Aktualności
Jesień z muzyką filmową Wojciecha Kilara
2011-09-16
Ciesząca się ogromną popularnością muzyka filmowa Wojciecha Kilara także tej jesieni będzie święcić triumfy na polskich i zagranicznych scenach muzycznych W najbliższym czasie, 28 września 2011 uświetni inaugurację nowego projektu Filharmonii Gorzowskiej: Międzynarodowego Festiwalu Filmów o Muzyce KAMERaTON Orkiestra tamtejszej Filharmonii pod dyrekcją Piotra Borkowskiego wykona fragmenty muzyki do filmów "Pan Tadeusz", "Zemsta", "Smuga cienia", "Dracula", "Pianista", "Trędowata" oraz "Ziemia obiecana". Ciekawa inicjatywa zorganizowania jedynego takiego w Polsce i jednego z niewielu na świecie festiwalu, poświęconego wyłącznie filmom o tematyce muzycznej jest pomysłem dyrekcji Filharmonii Gorzowskiej. Zainteresowanie Festiwalem, który zrodził się wraz z powstaniem Filharmonii Gorzowskiej, przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Nadesłane filmy, oprócz Polski, pochodzą z Niemiec, Francji, Włoch, Islandii, Wielkiej Brytanii, Bułgarii, Łotwy, Izraela, Słowacji, Czech oraz Węgier – informują organizatorzy na swojej stronie internetowej. Podczas Festiwalu oceniane będą filmy w pięciu kategoriach: biografie i portrety muzyków, koncerty, recitale, spektakle, reportaże, filmowo - artystyczne impresje oraz edukacja muzyczna. Impreza, którą objęła swym patronatem TVP Kultura, odbędzie się w dniach 28 września - 2 października 2011 w Filharmonii Gorzowskiej.Muzyka Kilara zabrzmi wkrótce również w Wielkiej Brytanii. 30 września 2011 młody zespół Edinburgh Film Music Orchestra pod dyrekcją Yati Duranta, działający przy Uniwersytecie Edynburskim wykona suitę z muzyki do filmu „Dracula”.
Na początku października natomiast muzyka filmowa Kilara zawita na kolejnym festiwalu. Tym będzie to XVI Festiwal Kompozytorów Polskich w Bielsku-Białej, poświęcony pamięci zmarłego przed rokiem H.M. Góreckiego. Jak wspomina Prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult kompozytor od samego początku patronował Festiwalowi i był jego dobrym duchem. Dlatego w czasie koncertu inauguracyjnego wysłuchamy jego III Symfonii. Pozostałe festiwalowe dni – zgodnie z ustaleniami, jakie jeszcze w ubiegłym roku powzięliśmy z prof. Góreckim – wypełni muzyka filmowa. I tak 7 października 2011 w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława J. Błaszczyka zabrzmi muzyka do filmów : "Dracula", "Pan Tadeusz", "Bilans kwartalny", "Trędowata", "Smuga cienia" i "Ziemia obiecana". Ten sam repertuar śląscy filharmonicy powtórzą 15 października 2011 w Katowicach. Koncert, zatytułowany „Arcydzieła ekranu”, odbędzie się w ich tymczasowej, siedzibie, Hali „Gallus”, służącej orkiestrze na czas remontu budynku Filharmonii.
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.