Aktualności
„Muzyka możliwa II” Marcina Stańczyka
2020-05-04
W 2015 roku swoje „prawykonanie” miała Muzyka możliwa I Marcina Stańczyka. Teraz, po pięciu latach od premiery pierwszej wersji utworu, kompozytor wraca do projektu i zachęca do twórczej zabawy wyobraźnią w Muzyce możliwej II.
Nowatorstwo Muzyki możliwej I polegało, w dużym skrócie, na wykorzystaniu własnej wyobraźni do stworzenia, w oparciu o dotychczasowy dorobek twórczy Marcina Stańczyka, kompozycji, która mogłaby być jego dziełem. Wyobrażenie utworu mogło mieć formę zarówno muzyczną, jak i pisemną czy plastyczną, z czego chętnie korzystali przede wszystkim najmłodsi melomani.
Druga odsłona zachęca do innego rodzaju aktywności. Kompozytor podsuwa nam słowną partyturę, w której, za pomocą powtarzających się słów i zwrotów, nakłania nas do „przypomnienia” sobie zapomnianej melodii. Jak sam o tym mówi:
– W Muzyce możliwej II nie chodzi już o wyobrażenie sobie mojego nowego utworu, tylko o próbę przypomnienia sobie jakiegokolwiek utworu. Z nie tylko własnego doświadczenia wiem, że czasami pewne utwory chodzą nam po głowie. W treści partytury próbuję skłonić czytelnika, żeby spróbował sobie go przypomnieć, może nawet zanucił, poprzez powtarzanie podobnych zwrotów oraz stopniowe przechodzenie to czasu teraźniejszego próbuję sprawić, żeby poczuł, że ten przypominany utwór nie jest tylko odtwarzany z pamięci (był), ale wręcz obecny tu i teraz (jest), jakby namacalny, obecny w głowie, a na końcu (po przeczytaniu ostatniego wersu) uzmysłowić mu, że często nasze próby przypomnienia, czy zanucenia utworu z pamięci, kończą się tak naprawdę nowym utworem, stworzonym przez wyobraźnię, która uzupełniła bądź zastąpiła luki w pamięci.
Muzyka możliwa II ma za zadanie uzmysłowić, że próbując przypomnieć sobie jakiś utwór w całości, często uzupełniamy luki i puste miejsca własnymi rozwiązaniami i przez to działamy twórczo, tworząc coś coś własnego. Utwór więc ujawnia nieświadomy potencjał twórczy każdej w zasadzie osoby.
Zachęcamy do eksperymentowania z własną pamięcią i wyobraźnią, a poniżej przedstawiamy paryturę Muzyki możliwej II i mamy nadzieję na twórcze rezultaty takiej zabawy!
PARTYTURA
Pamiętasz ten utwór?
Ten, który wtedy chodził Ci po głowie…
Jak to szło?
Co to było?
Jaka to była muzyka?
Pamiętasz jak się zaczynała?
Pamiętasz instrumenty, głosy, rytmy, melodie?
Jak brzmiała ta muzyka?
Jak na Ciebie oddziaływała?
Co się wtedy z Tobą działo?
Czy pamiętasz ten utwór?
Czy coś Ci przypomina?
Co to jest?
Pamiętasz zakończenie?
Instrumenty, głosy, rytmy, melodie?
Czy dałoby się to zanucić?
Jak to szło?
Co to było?
Czy było tam coś, co Ci się nie spodobało?
Chodzi o instrumenty, głosy, rytmy, melodie?
Pamiętasz ten utwór?
Co to jest?
Jaka to jest muzyka?
Czy pamiętasz ten utwór, to brzmienie?
Czy coś Cię w nim zaintrygowało?
Co to było?
Instrumenty, głosy, rytmy, melodie?
Czy możesz to zanucić?
Jak to idzie?
Poznajesz ten utwór?
Co to jest?
Z czym Ci się kojarzy?
Jaka jest ta muzyka?
Co to było…?
Przecież to nie tak było.
Marcin Stańczyk
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.