Aktualności
PWM partnerem Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki
2020-06-02
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym organizuje internetowe przedsięwzięcie skierowane do pianistów. Mowa o Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki, która odbędzie się w dniach 2–5 czerwca br.
Program wydarzenia obejmuje wykłady oraz panele dyskusyjne. Wśród prelegentów znajdują się specjaliści w zakresie pedagogiki i wykonawstwa, m.in. prof. Elżbieta Stefańska czy mgr Jadwiga Śmieszchalska. Dodatkowo dr hab. Monika Gardoń-Preinl oraz dr hab. Grzegorz Mania poruszą zagadnienia dotyczące czytania nut a vista. W tym miejscu przypominamy, że w 2020 roku pojawiła się wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego druga część podręcznika Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, którą można zakupić w naszej księgarni.
Oprócz zagadnień związanych ze sztuką pianistyczną słuchacze Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki będą mogli zgłębić tajniki psychologii. Wykład dr Anny Antoniny Nogaj, znanej psycholog muzyki i skrzypaczki, dotyczyć będzie zdrowia psychicznego nauczyciela-artysty w dobie zdalnego nauczania. Z pewnością zainteresuje on nie tylko pianistów!
Poniżej przedstawiamy plan Wirtualnej Akademii Twórczej Pianistyki:
2 czerwca (wtorek)
11.00 – dr hab. Monika Gardoń-Preinl, dr hab. Grzegorz Mania – Czytanie a vista – jak uczeń może radzić sobie samodzielnie?
16.00 – prof. Elżbieta Stefańska – Inwencje dwu- i trzygłosowe J.S. Bacha – zagadnienia interpretacyjne
3 czerwca (środa)
11.00 – mgr Jadwiga Śmieszchalska – Gdzie się zaczyna ręka pianisty? o profilaktyce dolegliwości i korekcie aparatu gry w kształceniu pianistycznym
16.00 – dr Marta Mołodyńska-Wheeler – Podstawy improwizacji fortepianowej dla klasyków
4 czerwca (czwartek)
11.00 – dr Anna Antonina Nogaj – Zdrowie psychiczne nauczyciela-artysty a zdalne nauczanie
16.00 – panel dyskusyjny: dr Zofia Kępińska, mgr Jarosław Mirkiewicz, prowadzenie: mgr Marta Januszkiewicz – O bezprzemocowej komunikacji w kształceniu artystycznym
5 czerwca (piątek)
11.00 – panel dyskusyjny: dr hab. Katarzyna Ewa Sokołowska, dr Agnieszka Kozło, dr hab. Piotr Różański, dr hab. Grzegorz Mania – duet fortepianowy w kształceniu pianistycznym
16.00 – dr Katarzyna Drogosz – Da capo czy nie da capo? Rzecz o repetycjach w muzyce klasycyzmu
Udział w wydarzeniu jest płatny i wynosi 100zł.
Linki do poszczególnych webinarów zostaną przesłane do zarejestrowanych uczestników. Webinary dostępne będą zarówno w czasie rzeczywistym, jak i później, do rozpoczęcia webinarów kolejnego dnia. Zaświadczenia otrzymają osoby, które wezmą udział w co najmniej połowie wykładów.
Więcej informacji dotyczących zapisów oraz wydarzenia znajduje się na stronie: http://www.spmk.com.pl/index.php/2-uncategorised/66-atp
Organizator:
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Partnerzy:
Katedra Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej UMFC
Katedra Kameralistyki AM w Krakowie
Zakład Kameralistyki Fortepianowej AM im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Kierownictwo ATP:
dr hab. Katarzyna Ewa Sokołowska
dr hab. Grzegorz Mania
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.