Aktualności
Utwory z katalogu PWM na antenie radiowej Dwójki - jesienne propozycje
2011-10-06
W najbliższych dniach w nocnym cyklu „Fantazja polska” Programu Drugiego PR usłyszymy dwie „jesienne” kompozycje z katalogu PWM: „Kwartet na jesień” Zbigniewa Bujarskiego oraz „Muzykę opadających liści” Pawła Buczyńskiego (8 października 2011, godz. 2.00 – 6.00, opr. Renata Mieszkowska). „Kwartet na jesień" powstał w 2001 roku z okazji osiemdziesiątych urodzin Mieczysława Tomaszewskiego, któremu też utwór jest dedykowany. Jego prawykonanie miało miejsce 17 listopada 2001 roku na jubileuszowym koncercie w sali „Florianka” w Krakowie. Utwór zabrzmiał w wykonaniu Quartetto Dafô, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Sam kompozytor powiedział o utworze: „Kwartet na jesień" jest czwartym, jak dotychczas moim ostatnim kwartetem smyczkowym. Mam nadzieję, że nie ostatnim w ogóle. W moich planach przewiduję napisanie „Kwartetu na Boże Narodzenie”. (…)Ten bardzo osobisty charakter muzyki oraz wysokie wymagania, jakie stawia przed kompozytorem technika kwartetu smyczkowego bardzo mi odpowiada i jak długo żyć będę, pozostanę jej wierny.„Muzyka opadających liści” Pawła Buczyńskiego to ośmiominutowy utwór na orkiestrę smyczkową z roku 1980, za który kompozytor otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1985) oraz I nagrodę na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1980). Znalazł się on na płycie monograficznej kompozytora, zatytułowanej właśnie „Muzyka opadających liści” w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Wratislavia pod dyrekcją Jana Staniendy (Musica Sacra Edition, 2009).
Poza omówionymi utworami w tym tygodniu Program 2 PR proponuje także takie utwory z katalogu PWM, jak: „Wierchy” Artura Malawskiego (piątek, 7 października 2011, godz. 1.00– 2.00, „Fantazja polska”, opr. Elżbieta Gryń), a także „Canto” na orkiestrę smyczkową Adama Sławińskiego, „Sirocco” na orkiestrę symfoniczną Włodzimierza Kotońskiego, „… i zapłoną oboje, a nikt nie ugasi” na zespół smyczkowy Zbigniewa Bargielskiego oraz „Serce nocy” Kazimierza Serockiego, cykl pieśni do słów K. I. Gałczyńskiego (niedziela, 9 października 2011, godz. 2.00 – 6.00, „Fantazja polska”, opr. Małgorzata Gąsiorowska).
Zachęcamy serdecznie do wysłuchania.
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.