Opuszczasz polską wersję strony.
Na stronie anglojęzycznej nie będziesz mieć możliwości kontynuacji zakupów.
Czy chcesz przejść na wersję anglojęzyczną?
TAK NIE
Tadeusz Majerski urodził się 29 czerwca 1888 we Lwowie, zmarł tamże 16 października 1963, polski kompozytor, pianista i pedagog. 1905–1911 studiował we Lwowie, w konserwatorium Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego oraz na uniwersytecie. W latach 1911–1913 kontynuował studia u J. Pembaura w Lipsku. Od 1913 uczył gry na fortepianie prywatnie, a od 1920 jako profesor konserwatorium Polskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie. 1920–30 występował w wielu miastach Polski, w Belgradzie, Wiedniu, Budapeszcie, również z bratem Janem, śpiewakiem paryskiej Opéra; koncertował także ze znanym wiolonczelistą, swoim szwagrem, D. Danczowskim. Działał też jako krytyk muzyczny. W 1927 zorganizował Lwowskie Trio, z którym koncertował po Polsce. 1931 założył we Lwowie Towarzystwo Miłośników Muzyki i Opery. Od 1939 był profesorem państwowego konserwatorium we Lwowie.
Majerski zaczął komponować w okresie studiów u L. Różyckiego. Fascynowała go przede wszystkim muzyka współczesna, m.in. M. Karłowicza, K. Szymanowskiego. Był jednym z pierwszych dodekafonistów w Polsce. W latach stalinizmu nie poddawał się presji ideowej, jednakże odnosił się krytycznie do utworów, w których eksperyment dominował nad ekspresją. Jego muzykę cechuje bardzo zróżnicowana interwałowo melodyka, bogata i różnorodna rytmika, wyrafinowana harmonika, wypływająca m.in. z zastosowania dodekafonii, wykorzystanie elementów polskiego folkloru, barwna instrumentacja i jasna forma. Rękopisy utworów Majerskiego znajdują się w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Majerski był też autorem prac: "Szkoła na fortepian. Metodologia gry na fortepianie" (1938); "Formy. Krótki przegląd starej i nowej techniki gry na fortepianie" (w jęz. ros.) oraz recenzji w prasie lwowskiej.
Teresa Mazepa, Encyklopedia muzyczna PWM, M
Majerski zaczął komponować w okresie studiów u L. Różyckiego. Fascynowała go przede wszystkim muzyka współczesna, m.in. M. Karłowicza, K. Szymanowskiego. Był jednym z pierwszych dodekafonistów w Polsce. W latach stalinizmu nie poddawał się presji ideowej, jednakże odnosił się krytycznie do utworów, w których eksperyment dominował nad ekspresją. Jego muzykę cechuje bardzo zróżnicowana interwałowo melodyka, bogata i różnorodna rytmika, wyrafinowana harmonika, wypływająca m.in. z zastosowania dodekafonii, wykorzystanie elementów polskiego folkloru, barwna instrumentacja i jasna forma. Rękopisy utworów Majerskiego znajdują się w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Majerski był też autorem prac: "Szkoła na fortepian. Metodologia gry na fortepianie" (1938); "Formy. Krótki przegląd starej i nowej techniki gry na fortepianie" (w jęz. ros.) oraz recenzji w prasie lwowskiej.
Teresa Mazepa, Encyklopedia muzyczna PWM, M
Copyright © 2013 PWM
x
Zamknij
Administratorem dobrowolnie podanych danych osobowych jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne z siedzibą w Krakowie (31-111) przy Al. Krasińskiego 11A. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki Newslettera zawierającego informacje marketingowe administratora danych. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Informujemy, iż poza podmiotami uprawnionymi na podstawie przepisów prawa, zebrane dane osobowe nie będą udostępniane.
Zamknij