Aktualności
Kolejne transmisje z Metropolitan Opera w Kijów Centrum
2011-02-17
Zapraszamy na kolejne transmisje spektakli z Metropolitan Opera. W najbliższym czasie obejrzeć będzie można m.in. "Hrabiego Ory" G. Rossiniego oraz "Ifigenię w Taurydzie" C.W. Glucka.26 lutego 2011 / sobota/ 19:00
Christoph Willibald Gluck /1714–1787/
„IFIGENIA NA TAURYDZIE” /„Iphigénie en Tauride”/
Patrick Summers dyrygent // Susan Graham jako Ifigenia / Plácido Domingo jako
Orestes / Paul Groves jako Pylades / Gordon Hawkins jako Thoas // Stephen
Wadsworth reżyseria /
Jeden z najwybitniejszych żyjących tenorów świata, wieloletnia gwiazda Met,
Plácido Domingo i Susan Graham, pierwszy mezzosopran Stanów Zjednoczonych,
wcielą się w główne postaci antycznej tragedii. Dzieło Glucka – reformatora
opery, który wywołał jeden z najgorętszych sporów w historii muzyki, spór
gluckistów z piccinistami, zwolennikami Niccolò Picciniego – inspirowane jest
dramatem Eurypidesa. Historia Ifigenii, kapłanki Artemidy, i jej brata Orestesa
pełna jest straszliwych wizji śmierci i zniszczenia, żądzy zemsty oraz krwawych
zbrodni.
19 marca 2011 / sobota/18:00
Gaetano Donizetti /1797–1848/
„ŁUCJA Z LAMMERMOORU” /„Lucia di Lammermoor”/
Patrick Summers dyrygent // Natalie Dessay jako Łucja / Joseph Calleja jako
Edgar Ravenswood / Ludovic Tézier jako Lord Henryk Ashton / Kwangchul Youn jako
Rajmund // Mary Zimmerman reżyseria
Sukces przedstawienia wyreżyserowanego przez Amerykankę Mary Zimmerman (premiera w 2007 roku) skłonił kierownictwo Met do ponownej transmisji sztandarowej opery Donizettiego, klasycznego przykładu bel canta. W transmitowanym rok temu spektaklu wystąpiła z ogromnym sukcesem Rosjanka Anna Netrebko (towarzyszył jej Polak Piotr Beczała), ale Met zdecydowała się na powtórne pokazanie spektaklu, tym razem z pierwszą odtwórczynią głównej roli w tej inscenizacji. Francuzka Natalie Dessay, którą widzowie transmisji znają jako m.in. genialną Marie z „Córki pułku” tego samego kompozytora, ponownie wcieli się w postać delikatnej Szkotki, zmanipulowanej przez zachłannego brata.
9 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Gioachino Rossini /1792–1868/
„HRABIA ORY” /„ Le comte Ory”
PREMIERA SEZONU 2010/11
Maurizio Benini dyrygent // Diana Damrau jako Hrabina Adèle / Joyce DiDonato
jako Isolier / Susanne Resmark jako Ragonde / Juan Diego Flórez jako Hrabia Ory
/ Stéphane Degout jako Raimbaud / Michele Pertusi jako Guwerner // Bartlett
Sher reżyseria
Francja. Hrabia Formoutiers wyrusza ze swoją drużyną na wyprawę krzyżową.
Rycerze pozostawiają nieutulone w żalu małżonki i... paru huncwotów i
uwodzicieli, w tym przystojnego hrabiego Ory oraz jego pazia – Isoliera. Obaj
panowie mają wspólny cel: zdobycie hrabiny Adèle. Ory, by dostać się do zamku
hrabiny, przebiera się za zakonnicę i błaga ją o schronienie oraz o obronę
przed niecnymi zakusami... hrabiego Ory. Isolier, by udaremnić plany hrabiego,
a zarazem dopiąć swego, także zakłada damskie ciuszki. Przebrani panowie
doprowadzają swoimi intrygami do... randki między sobą.
