PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

FOCUS! Festival: polska muzyka w Nowym Jorku

2011-01-18
Wielki festiwal muzyki polskiej rozpoczyna się w najbliższą sobotę w Nowym Jorku.

Nowojorska Juilliard School we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku prezentuje  FOCUS! Festival Polish Modern: New Directions in Polish Music Since 1945 (Nowe kierunki w muzyce polskiej od 1945) . Kompozytorzy prezentowani na festiwalu należą do kilku pokoleń i reprezentują różnorodność stylistyczną. Panorama rozpościers się od Krzysztofa Pendereckiego, Bogusława Schaeffera, Kazimierza Serockiego i innych urodzonych w latach trzydziestych, przez  twórców z kolejnych dekad: takich, jak Krzysztof Knittel, Marian Sawa, and Stanisław Moryto - lata 40., oraz Paweł Szymański, Aleksander Lasoń, Tadeusz Wielecki - lata 50., aż do najmłodszych - Paweł Mykietyn, Aleksandra Gryka, Wojciech Ziemowit Zych, reprezentujących lata 70.
Koncert na otwarcie festiwalu poprowadzi jego założyciel -  Joel Sachs. Pod jego dyrekcją zespół the New Juilliard Ensemble wykona utwory G.Bacewicz, W.Kilara, Z.Krauzego, E. Sikory i T.Wieleckiego. Z kolei podczas koncertu finałowego można będzie usłyszeć dzieła W.Lutosławskiego w wykonaniu the Juilliard Orchestra pod dyrekcją Jeffreya Milarsky'ego.

Od poniedziałku 24 do czwartku 27 stycznia odbędą się 4 koncerty polskiej muzyki kameralnej i solowej w wykonaniu studentów Juilliard. Innymi ważnymi wydarzeniami festiwalu będą projekcja filmu oraz dyskusja panelowa o współczesnej muzyce w Polsce z udziałem m.in. Andrzeja Kosowskiego, redaktora naczelnego PWM i dyrektora Festiwalu Muzyki Polskiej, Jerzego Kornowicza, prezesa Związku Kompozytorów Polskich,  Elżbiety Sikory, kompozytorki, oraz Tadeusza Wieleckiego, dyrektora festiwalu Warszawska Jesień. Dyskusję poprowadzi Joel Sachs.

Beata Stylińska rozmawiała z redaktorem naczelnym PWM - Andrzejem Kosowskim i prezesem Związku Kompozytorów Polskich Jerzym Kornowiczem na temat festiwalu. Rozmowy można posłuchać pod tym linkiem.


Program:
FOCUS w Juilliard School w Nowym Jorku

Sobota,  22 stycznia , g.20
Alice Tully Hall
New Juilliard Ensemble
Joel Sachs, założyciel i dyrektor festiwalu, dyrygent

Grażyna Bacewicz, Contradizione (1966)
Tadeusz Wielecki, The Time of Stones (2002)
Wojciech Kilar, Choral Prelude (1988)
Zygmunt Krauze, Terra Incognita (1994)
Elżbieta Sikora, Canzona (1995)

Poniedziałek, 24 stycznia, g.20
Paul Recital Hall

Krzysztof Penderecki, Capriccio, for cello (1966)
Tomasz Sikorski, Euphonia, for piano (1982)
Kazimierz Serocki, Swinging Music, for clarinet, double bass, trombone, and piano (1970)
Marian Sawa, Ecce Lignum Crucis, for organ (1986)
Agata Zubel, Piece TBD
Wojciech Blażejczyk, Interlunium, for guitar (2007)
Marta Ptaszynska, Mancala, for two violins (1997)
Marek Stachowski, Musica Festeggiante, for string quartet (1995)

Wtorek, 25 stycznia, g.19
Dyskusja panelowa  z udziałem Jerzego Kornowicza, Andrzeja Kosowskiego,  Elżbiety Sikory,  Łukasza Szalankiewicza, Tadeusza Wieleckiego, Zygmunta Krauzego.
Dyskusję poprowadzi Joel Sachs.

Wtorek, 25 stycznia, g.20
Paul Recital Hall

Paweł Mykietyn, Sonata for Cello (2006)
Hanna Kulenty, Music for Brass No. 3 OR NO. 4 TBD (19   )
Aleksander Lasoń, String Quartet No.7 (2007)
Paweł Szymański, Through the Looking Glass III, for harpsichord (1994)
Marcel Chyrzyński, ForMS, for cello (2001)
Jakub Ciupiński, Edo, for violin and electronic sounds (2010)
Witold Szalonek, Toccata and Chorale, for organ (1988)

Środa, 26 stycznia, g.20
Paul Recital Hall

Andrzej Krzanowski, Relief V, for cello (1986)
Kazimierz Serocki, A piacere, for piano (1962-63)
Aleksandra Gryka, Piece TBD
Aleksander Nowak, Piece TBD
Henryk Mikołaj Górecki, String Quartet No. 1, “Already it is Dusk” (1986)
Bogusław Schaeffer, Sonata IV, “Winter,” from The Four Seasons, for organ (1986)

Czwartek, 27 stycznia, g.19
Paul Recital Hall

Muzyka elektroniczna i film - krótki przegląd
Krzysztof Knittel, The Conqueror Worm (1976)
Another composer TBD
David Bickerstaff and Lukasz Szalankiewicz, Film: The Henge: In Search of the Nazi Bell (2010)

g.20

Eugeniusz Knapik, Filo d’Arianna, for cello (2005)
Joanna Bruzdowicz, Erotiques, for piano (1966)
Tadeusz Baird, Play, for string quartet (1971)
Stanisław Moryto, Five Songs on texts by Elias Rajzman, for mezzo-soprano and piano (2002 )
Wojciech Ziemowit Zych, Selections from Homage a Gyorgy Kurtag, for violin and bass clarinet (2005)
Jerzy Kornowicz, The Shapes of the Elements, for harpsichord and tape (2000)
Augustyn Bloch, Geige und Orgel, for violin and organ (1988)

Piątek, 28 stycznia, g.20
Alice Tully Hall

A Portrait of Witold Lutosławski

Juilliard Orchestra
Jeffrey Milarsky, dyrygent

Overture for Strings (1949)
Concerto for Cello and Orchestra (1970)
Partita (1988)
Symphony no. 4 (1988-92)

więcej: http://www.polishculture-nyc.org/







 

Najczęściej czytane:

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.