Aktualności
Projekt "Ocalić od zapomnienia - Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane"w dziesiątą rocznicę śmierci kompozytora
2011-09-28
Projektem "Ocalić od zapomnienia – Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane" Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Roberta Kurdybachy postanowiła uczcić dziesiątą rocznicę śmierci tego wybitnego kompozytora (1927-2001). Projekt został zorganizowany w ramach programu "Polska Prezydencja 2011" i objął koncerty połączone z prezentacją multimedialną, przygotowaną przez artystów z wrocławskiej ASP oraz nagranie płyty CD. Punktem kulminacyjnym tego przedsięwzięcia będzie koncert 12 października w Berlinie w rocznicę śmierci W. Szalonka. Ponadto w ramach projektu odbędą się koncerty 16 i 18 października 2011 roku w Görlitz (Zgorzelcu) i Wrocławiu. Muzycy wykonają "Pastorale" na obój i orkiestrę, "Connections" na orkiestrę kameralną, "Mutazioni" na orkiestrę oraz "L'hautbois mon amour" na obój, smyczki, 2 harfy i perkusję.- Zależy mi, by spopularyzować twórczość Szalonka – mówi dyrygent i pomysłodawca projektu Robert Kurdybacha. Niech to będzie nawet środowiskowa popularność, ważne, by ludzie sięgnęli po płytę. Prestiż całego projektu buduje sam fakt, że koncert zorganizujemy w Berlinie, a Szalonek był związany z tamtejszą Hochschule der Künste. Dodatkowo zadziała magia polskiej prezydencji w ramach której realizujemy cały projekt.
Awangardowa Orkiestra Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra rozpoczęła swoją działalność w 2009 roku. Przez pierwsze kilka miesięcy zespół przygotowywał się do podjęcia aktywności koncertowej, realizując szereg prób i warsztatów dotyczących współczesnych technik interpretacyjnych i wykonawczych w zakresie muzyki nowej. W maju 2010 roku rozpoczął działalność koncertową.
Projekt jest współfinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundację Współpracy Polsko - Niemieckiej. Partnerami projektu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A., Europäische Oboen-Schule oraz Andreas Behrendt – dyrektor artystyczny Festiwalu 'Lehniner-Sommermusiken'.
(Fot. z archiwum rodzinnego)
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.