Aktualności
Projekt "Ocalić od zapomnienia - Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane"w dziesiątą rocznicę śmierci kompozytora
2011-09-28
Projektem "Ocalić od zapomnienia – Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane" Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Roberta Kurdybachy postanowiła uczcić dziesiątą rocznicę śmierci tego wybitnego kompozytora (1927-2001). Projekt został zorganizowany w ramach programu "Polska Prezydencja 2011" i objął koncerty połączone z prezentacją multimedialną, przygotowaną przez artystów z wrocławskiej ASP oraz nagranie płyty CD. Punktem kulminacyjnym tego przedsięwzięcia będzie koncert 12 października w Berlinie w rocznicę śmierci W. Szalonka. Ponadto w ramach projektu odbędą się koncerty 16 i 18 października 2011 roku w Görlitz (Zgorzelcu) i Wrocławiu. Muzycy wykonają "Pastorale" na obój i orkiestrę, "Connections" na orkiestrę kameralną, "Mutazioni" na orkiestrę oraz "L'hautbois mon amour" na obój, smyczki, 2 harfy i perkusję.- Zależy mi, by spopularyzować twórczość Szalonka – mówi dyrygent i pomysłodawca projektu Robert Kurdybacha. Niech to będzie nawet środowiskowa popularność, ważne, by ludzie sięgnęli po płytę. Prestiż całego projektu buduje sam fakt, że koncert zorganizujemy w Berlinie, a Szalonek był związany z tamtejszą Hochschule der Künste. Dodatkowo zadziała magia polskiej prezydencji w ramach której realizujemy cały projekt.
Awangardowa Orkiestra Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra rozpoczęła swoją działalność w 2009 roku. Przez pierwsze kilka miesięcy zespół przygotowywał się do podjęcia aktywności koncertowej, realizując szereg prób i warsztatów dotyczących współczesnych technik interpretacyjnych i wykonawczych w zakresie muzyki nowej. W maju 2010 roku rozpoczął działalność koncertową.
Projekt jest współfinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundację Współpracy Polsko - Niemieckiej. Partnerami projektu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A., Europäische Oboen-Schule oraz Andreas Behrendt – dyrektor artystyczny Festiwalu 'Lehniner-Sommermusiken'.
(Fot. z archiwum rodzinnego)
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.