Aktualności
Ruszają warsztaty w ramach kampanii „Jesteś twórcą – masz prawo”
2020-02-24
Kim jest twórca? Czym jest utwór, a czym inspiracja? Co to jest prawo autorskie? Niemal co drugi uczeń szkoły podstawowej nie wie, że wytwory jego kreatywnych działań są chronione. Bycie twórcą nie ma związku z wiekiem, o czym przekonuje kampania edukacyjna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Jesteś twórcą – masz prawo”. Podczas szkoleń organizowanych w pięciu miastach Polski zaproszeni eksperci opowiedzą nauczycielom, jak skutecznie zachęcić dzieci do poznawania meandrów prawa autorskiego.
Celem kampanii „Jesteś twórcą – masz prawo” jest promowanie wszelkich form kreatywności i pobudzanie dziecięcej wyobraźni i wrażliwości na twórczość innych, zwłaszcza dziś, w dobie błyskawicznego rozwoju technologicznego. O tym, jak przekonać dzieci do tworzenia w duchu poszanowania pracy innych, podczas warsztatów dla nauczycieli opowiedzą zaproszeni specjaliści: prawnik, pianista i pedagog dr hab. Grzegorz Mania, współautor podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych, oraz adwokatka Dominika Kordas-Tarcholik. W trakcie popołudniowych spotkań w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu i Krakowie obcujący na co dzień z kodeksami i paragrafami fachowcy podzielą się swoim doświadczeniem z zakresu prawa własności intelektualnej w pracy z dziećmi. Podczas szkoleń zaprezentowane zostaną również przygotowane specjalnie na potrzeby kampanii materiały edukacyjne – scenariusze lekcji uzupełnione filmami nakręconymi z perspektywy dzieci – które stanowią cenny dodatek w pracy pedagogicznej. Dzięki udziałowi w warsztatach nauczyciele staną się prawdziwymi przewodnikami swoich wychowanków po labiryncie prawa autorskiego.
Szkolenia są bezpłatne i dostępne dla wszystkich nauczycieli. Zapisy ruszają 17 lutego, a chęć udziału można zgłaszać mailowo pod adresem: dodziela@jestestworca.pl. Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia oraz materiały dydaktyczne. Liczba miejsc jest ograniczona.
Harmonogram szkoleń:
24 lutego – Gdańsk, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego
27 lutego – Warszawa, Bednarska Szkoła Podstawowa – Terytorium Raszyńska
2 marca – Katowice, Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. im. Stanisława Moniuszki
3 marca – Wrocław, Szkoła Podstawowa nr 10 im. Bolesława Krzywoustego
9 marca – Kraków, Szkoła Podstawowa im. Leopolda Węgrzynowicza nr 113
W ramach kampanii „Jesteś twórcą – masz prawo” odbywa się ogólnopolski konkurs dla uczniów „Bierzmy się do dzieła!”, w którym nagrodą dla zwycięskiego zespołu jest profesjonalny sprzęt audio-wideo przekazany szkole. Laureatów poznamy podczas wielkiego finału w Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, 23 kwietnia br. Informacje na temat konkursu można znaleźć na platformie edukacyjnej www.jestestworca.pl stanowiącej kompleksową bazę wiedzy na temat kampanii.
Patronat Honorowy nad kampanią „Jesteś twórcą – masz prawo” objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mecenasem głównym kampanii jest PKN ORLEN. Patronami medialnymi przedsięwzięcia są Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A. W przedsięwzięcie zaangażowali się partnerzy: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Związek Cyfrowa Polska, Librus – dostawca elektronicznych dzienników lekcyjnych oraz Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów. Więcej na www.jestestworca.pl.
***
dr hab. Grzegorz Mania – radca prawny, pianista i pedagog. Z wyróżnieniem ukończył studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie, w Guildhall School of Music and Drama w Londynie oraz studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie w 2017 roku uzyskał tytuł doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim. Jego rozprawa doktorska otrzymała wyróżnienie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 15. edycji konkursu Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (UP RP) na pracę naukową z zakresu własności intelektualnej. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo. Jest również współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.
Dominika Kordas-Tarcholik – adwokatka i edukatorka. Ukończyła studia na Wydziale Prawa
i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, od 2013 roku współtworzy Grupę Adwokacką, z którą współpracuje Grzegorz Mania. Jej zawodowe zainteresowania oscylują wokół prawa własności intelektualnej, zwłaszcza prawa autorskiego. Specjalizuje się w doradztwie podmiotom z sektora kreatywnego i IT. Regularnie prowadzi warsztaty z zakresu podstaw prawa, praw człowieka i prawa autorskiego przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!