Aktualności
Wyniki konkursu głównego „Bierzmy się do dzieła!”
2020-10-30
Prawo autorskie dotarło do ponad 40 mln odbiorców od początku tego roku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne kończy ogólnopolską kampanię edukacyjną skierowaną do dzieci i nauczycieli „Jesteś twórcą – masz prawo” oraz ogłasza wyniki konkursu głównego dla szkół „Bierzmy się do dzieła!”
Konkurs skierowany był do uczniów szkół podstawowych, powszechnych i artystycznych. Zachęcaliśmy w nim do tworzenia prac w kreatywny sposób nawiązujących do tematu praw autorskich z wykorzystaniem wiedzy zaczerpniętej z materiałów edukacyjnych zamieszczonych na stronie www.jestestworca.pl. Dziś z dumą ogłaszamy, że zwycięską pracę przygotowali uczniowie z OSM I st. nr 3 im. prof. M. Zduniak w ZS 20 we Wrocławiu pod opieką p. Barbary Kowalczyk i to oni otrzymają od nas nagrodę w postaci sprzętu audio-wideo!
O zwycięstwie i przyznaniu głównego wyróżnienia zadecydowało nasze jury obradujące w składzie:
- Przewodniczący Jury Adam Sztaba – kompozytor, aranżer, dyrygent;
- dr hab. Grzegorz Mania – prawnik, pianista, przewodniczący Rady Programowej kampanii „Jesteś twórcą – masz prawo”;
- Agnieszka Przekupień – wokalistka, aktorka, polonistka;
- Marta Zabłocka – rysowniczka, ilustratorka, twórczyni i koordynatorka przestrzeni społecznej „Życie na kreskę”;
- Janina Warzecha – prawnik, członek Rady Programowej kampanii;
- dr Daniel Cichy – dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy, ale jednocześnie nie zapominamy o pozostałych kreatywnych zespołach, które zgłosiły swoje dzieła w naszym konkursie, i informujemy, że wszyscy uczniowie, którzy przesłali do nas swoje prace, otrzymają nagrody rzeczowe.
Celem kampanii „Jesteś twórcą – masz prawo” od początku było uświadomienie najmłodszym wagi ich twórczej działalności oraz pomoc w zrozumieniu, jak efektami swojej pracy mogą dzielić się z innymi. Poprzez szeroko zakrojone działania digitalowe, kampanię outdoorową, szkolenia dla nauczycieli oraz ścisłą współpracę z mediami i partnerami przedsięwzięcia, w tym siecią kin Multikino w całej Polsce, Polskie Wydawnictwo Muzyczne pobudzało ciekawość dzieci oraz ich rodziców i nauczycieli, jednocześnie ucząc szacunku do pracy innych.
Projekt składał się z dwóch filarów: działań edukacyjnych oraz ogólnopolskiej kampanii informacyjnej. Istotnym elementem całej kampanii były przygotowane przez ekspertów materiały dydaktyczne dla nauczycieli szkół podstawowych – scenariusze lekcji o prawie autorskim, które uzupełnia cykl ośmiu filmów edukacyjnych. Materiały, nawet po zakończeniu kampanii, będą dostępne bezpłatnie.
Patronat Honorowy nad kampanią „Jesteś twórcą – masz prawo” objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mecenas Główny PKN ORLEN. Patronami medialnymi przedsięwzięcia są Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A. W kampanię zaangażowali się partnerzy: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Związek Cyfrowa Polska, Librus – dostawca elektronicznych dzienników lekcyjnych, oraz Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów.

Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!