kultury niezależnej otrzymał wyróżnienie Polcul Foundation. Jest członkiem zwyczajnym ZKP (od 1974) i członkiem ZAiKS.
Copyright © 2013 PWM
x
Zamknij
Administratorem dobrowolnie podanych danych osobowych jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne z siedzibą w Krakowie (31-111) przy Al. Krasińskiego 11A. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki Newslettera zawierającego informacje marketingowe administratora danych. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Informujemy, iż poza podmiotami uprawnionymi na podstawie przepisów prawa, zebrane dane osobowe nie będą udostępniane.
Zamknij