Aktualności
Utwory z katalogu PWM na antenie radiowej Dwójki - jesienne propozycje
2011-10-06
W najbliższych dniach w nocnym cyklu „Fantazja polska” Programu Drugiego PR usłyszymy dwie „jesienne” kompozycje z katalogu PWM: „Kwartet na jesień” Zbigniewa Bujarskiego oraz „Muzykę opadających liści” Pawła Buczyńskiego (8 października 2011, godz. 2.00 – 6.00, opr. Renata Mieszkowska). „Kwartet na jesień" powstał w 2001 roku z okazji osiemdziesiątych urodzin Mieczysława Tomaszewskiego, któremu też utwór jest dedykowany. Jego prawykonanie miało miejsce 17 listopada 2001 roku na jubileuszowym koncercie w sali „Florianka” w Krakowie. Utwór zabrzmiał w wykonaniu Quartetto Dafô, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Sam kompozytor powiedział o utworze: „Kwartet na jesień" jest czwartym, jak dotychczas moim ostatnim kwartetem smyczkowym. Mam nadzieję, że nie ostatnim w ogóle. W moich planach przewiduję napisanie „Kwartetu na Boże Narodzenie”. (…)Ten bardzo osobisty charakter muzyki oraz wysokie wymagania, jakie stawia przed kompozytorem technika kwartetu smyczkowego bardzo mi odpowiada i jak długo żyć będę, pozostanę jej wierny.„Muzyka opadających liści” Pawła Buczyńskiego to ośmiominutowy utwór na orkiestrę smyczkową z roku 1980, za który kompozytor otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1985) oraz I nagrodę na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1980). Znalazł się on na płycie monograficznej kompozytora, zatytułowanej właśnie „Muzyka opadających liści” w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Wratislavia pod dyrekcją Jana Staniendy (Musica Sacra Edition, 2009).
Poza omówionymi utworami w tym tygodniu Program 2 PR proponuje także takie utwory z katalogu PWM, jak: „Wierchy” Artura Malawskiego (piątek, 7 października 2011, godz. 1.00– 2.00, „Fantazja polska”, opr. Elżbieta Gryń), a także „Canto” na orkiestrę smyczkową Adama Sławińskiego, „Sirocco” na orkiestrę symfoniczną Włodzimierza Kotońskiego, „… i zapłoną oboje, a nikt nie ugasi” na zespół smyczkowy Zbigniewa Bargielskiego oraz „Serce nocy” Kazimierza Serockiego, cykl pieśni do słów K. I. Gałczyńskiego (niedziela, 9 października 2011, godz. 2.00 – 6.00, „Fantazja polska”, opr. Małgorzata Gąsiorowska).
Zachęcamy serdecznie do wysłuchania.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.