Aktualności
19. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
2022-03-22
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza 19. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego na WIRTUOZOWSKĄ CADENZĘ NA SKRZYPCE SOLO WYKORZYSTUJĄCĄ MOTYWY Z WYBRANYCH UTWORÓW HENRYKA WIENIAWSKIEGO, do wykonania jako utwór samodzielny lub kadencja jednego z koncertów tego kompozytora
W 19. edycji Konkursu chcemy zaproponować tematykę skrzypcową nie tylko w obszarze wyboru wiodącego instrumentu, ale także w sferze inspiracji: czekamy utwory na skrzypce solo, dla których materiałem wyjściowym stanie się twórczość Henryka Wieniawskiego. To oczywiste nawiązanie do odbywającego się w tym roku Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego.
Brawura, wirtuozeria, dynamizm – to cechy charakteryzujące wiele utworów Henryka Wieniawskiego. W jaki sposób pokolenie młodych kompozytorów odniesie się do jego twórczości? Czekamy na utwory zaskakujące i niecodzienne, w których nowoczesne rozwiązania kompozytorskie w innowacyjny sposób zostaną wplecione w XIX-wieczne motywy, tworząc z nimi spójną całość i ukazując w nowym świetle ponadczasowość muzyki Wieniawskiego.
Wśród uczestników i laureatów poprzednich edycji Konkursu jest wielu kompozytorów, którzy na stałe wpisali się w pejzaż scen muzycznych i z sukcesami kontynuują swoją drogę twórczą. To między innymi: Barbara Kaszuba, Dariusz Przybylski, Łukasz Godyla, Marcin Stańczyk, Ewa Fabiańska-Jelińska, Marta Śniady, Szymon Godziemba-Trytek, Aleksandra Słyż. Kto dołączy do ich grona w roku 2022?
Od pierwszej edycji Konkursu w jury zasiadają największe autorytety świata muzyki: kompozytorzy, instrumentaliści, muzykolodzy. W poprzednich latach zaproszenia do jury Konkursu przyjęli między innymi: Kaja Danczowska, Eugeniusz Knapik, Krzysztof Knittel, Iwona Lindstedt, Paweł Mykietyn, Krzysztof Penderecki, Agata Szymczewska, Joanna Wnuk-Nazarowa. W tegorocznej edycji oceny utworów oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona jury w składzie: Adam Bałdych, Katarzyna Głowicka, Elżbieta Sikora, Daniel Cichy.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przewiduje wyłonienie jednej zwycięskiej kompozycji.
Pula nagród obejmuje:
• nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł,
• wydanie drukiem przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyłonionej przez Jury kompozycji oraz włączenie utworu do katalogu PWM,
• publiczne wykonanie nagrodzonej kompozycji.
Do przesyłania swoich kompozycji zapraszamy kompozytorów posiadających obywatelstwo polskie. Udział w Konkursie mogą brać osoby pełnoletnie, które do dnia 22 września 2022 roku nie ukończą 30. roku życia. Termin nadsyłania prac mija 22 września 2022 roku.
Do regulaminu tegorocznej edycji wprowadzone zostały istotne zapisy odnoszące się do sposobu przekazywania zgłoszeń. Prosimy o uważne zapoznanie się z całym regulaminem oraz informacjami na temat Konkursu dostępnymi na stronie www.pwm.com.pl/ochlewski.
Od pierwszej edycji Konkursu rokrocznie z niesłabnącą ekscytacją oczekujemy na zgłoszenia. Już dzisiaj cieszymy się na te, które dotrą do PWM do 22 września. Powodzenia!
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!