Aktualności
Trwa druga edycja Polskiej Wirtualnej Orkiestry Dętej
2020-05-12
Podczas pierwszej edycji Polskiej Wirtualnej Orkiestry Dętej 254 muzyków z Polski,Tajlandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Hong Kongu wspólnie wykonało Taniec Eleny Michała Lorenca w opracowaniu na orkiestrę dętą. Odpowiadając na międzynarodowe zainteresowanie i wychodząc naprzeciw prośbom muzyków, a także wspierając ideę wspólnego muzykowania Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz ze Stowarzyszeniem Polskie Orkiestry Dęte zaprasza po raz drugi do współtworzenia Polskiej Wirtualnej Orkiestry Dętej.
Tym razem wspólnie wykonany zostanie Rockflame Łukasza Cieloszyka w aranżacji Dariusza Krajewskiego, Prezesa Stowarzyszenia „Polskie Orkiestry Dęte”. Wystarczy nagrać swoje wykonanie w formie audiowideo, a następnie zamieścić je w folderze na platformie Dropbox. Nagrania można przesyłać do 31 maja. Wszystkie głosy zostaną zmiksowane, tworząc po raz kolejny Polską Wirtualną Orkiestrę Dętą. Materiał zostanie premierowo opublikowany w Międzynarodowy Dzień Orkiestr, przypadający w drugą sobotę czerwca.
Do udziału zapraszamy również orkiestry dęte, które swoje nagrania mogą zamieszczać na Dropboxie do 7 czerwca. Szczegóły dostępne są na facebookowej grupie Polska Wirtualna Orkiestra Dęta.
Głosy do utworu Rockflame można pobrać na stronie sklepu internetowego PWM.
Zachęcamy do wysłuchania i obejrzenia efektów pracy muzyków, którzy pozostając w domu wspólnie wykonali Taniec Eleny.
Pomysłodawcą PWOD oraz wirtualnym dyrygentem orkiestry jest Dariusz Krajewski (Prezes SPOD). Orkiestra działa w ramach Stowarzyszenia „Polskie Orkiestry Dęte”.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!