Aktualności
Zmarł Janusz Popławski
2004-12-27
W nocy z 26 na 27 grudnia zmarł w Gdyni Janusz Popławski - gitarzysta, kompozytor, aranżer, publicysta, wydawca.
W nocy z 26 na 27 grudnia zmarł w Gdyni Janusz Popławski - gitarzysta, kompozytor, aranżer, publicysta, wydawca.
Janusz Popławski urodził się 20 X 1938 r. w Dolinie (Podkarpacie). 1956 jako gitarzysta i wokalista debiutował w zespole estradowym Błękitne Gwiazdy w Nowej Soli, jako kontrabasista w zespole jazzowym w Szczecinie. W l. 1963-76 grał w zespole Niebiesko-Czarni, z którym występował wielokrotnie na festiwalach polskiej piosenki w Opolu i Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie (1965), koncertował w kraju i Europie, a także w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
W następnych latach prowadził własne zespoły: Bumerang, Flash Band, Winners, Rock'n'Rollers, tworzył dla nich piosenki i kompozycje. Od 1985 występował z solowymi recitalami, grając własne kompozycje na gitarach syntezatorowych i sekwencerach.
Był kompozytorem piosenek dla zespołu Niebiesko-Czarni, m.in. Czy będziesz sama dziś wieczorem, Adagio cantabile, Musisz się zakochać, a także czterech utworów do rock-opery Naga. Komponował też muzykę elektroniczną.
W l. 1966-86 publikował w periodykachm"Jazz" i "Radar" reportaże, recenzje, cykle artykułów. Jest autorem podręczników Szkoła na gitarę basową (1971) i Studium gitary basowej (1993). Od 1991 prowadził w Gdyni wydawnictwo Professional Music Press, w którym wydawał czasopisma "Gazeta Muzyczna", "Gitara i Bas", "Świat Gitary", a także podręczniki Chwyty gitarowe, Szkoła na bas, nuty, płyty CD i kasety wideo.
Od lat 90. obok działalności wydawniczej realizował projekty popularyzujące muzykę, organizował warsztaty i konkursy, koncerty, coroczny plebiscyt Gitarowy Top, wyłaniające najlepszych muzyków i najlepsze płyty gitarowe. Uczestniczył jako juror i wykładowca w festiwalach gitarowych.
Najczęściej czytane:
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.