Aktualności
Utwory z katalogu PWM na antenie TVP Kultura: "Sinfonia de motu" W. Kilara i utwory kameralne G. Bacewicz
2011-10-10
11 października 2011, godz. 08:15 widzowie TVP Kultura będą mieli okazję wysłuchać "Sinfonii de Motu" (Symfonii o ruchu) Wojciecha Kilara. Ta czwarta z kolei symfonia kompozytora powstała w 2005 roku jako swoisty prezent i hołd jednocześnie dla polskiej fizyki, polskich fizyków i dla fizyki w ogóle, w obchodzonym wówczas Światowym Roku Fizyki. Jak pisze Leszek Polony, autor monografii kompozytora: tytuł, odwołujący się do podstawowego pojęcia fizycznego r u c h u nie wyczerpuje oczywiście bogactwa treści programowej symfonii i jej uniwersalnego przesłania filozoficznego. Na początku partytury kompozytor podaje motto muzyczne dzieła. Jest to motyw złożony z pięciu dźwięków: G E C H A. Zaszyfrował w nim kompozytor podstawowe pojęcia i wielkości fizyczne: stałą grawitacji, ładunek elektronu, prędkość światła, stałą Plancka, atom. W tym najbardziej mistycznym i żarliwym ze swych dzieł, wypowiada Kilar przesłanie całej swej twórczości.Utwór zabrzmi w wykonaniu Iwony Hossy (sopran), Jarosława Bręka (bas) oraz Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita. Będzie to nagranie jego prawykonania podczas 40. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.
Natomiast 13 października 2011 o godz. 08:15 zostanie wyemitowany koncert poświęcony twórczości Grażyny Bacewicz. Muzycy Kwartetu Śląskiego oraz pianista Wiaczesław Nowikow wykonają VII Kwartet smyczkowy oraz II Kwintet fortepianowy. O pierwszym z tych utworów pisał Witold Lutosławski na łamach „Ruchu Muzycznego” w 1969 roku, że jest on nowym świadectwem istnienia wielu niepodejrzewanych przedtem możliwości, kryjących się w tym zdawałoby się tak już dobrze znanym rodzaju zespołu.
Zapraszamy do wysłuchania!
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.