Aktualności
Koncerty w radiowej Dwójce w maju
2011-05-05
Zapraszamy do zapoznania się z wykazem utworów z katalogu PWM, których w najbliższych dniach będzie można posłuchać w Radiowej Dwójce:P o n i e d z i a ł e k, 9.05.2011, od 1.00 – 2.00 - Fantazja polska – opracowanie Małgorzaty Gąsiorowskiej
Kazimierz Serocki II Symfonia „Symfonia pieśni”,
wyk. Bożena Betley – sopran, Feliks Gałecki – baryton, Chór i Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Jan Krenz;
Tadeusz Baird II Symfonia „Sinfonia quasi fantasia”,
wyk. Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Zbigniew Graca
Ś r o d a, 11.05.2011, od 1.00 – 2.00 - Fantazja polska – opracowanie Barbary Taraszkiewicz-Nowik
Mikołaj Górecki Trzy epizody na orkiestrę,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Gabriel Chmura;
Kazimierz Serocki Romantyczny koncert,
wyk. Adam Wodnicki – fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Tadeusz Wojciechowski
C z w a r t e k, 12.05.2011, od 9.50 – 11.00 – Stara tradycja
Karol Szymanowski IV Symfonia koncertująca op. 60,
wyk. Ewa Kupiec – fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Kazimierz Kord;
Grażyna Bacewicz III Koncert skrzypcowy,
wyk. Joanna Kurkowicz – skrzypce, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz;
S o b o t a, 14.05.2011, od 2.00 – 6.55 – Fantazja polska – opracowanie Zofii Żmigrodzkiej
Tadeusz Baird: Colas Breugnon,
wyk. Łukasz Długosz – flet, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, dyr. Agnieszka Duczmal,
4 Sonety miłosne do słów Szekspira w tłum. Macieja Słomczyńskiego,
wyk. Adam Kruszewski – baryton, Polska Orkiestra Kameralna, dyr. Wojciech Michniewski;
Paweł Mykietyn Sonety Szekspira,
wyk. Jacek Laszczkowski – kontratenor, Maciej Grzybowski – fortepian;
Stanisław Moniuszko: I Kwartet smyczkowy d-moll,
wyk. Kwartet Camerata,
Sonety krymskie – kantata do poezji Adama Mickiewicza,
wyk. Adam Zdunikowski – tenor, Chór Polskiego Radia, dyr. Włodzimierz Siedlik, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Andrzej Straszyński;
Zygmunt Noskowski I Symfonia A-dur,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Sławek Wróblewski,
N i e d z i e l a, 15.05.2011, od 2.00 – 6.00 – Fantazja polska – opracowanie Małgorzaty Gąsiorowskiej
Józef Elsner Uwertura do opery Król Łokietek,
wyk. Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Jerzy Salwarowski;
Tadeusz Szeligowski Scena na Zamku Wawelskim z opery Bunt żaków,
wyk. Józef Frakstein – bas, Piotr Kusiewicz – tenor, Jerzy Antepowicz – tenor, Warszawska Filharmonia Radiowa, dyr. Mieczysław Nowakowski;
Ludomir Różycki: Sonata wiolonczelowa op. 10,
wyk. Tomasz Strahl – wiolonczela, Edward Wolanin – fortepian,
Stańczyk – scherzo symfoniczne op. 1, wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Janusz Przybylski;
Ludomir Różycki Bolesław Śmiały - poemat symfoniczny op. 8,
wyk. Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Janusz Przybylski;
Witold Rudziński Odprawa posłów greckich, (fragm. I aktu),
wyk. soliści Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Warszawie, dyr. Antoni Wicherek;
Romuald Twardowski Dwa interludia z opery Maria Stuart,
wyk. Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Tadeusz Wojciechowski;
Marek Stachowski Ody Safickie,
wyk. Jadwiga Teresa Stępień – mezzosopran, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Antoni Wit;
Aleksander Lasoń Concerto festivo,
wyk. Krzysztof Bąkowski – skrzypce, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Tomasz Bugaj
Pierwsze retransmisje z festiwalu prawykonań, który odbył się w marcu w Katowicach, planowane są na 5 maja w Filharmonii Dwójki o 19.00. Zostanie tam zaprezentowany utwór Płacz dziecinko, płacz Aleksandra Nowaka, laureata nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury.
Serdecznie zapraszamy do wysłuchania.
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.