Aktualności
#zksięgarniPWM. Czerwiec
2020-06-30
Nadszedł czas wakacji. Niestety, w związku z trudną sytuacją na świecie, nie każdemu będzie je dane spędzić tak, jak planował. Dlatego w tym miesięcznym zestawieniu publikacji nutowych #zksięgarniPWM zabieramy Was w muzyczną podróż po Europie!
Zaczynamy od Austrii, gdzie Zbigniew Bargielski opowie nam w swoich Historyjkach wiedeńskich o atmosferze dawnego Wiednia. Jest to kompozycja na dwa fortepiany, w której w końcowej fazie utworu został umieszczony znany na całym świecie motyw – Nad pięknym modrym Dunajem Johana Straussa. Czy słyszycie tę melodię?
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Teraz czas na Portugalię. Oczami wyobraźni zatrzymujemy się w lokalnej kafejce, zamawiamy kawę oraz słynne pastéis de nata… a muzycznych wrażeń dostarczy nam Elżbieta Sikora. Kompozytorka udała się w podróż w poszukiwaniu śladów pisarza Fernanda Pessoi, dzięki czemu postał utwór Lisboa, tramway 28. To czteroczęściowa kompozycja na saksofon(y) i taśmę dźwiękową, która zawiera przetworzone źródła dźwięku nagrane na przenośnym magnetofonie DAT Sony na ulicach Lizbony, np. dźwięki tramwaju, odgłosy z kawiarni Brasiliera, oraz w studiu, takie jak kontrabas czy woda. Polecamy tę kompozycję waszej uwadze!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Następnie tanecznym krokiem wracamy do ojczyzny. Taniec polski Romana Palestra to transkrypcja na skrzypce i fortepian wybranych fragmentów z baletu Pieśń o ziemi. Kompozycja niezwykle atrakcyjna, zawierająca zwroty harmoniczne, melodyczne i rytmiczne charakterystyczne dla muzyki Podhala. Ten utwór stanowi wyzwanie dla niejednego skrzypka i pianisty!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
I na sam koniec… wspomnienie, czyli Souvenir de Moscou Henryka Wieniawskiego. Utwór ten był jednym z największych przebojów kompozytora i grywany był przez samego autora podczas całej swojej kariery wirtuozowskiej. W kompozycji wykorzystane zostały dwa romanse rosyjskiego twórcy, Aleksandra Warłamowa. Utwory typu souvenir były bardzo popularne w XIX wieku i miały na celu przywoływać klimat miejsca, do którego odnosił się tytuł.
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Zachęcamy Was do zapoznania się z naszymi propozycjami publikacji nutowych #zksięgarniPWM. Wszystkie znajdziecie w naszym sklepie internetowym. To jak, dołączacie do nas w tej muzycznej podróży?
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.