Aktualności
Koncerty w radiowej Dwójce na majowy weekend
2011-04-28
Majowy weekend w radiowej Dwójce upłynie pod znakiem wielu utworów z katalogu PWM. Wysłuchać można będzie m.in. utworów Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego, Romana Palestra czy Wojciecha Kilara.Zapraszamy do zapoznania się z ramówką:
W czwartek 28 kwietnia od 1 do 2 w nocy wysłuchać będzie można w audycji „Fantazja polska” II Symfonię „Święty Boże” op.20 Jana Maklakiewicza.
(wyk. Adam Kruszewski – baryton, Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Antoni Wit)
Sobota 30 kwietnia od 2 do 6 rano to:
Jerzy Gablenz Pielgrzym – poemat symfoniczny op. 12,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Krzysztof Dziewięcki
Stanisław Moniuszko IV Litania Ostrobramska,
wyk. Zofia Kilanowicz – sopran, Jadwiga Rappé – alt, Adam Zdunikowski – tenor, Janusz Borowicz – bas, Chór Polskiego Radia, kier. Włodzimierz Siedlik, Polska Orkiestra Radiowa dyr. Jerzy Maksymiuk
Mieczysław Karłowicz Odwieczne pieśni op. 10,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia dyr. Jacek Kaspszyk
Karol Szymanowski Litania do Marii Panny op. 59,
wyk. Jadwiga Gadulanka – sopran, Chór Polskiego Radia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Antoni Wit,
Karol Szymanowski I Koncert skrzypcowy op. 35,
wyk. Jakub Jakowicz – skrzypce, Sinfonia Varsovia dyr. Jerzy Maksymiuk
Witold Lutosławski Partita,
wyk. Patrycja Piekutowska – skrzypce, Beata Bilińska – fortepian
Henryk Mikołaj Górecki Totus tuus,
wyk. Chór Polskiego Radia, dyr. Włodzimierz Siedlik,
Henryk Mikołaj Górecki Trzy utwory w dawnym stylu,
wyk. Sinfonia Varsovia dyr. Jerzy Maksymiuk
Niedziela 1 maja od 2 do 6 rano to:
Henryk Mikołaj Górecki Beatus vir – psalm op.38,
wyk. Piotr Nowacki – bas, Chór Polskiego Radia, Madrygaliści Capelli Cracoviensis, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Gabriel Chmura
Roman Palester Hymnus pro gratiarum actione – Te Deum,
wyk. Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, Chór Polskiego Radia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Ruben Silva; Roman Palester Serenada, wyk. Barbara Świątek-Żelazny, Kazimierz Moszyński – flety, Capella Cracoviensis, dyr. Stanisław Gałoński
Wojciech Kilar Angelus,
wyk. Izabela Kłosińska – sopran, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Śląskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Łukasz Borowicz; Wojciech Kilar Orawa, wyk.: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, dyr. Marek Moś;
Witold Lutosławski Koncert fortepianowy,
wyk. Ewa Pobłocka –fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. kompozytor;
Zbigniew Bujarski Lumen,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Jerzy Katlewicz
Pierwsze retransmisje z festiwalu prawykonań, który odbył się w marcu w Katowicach, planowane są na 5 maja w Filharmonii Dwójki o 19.00. Zostanie tam zaprezentowany utwór nagrodzonego niedawno nagroda Gwarancji Kultury Aleksandra Nowaka pt. Płacz dziecinko, płacz.
Serdecznie zapraszamy do wysłuchania.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.