Aktualności
Kolejne transmisje z Metropolitan Opera w Kijów Centrum
2011-02-17
Zapraszamy na kolejne transmisje spektakli z Metropolitan Opera. W najbliższym czasie obejrzeć będzie można m.in. "Hrabiego Ory" G. Rossiniego oraz "Ifigenię w Taurydzie" C.W. Glucka.26 lutego 2011 / sobota/ 19:00
Christoph Willibald Gluck /1714–1787/
„IFIGENIA NA TAURYDZIE” /„Iphigénie en Tauride”/
Patrick Summers dyrygent // Susan Graham jako Ifigenia / Plácido Domingo jako
Orestes / Paul Groves jako Pylades / Gordon Hawkins jako Thoas // Stephen
Wadsworth reżyseria /
Jeden z najwybitniejszych żyjących tenorów świata, wieloletnia gwiazda Met,
Plácido Domingo i Susan Graham, pierwszy mezzosopran Stanów Zjednoczonych,
wcielą się w główne postaci antycznej tragedii. Dzieło Glucka – reformatora
opery, który wywołał jeden z najgorętszych sporów w historii muzyki, spór
gluckistów z piccinistami, zwolennikami Niccolò Picciniego – inspirowane jest
dramatem Eurypidesa. Historia Ifigenii, kapłanki Artemidy, i jej brata Orestesa
pełna jest straszliwych wizji śmierci i zniszczenia, żądzy zemsty oraz krwawych
zbrodni.
19 marca 2011 / sobota/18:00
Gaetano Donizetti /1797–1848/
„ŁUCJA Z LAMMERMOORU” /„Lucia di Lammermoor”/
Patrick Summers dyrygent // Natalie Dessay jako Łucja / Joseph Calleja jako
Edgar Ravenswood / Ludovic Tézier jako Lord Henryk Ashton / Kwangchul Youn jako
Rajmund // Mary Zimmerman reżyseria
Sukces przedstawienia wyreżyserowanego przez Amerykankę Mary Zimmerman (premiera w 2007 roku) skłonił kierownictwo Met do ponownej transmisji sztandarowej opery Donizettiego, klasycznego przykładu bel canta. W transmitowanym rok temu spektaklu wystąpiła z ogromnym sukcesem Rosjanka Anna Netrebko (towarzyszył jej Polak Piotr Beczała), ale Met zdecydowała się na powtórne pokazanie spektaklu, tym razem z pierwszą odtwórczynią głównej roli w tej inscenizacji. Francuzka Natalie Dessay, którą widzowie transmisji znają jako m.in. genialną Marie z „Córki pułku” tego samego kompozytora, ponownie wcieli się w postać delikatnej Szkotki, zmanipulowanej przez zachłannego brata.
9 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Gioachino Rossini /1792–1868/
„HRABIA ORY” /„ Le comte Ory”
PREMIERA SEZONU 2010/11
Maurizio Benini dyrygent // Diana Damrau jako Hrabina Adèle / Joyce DiDonato
jako Isolier / Susanne Resmark jako Ragonde / Juan Diego Flórez jako Hrabia Ory
/ Stéphane Degout jako Raimbaud / Michele Pertusi jako Guwerner // Bartlett
Sher reżyseria
Francja. Hrabia Formoutiers wyrusza ze swoją drużyną na wyprawę krzyżową.
Rycerze pozostawiają nieutulone w żalu małżonki i... paru huncwotów i
uwodzicieli, w tym przystojnego hrabiego Ory oraz jego pazia – Isoliera. Obaj
panowie mają wspólny cel: zdobycie hrabiny Adèle. Ory, by dostać się do zamku
hrabiny, przebiera się za zakonnicę i błaga ją o schronienie oraz o obronę
przed niecnymi zakusami... hrabiego Ory. Isolier, by udaremnić plany hrabiego,
a zarazem dopiąć swego, także zakłada damskie ciuszki. Przebrani panowie
doprowadzają swoimi intrygami do... randki między sobą.
23 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Richard Strauss /1864–1949/
„CAPRICCIO” /„Kaprys”/
Andrew Davis dyrygent // Renée Fleming jako Hrabina Madeleine / Sarah Connolly
jako Clairon / Joseph Kaiser jako Flamand / Russell Braun jako Olivier / Morten
Frank Larsen jako Hrabia / Peter Rose jako La Roche // John Cox reżyseria
Pierwszy sopran Ameryki w operze swojego ulubionego kompozytora. Richard
Strauss napisał dzieło o operze, a ściślej – o sporze, co w niej ważniejsze:
słowo czy muzyka. W skąpanym w słońcu salonie w podparyskim pałacu urocza
hrabina Madeleine przyjmuje swoich wielbicieli: kompozytora Flamanda i poetę
Oliviera. Miłosne przekomarzanki, dyskusje o sztuce – do tego miejsca nie ma
dostępu żaden dramatyczny konflikt. Hrabina obdarowana przez poetę i
kompozytora sonetem, śpiewa go, niezdolna zerwać subtelnych więzów łączących
słowo z muzyką.
30 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Giuseppe Verdi /1813–1901/
„TRUBADUR” /„Il trovatore”/
James Levine dyrygent // Sondra Radvanovsky jako Leonora / Dolora Zajick jako
Azucena / Marcelo Álvarez jako Manrico / Dmitri Hvorostovsky jako Hrabia di
Luna / Stefan Kocán jako Ferrando // David McVicar reżyseria
Aby wystawić idealnego „Trubadura” wystarczy tylko zgromadzić na scenie
czterech największych śpiewaków świata – tak uważał największy Manrico wszech
czasów, król tenorów, solista Met od 1903 roku, Enrico Caruso. Z kolei inny
światowej sławy tenor, Leo Slezak, twierdził, że choć w „Trubadurze” śpiewał
wiele razy, to nie jest w stanie zgadnąć, o co dokładnie w nim chodzi. Te dwa
stwierdzenia do dziś towarzyszą dziełu Verdiego. Kierownictwo Met zastosowało
się do rady Carusa i zaangażowało czwórkę wybitnych wykonawców, którzy są w
stanie podołać tej melodyjnej, ale piekielnie trudnej muzyce.
14 maja 2011 / sobota/18:00
Richard Wagner /1813–1883/
„WALKIRIA” /„Die Walküre”/
PREMIERA SEZONU 2010/11
James Levine dyrygent // Deborah Voigt jako Brünnhilde / Eva-Maria Westbroek
jako Sieglinde / Stephanie Blythe jako Fricka / Jonas Kaufmann jako Siegmund /
Bryn Terfel jako Wotan / Hans-Peter König jako Hunding // Robert Lepage
reżyseria
W „Pierścieniu” Wagner zrealizował swoją koncepcję dramatu muzycznego
(Gesamtkunstwerk), który miał być syntezą muzyki, poezji, obrazu i akcji
scenicznej (kompozytor sam pisał libretta do swoich oper). Rozwinął tu technikę
motywów przewodnich (Leitmotiv), którymi charakteryzował bohaterów dramatu czy
przedmioty. Wprowadził też tzw. melodię nieskończoną (Unendliche Melodie),
pozbawioną wyraźnych cezur. Walkirie to boginie, które odprowadzały dusze
poległych podczas bitwy wojowników do siedziby bogów – Walhalli. Pierwszy dzień
uroczystego widowiska scenicznego (dramatu) przedstawia historię jednej z nich,
Brünnhilde, która w imię ratowania miłości rodzeństwa: Sieglinde i Siegmunda,
sprzeciwiła się własnemu ojcu, władcy bogów, Wotanowi, za co zostaje przez
niego ukarana.
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.