Aktualności
Wyostrz słuch na OPERĘ od ANAKLASIS
2020-10-21
ANAKLASIS, wydawnictwo płytowe poświęcone muzyce współczesnej, działające pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, uruchamia nową serię płytową pod nazwą OPERA.
OPERA w katalogu ANAKLASIS zajmie miejsce szczególne, bo poświęcona zostanie wyjątkowym przedsięwzięciom – rejestracjom dużych form muzycznych. Wyjątkowość serii podkreśli szata graficzna. W odróżnieniu od innych serii wytwórni OPERA nie będzie miała przypisanego koloru, a jej identyfikacja graficzna oparta zostanie na artystycznych, czarno-białych fotografiach, z dominującą rolą czerni jako tła. Wydawana będzie nie tylko na kompakcie, ale przede wszystkim na winylu.
W czarnej serii ANAKLASIS znajdzie się miejsce dla nagrań wybitnych dzieł wokalno-instrumentalnych wykraczających poza utrwalone tradycją, gatunkowe rozumienie słowa „opera”. Nazwa serii wiąże się bowiem z jego włoskim źródłosłowem oznaczającym szeroko pojmowane dzieło muzyczne. OPERA będzie więc parasolem, pod który trafią współczesne dzieła operowe, ale też dramaty muzyczne, utwory pasyjne czy oratoria.

Serię otworzy prawykonany w 2019 roku „Drach. Dramma per musica” Aleksandra Nowaka do libretta Szczepana Twardocha, opartego na jego głośnej powieści. W partiach solowych usłyszymy Joannę Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego z towarzyszeniem AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy oraz Marcina Świątkiewicza (klawesyn).
W roku 2021 planowane jest wydanie kompozycji „Syrena. Melodrama aeterna”, której premiera będzie miała miejsce w listopadzie 2020 roku w Tychach. To kolejne wspólne dzieło Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha powstałe na zamówienie festiwalu auksodrone, tym razem z oryginalnym librettem. Kobieta, Mężczyzna i Syrena – głosami Joanny Freszel, Ewy Biegas i Jana Jakuba Monowida – wyśpiewują głębię morza i emocji, które symbolizuje żywioł.
Seria OPERA powstała we współpracy z Miastem Tychy, AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy oraz festiwalem auksodrone. Partnerem wydania albumu „Drach. Dramma per musica” jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik! Polecamy!
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
www.facebook.com/anaklasisrecords/
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!