Aktualności
Dwie statuetki Fryderyków 2020 dla BOX-u „100 na 100” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2020-03-09
Akademia fonograficzna nagrodziła ekskluzywny Box „100 na 100” aż dwiema nagrodami muzycznymi Fryderyk. 8 marca podczas Gali Muzyki Poważnej Dyrektor – Redaktor Naczelny PWM dr Daniel Cichy odebrał prestiżowe statuetki za Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej oraz w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna.
Kalejdoskop muzycznych przemian i stylów zebrany na 36 płytach CD – BOX „100 na 100” przedstawia panoramę 100 lat najlepszej polskiej muzyki w wykonaniu znakomitych artystów. W powstanie tego unikatowego wydawnictwa zaangażowało się 1700 najwybitniejszych polskich artystów, dokonując 61 rejestracji wybitnych pozycji literatury muzycznej ostatniego stulecia. Nie zabrakło również pereł z archiwów Polskiego Radia i Polskich Nagrań.
– Dwie statuetki? I to w tak ważnych kategoriach? Ogromne emocje, radość, duma, satysfakcja. I wdzięczność dla całego środowiska muzycznego, bo to ono zostało dziś nagrodzone. Fonograficzna odsłona projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” to wynik pracy najlepszych z najlepszych, ogromnej mobilizacji i zaangażowania kompozytorów, artystów wykonawców, muzykologów, członków Rady Programowej projektu, partnerów, wreszcie cudownego zespołu PWM-u – mówi dr Daniel Cichy, Dyrektor – Redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Wśród orkiestr, chórów i zespołów, które wzięły udział w przygotowaniu tego ponadczasowego przedsięwzięcia znalazły się m.in. Filharmonia Narodowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowe Forum Muzyki, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Sinfonietta Cracovia, Kwartet Śląski, Chór Polskiego Radia i Camerata Silesia. Z dyrygentów warto wymienić maestrów: Łukasza Borowicza, Jacka Kaspszyka, Jerzego Maksymiuka, Marka Mosia, Grzegorza Nowaka, Antoniego Wita. W gronie solistów znaleźli się m.in. Joanna Freszel, Tomasz Konieczny, Olga Pasiecznik czy Agata Zubel.
– Mamy świadomość, że BOX to przedsięwzięcie bez precedensu na skalę światową! Żaden kraj nie zdobył się w historii na wykonanie tak spektakularnego i rzetelnego fonograficznego podsumowania ostatnich stu lat muzycznej aktywności. Dziękuję, że w to „niewykonalne” zadanie uwierzyli nasi mecenasi – Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i biuro programu Niepodległa – dodaje Cichy.
BOX „100 na 100” powstał jako część projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” – największego projektu muzycznego wolnej Polski. W ramach przedsięwzięcia z inicjatywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i we współpracy z wybranymi instytucjami kultury w kraju i za granicą w jubileuszowym dla polskiej niepodległości 2018 roku odbyło się m.in. 11 koncertów w Polsce i 11 koncertów na świecie (tego samego dnia, 11 listopada), 100 filmowych muzycznych wizytówek publikowanych jest regularnie na kanale YouTube PWM, wydano 100 nagrań na płytach CD, przygotowano ponad 50 wydawnictw nutowych i 50 materiałów orkiestrowych, opublikowano książki dla dzieci i dorosłych, a także utworzono multimedialne centrum wiedzy o najnowszej polskiej muzyce: stonasto.pl.
Box „100 na 100” został przygotowany w polskiej i angielskiej wersji językowej. Dostępny jest w sprzedaży na stronie www.pwm.com.pl
Krążki wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne znalazły się w czołówce nominowanych do tegorocznych Fryderyków. Oprócz BOX-u „100 na 100” Akademia Fonograficzna wyróżniła płyty wydane pod marką ANAKLASIS, która swoją działalność pod auspicjami PWM rozpoczęła w listopadzie 2019 roku. Nominację w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna ma na swoim koncie album KRAUZE, NOWAK, KUPCZAK, STAŃCZYK: Works for Rhodes Piano & Strings, a nietuzinkowe interpretacje pieśni Stanisława Moniuszki w wykonaniu Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskego zarejestrowane na płycie E-ŚPIEWNIK – w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna.
Retransmisja gali w TVP Kultura już dziś, 9 marca, o godz. 20:30.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.