Aktualności
IV Konwencja Muzyki Polskiej online
2020-10-30
Wszystkich muzyków i muzykologów, a także melomanów, którym bliska jest muzyka polska, zapraszamy na IV Konwencję Muzyki Polskiej, która w tym roku odbędzie się od 5 do 7 listopada. Jednym z prelegentów podczas tegorocznej odsłony będzie dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy. W przeciwieństwie do poprzednich edycji, tym razem wszystkie spotkania odbędą się bez udziału publiczności, ale będą transmitowane na żywo w formie online. Oglądający będą mogli uczestniczyć w dyskusji poprzez czat.
Celem Konwencji Muzyki Polskiej jest próba wielowymiarowego spojrzenia na bogactwo polskiej muzyki, która, choć w przeszłości stanowiła istotną część europejskiego życia kulturalnego, obecnie jest poniekąd zapomniana, rzadko wykonywana i nieznana zarówno w Polsce, jak i za jej granicami. Wśród zaproszonych panelistów znalazły się takie osobistości, jak m.in.: dr Łukasz Borowicz, dr. hab. Iwona Lindstedt, Jerzy Kornowicz, dr. hab. Alina Mądry, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, dr Artur Szklener, Ewa Bogusz-Moore, dr hab. Maria Pomianowska, dr Jacek Rogala, dr hab. Piotr Sułkowski czy Lech Dzierżanowski.
Panele dyskusyjne zostały podzielone na dwie części. Pierwszą z nich wypełnią sesje przedmiotowe, których celem jest ukazanie dorobku polskiej muzyki w jej rozmaitych formach gatunkowych i historycznych, w tym po raz pierwszy poruszone zostanie zagadnienie polskiej piosenki, która stanowi zupełnie osobną kategorię artystyczną i jest zjawiskiem unikatowym. W tej części konwencji będzie także miał miejsce panel poświęcony polskiej muzyce współczesnej, w którym, poza innymi zaproszonymi gośćmi: dr hab. Beatą Bolesławską-Lewandowską, Jerzym Kornowiczem, Robertem Piaskowskim i Mikołajem Stroińskim, weźmie udział także dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy. Na to spotkanie zapraszamy pierwszego dnia wydarzenia, 5 listopada od godz. 15:45. Link do transmisji poniżej.
Na drugą część konwentu złożą się sesje problemowe dotyczące m.in. zagadnienń finansowania muzyki, eksportu i promocji polskiej muzyki oraz krytyki muzycznej. Paneliści odniosą się także do kondycji polskiej muzyki wobec pandemii COVID-19.
Całe wydarzenie transmitowane będzie na żywo na stronie www.konwencjamuzyki.pl oraz na kanale YouTube Instytutu Muzyki i Tańca. Uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań oraz zgłaszania komentarzy do dyskusji za pośrednictwem aktywnego czatu.
Udział w IV Konwencji Muzyki Polskiej nie wymaga rejestracji.
Organizatorem Konwencji Muzyki Polskiej jest Instytut Muzyki i Tańca. Wydarzenie jest finansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.