Aktualności
XIII Święto Muzyki w Częstochowie - prawykonanie "Koncertu na fortepian i orkiestrę smyczkową" Pawła Łukaszewskiego
2011-10-27
18 listopada 2011 w Częstochowie, podczas pierwszego koncertu w ramach „XIII Święta Muzyki” pianista Maciej Zagórski wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody dokona prawykonania „Koncertu na fortepian i orkiestrę smyczkową” Pawła Łukaszewskiego. Utwór ten jest fortepianową wersją „Koncertu na organy i orkiestrę smyczkową” z 1996 roku. Składa się z trzech kontrastujących części, z których jak zauważa sam kompozytor części skrajne dają możliwość ukazania wirtuozerii wykonawczej solisty, środkowa natomiast oparta jest na kantylenowej melodii „Exsultet”.Święto Muzyki jest coroczną imprezą, szczególnie promującą dorobek artystyczny kompozytorów związanych z Częstochową. Obejmuje zarówno koncerty, jak i spotkania oraz sesje naukowe. Jej inicjatorem w 1998 roku był Krzysztof Pośpiech, zasłużony dla miasta animator życia muzycznego. Tegoroczna edycja „Święta Muzyki” poświęcona jest rodzinie Łukaszewskich, szczególnie pamięci Wojciecha Łukaszewskiego, kompozytora i pedagoga, który był także związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W pierwszej części koncertu zabrzmią jego „Confessioni per orchestra” (1970), „Trois épisodes funebres” na sopran i orkiestrę, (1969) oraz „Concertino I” na fortepian i orkiestrę (1964).
Drugą część koncertu wypełnią dzieła jego syna – Pawła Łukaszewskiego i oprócz wspomnianego „Koncertu na fortepian” zabrzmi „Sinfonietta per archi” oraz „Trinity Concerto” na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową. Solo wykona Paweł Gusnar.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie organizatorów: http://www.gaudemater.pl/gaudemater/aktualnosci,354.html oraz Filharmonii Częstochowskiej: http://filharmonia.cze.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=32
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.