PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

IV Konwencja Muzyki Polskiej online

2020-10-30

Wszystkich muzyków i muzykologów, a także melomanów, którym bliska jest muzyka polska, zapraszamy na IV Konwencję Muzyki Polskiej, która w tym roku odbędzie się od 5 do 7 listopada. Jednym z prelegentów podczas tegorocznej odsłony będzie dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy. W przeciwieństwie do poprzednich edycji, tym razem wszystkie spotkania odbędą się bez udziału publiczności, ale będą transmitowane na żywo w formie online. Oglądający będą mogli uczestniczyć w dyskusji poprzez czat.


Celem Konwencji Muzyki Polskiej jest próba wielowymiarowego spojrzenia na bogactwo polskiej muzyki, która, choć w przeszłości stanowiła istotną część europejskiego życia kulturalnego, obecnie jest poniekąd zapomniana, rzadko wykonywana i nieznana zarówno w Polsce, jak i za jej granicami. Wśród zaproszonych panelistów znalazły się takie osobistości, jak m.in.: dr Łukasz Borowicz, dr. hab. Iwona Lindstedt, Jerzy Kornowicz, dr. hab. Alina Mądry, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, dr Artur Szklener, Ewa Bogusz-Moore, dr hab. Maria Pomianowska, dr Jacek Rogala, dr hab. Piotr Sułkowski czy Lech Dzierżanowski.

Panele dyskusyjne zostały podzielone na dwie części. Pierwszą z nich wypełnią sesje przedmiotowe, których celem jest ukazanie dorobku polskiej muzyki w jej rozmaitych formach gatunkowych i historycznych, w tym po raz pierwszy poruszone zostanie zagadnienie polskiej piosenki, która stanowi zupełnie osobną kategorię artystyczną i jest zjawiskiem unikatowym. W tej części konwencji będzie także miał miejsce panel poświęcony polskiej muzyce współczesnej, w którym, poza innymi zaproszonymi gośćmi: dr hab. Beatą Bolesławską-Lewandowską, Jerzym Kornowiczem, Robertem Piaskowskim i Mikołajem Stroińskim, weźmie udział także dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy. Na to spotkanie zapraszamy pierwszego dnia wydarzenia, 5 listopada od godz. 15:45. Link do transmisji poniżej.



Na drugą część konwentu złożą się sesje problemowe dotyczące m.in. zagadnienń finansowania muzyki, eksportu i promocji polskiej muzyki oraz krytyki muzycznej. Paneliści odniosą się także do kondycji polskiej muzyki wobec pandemii COVID-19.

Całe wydarzenie transmitowane będzie na żywo na stronie www.konwencjamuzyki.pl oraz na kanale YouTube Instytutu Muzyki i Tańca. Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań oraz zgłaszania komentarzy do dyskusji za pośrednictwem aktywnego czatu.

Udział w IV Konwencji Muzyki Polskiej nie wymaga rejestracji.

Organizatorem Konwencji Muzyki Polskiej jest Instytut Muzyki i Tańca. Wydarzenie jest finansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.