Aktualności
Hawel, Nowak, Zubel: grudniowe prawykonania online
2020-12-02
W grudniu zapraszamy na trzy prawykonania utworów z katalogu PWM. Każdy z koncertów zaplanowanych w wirtualnej przestrzeni będzie wspaniałą okazją do kontaktu z najlepszą i najnowszą muzyką polską w międzypokoleniowym wydaniu, przeznaczoną na różne składy: od solowej, przez kameralistykę, po orkiestrę symfoniczną z chórem i solistami. Przed nami Jan Wincenty Hawel, Alek Nowak, Agata Zubel i ich najnowsze kompozycje.
Jan Wincenty Hawel od lat związany jest z Filharmonią Śląską nie tylko jako założyciel Śląskiej Orkiestry Kameralnej, ale też jej Honorowy Szef. Nic dziwnego, że właśnie w katowickiej Filharmonii zabrzmi jego najnowszy utwór. VIII Symfonia Symfonia psalmów bibilijnych jest sześcioczęściowym utworem, którego tekst został oparty na fragmentach z Księgi Psalmów w przekładzie Biblii Paulistów. W partiach solowych usłyszymy znakomitą sopranistkę Bożenę Bujnicką, barytona Patryka Wyborskiego, głos organowy wykona natomiast Adam Eibin. Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. Na transmisję z wydarzenia zapraszamy 4 grudnia o godz. 19:00 na profile Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Filharmonii Śląskiej na Facebooku, a także na kanał YouTube Filharmonii.
Ostatnio świat muzyczny huczy na temat operowej działalności Aleksandra Nowaka, między innymi ze względu na premierę utworu Syrena. Melodramma aeterna podczas festiwalu AUKSODRONE oraz wydania przez ANAKLASIS jego utworu Drach. Dramma per musica na CD i LP. Jednak kompozytor nie zerwał z tworzeniem na mniejsze składy – 11 grudnia o godz. 20:00 po raz pierwszy zabrzmi jego III Kwartet smyczkowy. Utwór został zamówiony przez Royal String Quartet, jeden z najważniejszych polskich kwartetów o międzynarodowej renomie, skłonny do poszukiwań i otwarty na nowe wyzwania. Jednym z nich było zorganizowanie w 2004 roku pierwszej edycji festiwalu Kwartesencja, który trwa do dziś, będąc istotnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Warszawy. To właśnie w ramach Kwartesencji zabrzmi utwór Nowaka, o którym kompozytor enigmatycznie mówi, że „wywodzi się z melodii śpiewanej przez pewną Nadię, która szuka swojej mamy. Nie może jej znaleźć, choć szuka wszędzie”. Zachęcamy do spędzenia piątkowego wieczoru przy transmisji z koncertu dostępnej na Facebooku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Festiwalu Kwartesencja.
Podczas tegorocznego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego we francuskim Orleanie utworem obowiązkowym w finale było Chamber Piano Concerto na fortepian/y i zespół Agaty Zubel. Fascynujący nie tylko dla odbiorców utwór, w którym solista wykonuje swoją partię na dwóch fortepianach, otrzymał dodatkowe życie w wersji solowej. Teraz Piano Piano But Not Pianissimo zabrzmi podczas wirtualnego koncertu prosto z Narodowego Forum Muzyki. Przy dwóch fortepianach będzie można usłyszeć niestroniącą od eksperymentów z pogranicza muzyki i performance’u Małgorzatę Walentynowicz. Zapraszamy do NFM 17 grudnia o godz. 19:00 za pośrednictwem profili na Facebooku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Narodowego Forum Muzyki, a też kanału YouTube NFM i strony WWW Narodowego Forum Muzyki.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.