Aktualności
Krążek z rejestracją „Bildbeschreibung” Agaty Zubel trafia do dystrybucji
2020-10-28
W 2018 roku podczas Transart Festival we włoskim Bolzano odbyło się prawykonanie opery Bildbeschreibung Agaty Zubel, jednej z najważniejszych kompozytorek naszych czasów. Polska premiera utworu podczas „Warszawskiej Jesieni” z udziałem Agaty Zubel, Franka Wörnera i wybitnych muzyków Klangforum Wien została zarejestrowana, a teraz trafia do dystrybucji na krążku Blu-ray wydanym przez wytwórnię ANAKLASIS. Rejestrację uzupełnia poświęcony kompozytorce film dokumentalny Słowa jak dźwięki.
Heiner Müller, zainspirowany obrazem Emilii Kolewej, bułgarskiej studentki scenografii, napisał dramat złożony z jednego zdania zajmującego aż 8 stron, podzielonego wyłącznie przecinkami, średnikami i dwukropkami. Ten właśnie tekst stał się podstawą utworu Agaty Zubel, która tak komentowała Opis obrazu: „W dźwięku to przedsięwzięcie jest dla mnie inspirujące. Chcę się go podjąć. Cała ta zamrożona w czasie sytuacja dramatyczna, ta zatrzymana chwila, aż się prosi o dopełnienie jej nierealnego bytu muzyką. […] Zaplanowana droga przez zakomponowaną muzycznie przestrzeń to przejście przez obraz”.
Na wydanej przez ANAKLASIS płycie Blu-ray znalazł się także film dokumentalny w reżyserii Jana Sosińskiego poświęcony kompozytorce, zrealizowany we współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Telewizją Polską S.A. Dzięki zastosowaniu podwójnej narracji przedstawia Agatę Zubel z perspektywy twórczyni i odtwórczyni, ukazując rozwój obu tych aktywności u jednej osoby obdarzonej nieograniczoną kreatywnością, olbrzymimi możliwościami wokalnymi i magnetyczną osobowością.
Krążek dostępny jest w księgarni PWM i na pwm.com.pl, a także na empik.com, swiatksiazki.pl oraz w dobrych księgarniach muzycznych w Polsce.
To nie wszystkie październikowe wiadomości dotyczące Agaty Zubel! Między 28 a 31 października we francuskim Orleanie trwa XIV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny, w którego finale utworem obowiązkowym jest Chamber Piano Concerto na fortepian/y i zespół polskiej kompozytorki. Uczestnicy konkursu wystąpią ze znakomitymi muzykami Ensemble intercontemporain, których poprowadzi Simon Proust. Ogłoszenie półfinalistów oraz galę wręczenia nagród będzie można śledzić na kanałach YouTube i Facebook wydarzenia.
Kompozytorka opracowała również wersję utworu bez udziału zespołu, na dwa fortepiany i jednego pianistę. Zarówno Chamber Piano Concerto, jak i Piano Piano But Not Pianissimo zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Zachęcamy do poznania tych i innych publikacji z księgarni PWM!
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.