Aktualności
Festiwal Paweł Mykietyn – konteksty w Nowym Teatrze w Warszawie
2020-09-28
W muzyce współczesnej nieczęsto pojawiają się tak zjawiskowe meteoryty, hipnotyzujące swoim pięknem i dramaturgicznie doskonałą narracją, przy wyrafinowaniu i precyzji stosowanych środków. 7 października w Nowym Teatrze w Warszawie rusza Festiwal Paweł Mykietyn – konteksty, poświęcony twórczości jednego z najciekawszych kompozytorów polskich swojego pokolenia. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Podczas festiwalowych koncertów między 7 a 11 października w Nowym Teatrze w Warszawie oprócz wybranych utworów Pawła Mykietyna będzie można również usłyszeć kompozycje Pawła Szymańskiego – kompozytora starszego od Mykietyna o generację, którego u progu swej drogi wybrał on jako główny punkt odniesienia.
Pierwszy koncert festiwalu to połączenie arcydzieł Mykietyna i Szymańskiego, fortepianowych z wokalnymi. Pieśni do słów Trakla i Sonety Szekspira reprezentują dwa skrajnie odmienne typy myślenia o ekspresji głosu, estetyce, a jednocześnie w sposób kongenialny ewokują światy poetyckie odległe o epoki, ekstazę miłosną z jednej strony i melancholię kończącego się świata z drugiej.
Podczas drugiego koncertu, zaplanowanego na 9 października, zagra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją charyzmatycznego Bassema Akiki. Zabrzmią utwory istotne dla Pawła Mykietyna, który usuwa się tu w cień, wskazując na kompozytorów starszej generacji, podobnie jak on sam mistrzowsko grających różnymi idiomami, odwołujących się do dawnych form, jak sinfonietta, sonata czy nawet czeska polka i budujących niezrównane narracje.
Koncert kameralny (10 października) to maraton kwartetowy, a obok Lutosławski String Quartet i Royal String Quartet dwójka pełnych energetycznej precyzji wykonawców – klawesynistka Małgorzata Sarbak i perkusista Miłosz Pękala. To zarazem mini antologia polskiej muzyki kameralnej, z hipnotycznym obrazem pewnej podroży pociągiem Pawła Szymańskiego, a jednocześnie obraz ewolucji stylu kompozytorskiego Pawła Mykietyna widoczny w jego dwóch skrajnie odmiennych, lecz podobnie angażujących arcydzieł – II i III Kwartecie smyczkowym. Z zespołem Lutosławski String Quartet gościnnie wystąpi pianista Maciej Piszek.
Festiwal zakończy 11 października koncert muzyki elektronicznej, z ikonicznymi arcydziełami stworzonymi na taśmę.
Wszechogarniający dźwięk konstrukcji iluzorycznych, w którym można się bezpiecznie zatopić i – co nie tak częste w muzyce współczesnej – niezwykle pięknych i przyjaznych w odbiorze nawet dla początkującego słuchacza. Do zachwycających, czasem nawet pobrzmiewających idylliczną sielanką utworów Mykietyna i Szymańskiego dołączone są wciągające oniryczne narracje Adama Falkiewicza oraz fascynujący utwór pioniera muzyki elektronicznej w Polsce – Włodzimierza Kotońskiego, który był nauczycielem wszystkich tych trzech genialnych kompozytorów reprezentujących zarazem trzy generacje.
Nowy Teatr
Madalińskiego 10/16, Warszawa
Bilety na wszystkie koncerty: 30 zł (normalne) i 20 zł (ulgowe) dostępne na: bilety.nowyteatr.org
Szczegółowy program znajduje się na nowyteatr.org
Na podstawie materiałów organizatora
Najczęściej czytane:
W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.
Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.
Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.
Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.
Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.