23 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Richard Strauss /1864–1949/
„CAPRICCIO” /„Kaprys”/
Andrew Davis dyrygent // Renée Fleming jako Hrabina Madeleine / Sarah Connolly
jako Clairon / Joseph Kaiser jako Flamand / Russell Braun jako Olivier / Morten
Frank Larsen jako Hrabia / Peter Rose jako La Roche // John Cox reżyseria
Pierwszy sopran Ameryki w operze swojego ulubionego kompozytora. Richard
Strauss napisał dzieło o operze, a ściślej – o sporze, co w niej ważniejsze:
słowo czy muzyka. W skąpanym w słońcu salonie w podparyskim pałacu urocza
hrabina Madeleine przyjmuje swoich wielbicieli: kompozytora Flamanda i poetę
Oliviera. Miłosne przekomarzanki, dyskusje o sztuce – do tego miejsca nie ma
dostępu żaden dramatyczny konflikt. Hrabina obdarowana przez poetę i
kompozytora sonetem, śpiewa go, niezdolna zerwać subtelnych więzów łączących
słowo z muzyką.
30 kwietnia 2011 / sobota/19:00
Giuseppe Verdi /1813–1901/
„TRUBADUR” /„Il trovatore”/
James Levine dyrygent // Sondra Radvanovsky jako Leonora / Dolora Zajick jako
Azucena / Marcelo Álvarez jako Manrico / Dmitri Hvorostovsky jako Hrabia di
Luna / Stefan Kocán jako Ferrando // David McVicar reżyseria
Aby wystawić idealnego „Trubadura” wystarczy tylko zgromadzić na scenie
czterech największych śpiewaków świata – tak uważał największy Manrico wszech
czasów, król tenorów, solista Met od 1903 roku, Enrico Caruso. Z kolei inny
światowej sławy tenor, Leo Slezak, twierdził, że choć w „Trubadurze” śpiewał
wiele razy, to nie jest w stanie zgadnąć, o co dokładnie w nim chodzi. Te dwa
stwierdzenia do dziś towarzyszą dziełu Verdiego. Kierownictwo Met zastosowało
się do rady Carusa i zaangażowało czwórkę wybitnych wykonawców, którzy są w
stanie podołać tej melodyjnej, ale piekielnie trudnej muzyce.
14 maja 2011 / sobota/18:00
Richard Wagner /1813–1883/
„WALKIRIA” /„Die Walküre”/
PREMIERA SEZONU 2010/11
James Levine dyrygent // Deborah Voigt jako Brünnhilde / Eva-Maria Westbroek
jako Sieglinde / Stephanie Blythe jako Fricka / Jonas Kaufmann jako Siegmund /
Bryn Terfel jako Wotan / Hans-Peter König jako Hunding // Robert Lepage
reżyseria
W „Pierścieniu” Wagner zrealizował swoją koncepcję dramatu muzycznego
(Gesamtkunstwerk), który miał być syntezą muzyki, poezji, obrazu i akcji
scenicznej (kompozytor sam pisał libretta do swoich oper). Rozwinął tu technikę
motywów przewodnich (Leitmotiv), którymi charakteryzował bohaterów dramatu czy
przedmioty. Wprowadził też tzw. melodię nieskończoną (Unendliche Melodie),
pozbawioną wyraźnych cezur. Walkirie to boginie, które odprowadzały dusze
poległych podczas bitwy wojowników do siedziby bogów – Walhalli. Pierwszy dzień
uroczystego widowiska scenicznego (dramatu) przedstawia historię jednej z nich,
Brünnhilde, która w imię ratowania miłości rodzeństwa: Sieglinde i Siegmunda,
sprzeciwiła się własnemu ojcu, władcy bogów, Wotanowi, za co zostaje przez
niego ukarana.
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.