Aktualności
Wyostrz słuch na ANAKLASIS. Opera „Flis” Stanisława Moniuszki oraz „Concertina” Romana Palestra trafiają na rynek
2020-03-05
Dwie kolejne płyty pod szyldem ANAKLASIS trafiają do dystrybucji. Entuzjastycznie przyjęta nowa marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego prezentuje, otwierające serię HERITAGE, archiwalne nagranie opery Flis Stanisława Moniuszki. To perła polskiej fonografii z udziałem mistrzów wokalistyki operowej połowy XX wieku. To nie koniec niespodzianek. Na rynek trafia także album z muzyką jednego z najwybitniejszych, choć wciąż niedostatecznie eksponowanych polskich kompozytorów XX wieku, Romana Palestra, drugi po Archipelagu Macieja Zielińskiego zasilający serię PORTRAITS.
Jesienią 2019 roku rozpoczęła działalność, utworzona pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, marka fonograficzna ANAKLASIS. Jej założenia to szerokie spektrum gatunków, stylów, znakomici wykonawcy i uznani kompozytorzy. To z jednej strony muzyka najnowsza, z drugiej zaś – nieznane szerzej skarby z archiwów fonograficznych wydawane w ramach serii HERITAGE. Tę właśnie serię inauguruje wybitne nagranie z 1962 roku pochodzące ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego – Flis Stanisława Moniuszki. Mistrzowskie wykonanie kradnie serca publiczności. Na krążku brzmią legendarne głosy, m.in. solistka Opery Warszawskiej (później Teatru Wielkiego) Halina Słonicka, jeden z najwybitniejszych polskich śpiewaków operowych wszech czasów, Bernard Ładysz, znakomity tenor Bogdan Paprocki, jeden z najświetniejszych rodzimych barytonów, Andrzej Hiolski, i bas Antoni Majak. Solistom towarzyszy Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Zdzisława Górzyńskiego. Prawdziwy rarytas, którego nie może zabraknąć w prywatnych zbiorach operowych entuzjastów.
Z kolei znakomita Sinfonia Iuventus przybliża twórczość Romana Palestra na drugiej płycie w serii PORTRAITS. Zebrane na krążku concertina w wykonaniu błyskotliwej saksofonistki Aliny Mleczko, okrzykniętej przez „Gramophone” „gwiazdą interpretacji muzyki współczesnej”, pianistki Clare Hammond oraz klawesynisty Macieja Skrzeczkowskiego uzupełnia, last but not least, Serenada na dwa flety i orkiestrę smyczkową z niedościgłymi Agatą Kielar-Długosz i Łukaszem Długoszem w partiach solowych.
Już 8 marca podczas Gali Polskiego Przemysłu Fonograficznego Fryderyk 2020 w NOSPR dowiemy się, kto z nominowanych otrzyma prestiżową statuetkę. Przypominamy, iż o zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna walczy znakomity krążek: Works for Rhodes Piano & Strings w wykonaniu Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. Natomiast nietuzinkowe interpretacje pieśni Stanisława Moniuszki w wykonaniu Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskego, zarejestrowane na płycie e-Śpiewnik, czekają na zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna.
Wszystkie płyty wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik! Polecamy!
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
www.facebook.com/anaklasisrecords/
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.