Aktualności
Koncerty "Na polską nutę" w Filharmonii Krakowskiej
2013-11-19
21 i 22 listopada Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego oraz Julia Kociuban (fortepian) wykonają utwory Wojciecha Kilara, Karola Szymanowskiego, Zygmunta Noskowskiego i Fryderyka Chopina. W programie koncertu znalazły się utwory:Karol Szymanowski – Etiuda b-moll op. 4 nr 3 (opr. G. Fitelberg)
Fryderyk Chopin – Koncert fortepianowy f-moll op. 21
Zygmunt Noskowski – Poemat symfoniczny Step op. 66
Wojciech Kilar – Krzesany
Koncert stanowi drugą odsłonę cyklu „Muzyczny atlas” i poświęcony jest w sposób szczególny utworom związanym z szeroko pojętą polskością. W felietonie, poświęconym prezentowanym na obu koncertach utworom Maciej Jabłoński zauważył: „Koncert (…) niechaj nie tylko wywoła w nas ciepłe uczucia, jakie powinniśmy żywić przy okazji 95 rocznicy odzyskania niepodległości w 1918 roku… Niechaj również obudzi świadomość niezwykle ważnej roli, jaka w życiu zniewolonego przez 123 lata narodu odegrali wielcy twórcy – to im właśnie zawdzięczamy podtrzymywanie ciągłości polskiej kultury i języka, to dzięki nim po ponad stuletnich zaborach dorobek minionych wieków historii naszego państwa nie poszedł w zapomnienie, a po I wojnie światowej Polacy mogli z miejsca zacząć odbudowę swego kraju, którego kultura nie tylko nie ucierpiała, lecz wręcz przeciwnie – doznała jedynego w swoim rodzaju bujnego rozwoju. Świadczą o tym (…) utwory, powstałe przecież w okresie panowania zaborców – Koncert fortepianowy Chopina, Step Noskowskiego i Etiuda Szymanowskiego. Są one przy tym klejnotami polskiego romantyzmu muzycznego, którymi naród bez państwa manifestował swoje dumne trwanie…”
Cały felieton do przeczytania pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.