Aktualności
Song Master Class: lekcje online z Tomaszem Koniecznym i Lechem Napierałą
2020-09-21
Pieśni Stanisława Moniuszki i Romualda Twardowskiego są znane i cenione zarówno przez wykonawców, jak i publiczność. A gdyby tak móc poznać te utwory od podszewki? Światowej sławy artyści zapraszają na prywatne lekcje mistrzowskie – z dostawą do domu! Wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny i znakomity pianista Lech Napierała wychodzą naprzeciw wszystkim, którzy chcą lepiej poznać najpiękniejsze polskie pieśni. Startuje internetowy projekt Song Master Class.
.jpg)
© Song Master Class, fot. Marta Napierała
Tomasz Konieczny jest śpiewakiem, którego nie trzeba przedstawiać publiczności śledzącej doniesienia z największych scen operowych świata. Wraz z uznanym pianistą i doświadczonym kameralistą Lechem Napierałą zaprasza nie tylko adeptów sztuki muzycznej, ale też melomanów i pasjonatów muzyki kameralnej do wspólnego odkrywania piękna i niuansów zawartych w polskich pieśniach XIX i XX wieku. Projekt Song Master Class koncentruje się na wybranych utworach Stanisława Moniuszki i Romualda Twardowskiego – kompozytora, który w 2020 roku obchodził swoje 90. urodziny. Na stronie www.songmasterclass.com udostępnionych jest aż 30 wideotutoriali prezentujących dwa najsłynniejsze cykle pieśni Romualda Twardowskiego: Znad Wilii oraz Oblicze Morza, a także najpopularniejsze utwory Stanisława Moniuszki: balladę Dziad i baba i pieśń Do Niemna. Każdemu utworowi poświęcone są trzy materiały wideo, które koncentrują się na spojrzeniu na pieśni od strony wokalisty, pianisty oraz współpracy artystów-kameralistów. Kompleksowy zapis audiowizualny pracy nad utworami wypełniony rzeczowymi wskazówkami przekazanymi w przystępny sposób jest znakomitą podstawą do pracy i inspiracją dla każdego adepta śpiewu i amatora fortepianu. Dzięki tłumaczeniu materiałów na język angielski, niemiecki i japoński także artyści nieposługujący się językiem pieśni będą mogli szczegółowo przysłuchać się polskiej wymowie, co ułatwi im włączenie wyjątkowych dzieł liryki wokalnej do swoich repertuarów. Dostęp do wszystkich materiałów jest bezpłatny.

© Song Master Class, fot. Marta Napierała
Tomasz Konieczny i Lech Napierała znają pieśni Romualda Twardowskiego jak nikt inny dzięki bezpośredniej współpracy z kompozytorem nad płytą, która już tej jesieni zostanie wydana przez ANAKLASIS, wytwórnię płytową działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Także twórczość Stanisława Moniuszki znajduje się w obszarze zainteresowań Koniecznego, który w 2019 roku uczestniczył m.in. w oklaskiwanej produkcji Halki w słynnym Theater an der Wien, a także w koncercie poświęconym kompozytorowi w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie, zorganizowanym z okazji 200. rocznicy urodzin twórcy.
Oprócz unikatowych materiałów o nieprzeciętnych walorach edukacyjnych, na www.songmasterclass.org udostępnione jest także wyjątkowe nagranie omawianych dzieł w wersji koncertowej. To recital poświęcony najpiękniejszym polskim pieśniom w wykonaniu niezrównanych artystów – prosto z Wiednia!
Zajrzyj na www.songmasterclass.org i na kanał YouTube Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.
Partnerem projektu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Patroni medialni: Radio Łódź, TVP Kultura, Tok FM, Program 2 Polskiego Radia, TVP 3 Łódź.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!