Aktualności
Prezent na Dzień Dziecka od PWM – animacje o Henryku Wieniawskim
2022-06-01
Z okazji Dnia Dziecka Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowało specjalny, czerwcowy prezent dla najmłodszych. Od dziś na kanale YouTube PWM można oglądać kolejne filmy z cyklu animacji o wielkich polskich kompozytorach. Bohaterem najnowszej produkcji dla dzieci jest Henryk Wieniawski – co o nim wiecie?
Dziesięć krótkich odcinków opowiada o życiu i twórczości „Henia” – skrzypka, kompozytora i wirtuoza. Razem z nim młody widz wyrusza w podróż dookoła świata. Z animacji dzieci dowiedzą się nie tylko o tym, w jakich miastach żył i tworzył wirtuoz, kim z zawodu byli jego rodzice, w jakim wieku Henryk został studentem, ale też czy lubił ćwiczyć, czy miał czas na odpoczynek, dokąd podróżował i czy faktycznie stać go było na skrzypce Stradivariusa zbudowane w 1717 roku?
Barwną opowieść o Heniu Wieniawskim czyta Dorota Segda. Kolorowe animacje do tekstu Mateusza Borkowskiego stworzyła Anna Tarkowska.
Odcinki ukazały się również w wersji angielskiej. To wielka pomoc dla tych, którzy uczą się języka obcego. Materiały te mogą służyć jako pomoc i ciekawe ćwiczenia.
Do tej pory z serii edukacyjnych filmów o kompozytorach ukazały się: „Tatulczyk Moniuszko”, „Ignacy Jan i jego plan”, a także „Impro Frycek, czyli Chopin jakiego nie znacie” czytane przez znakomite polskie głosy – Andrzeja Mastalerza, Jerzego Stuhra i Danutę Stenkę.
„Henio i cztery struny”
Lektor: Dorota Segda
Tekst: Mateusz Borkowski
Animacja: Anna Tarkowska
Seria animacji Henio i cztery struny została zainspirowana książeczką pod tym samym tytułem autorstwa Katarzyny Huzar-Czub. Publikacja ukazała się w serii Małe PWM.
Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Realizacja: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów oraz Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Oddział w Krakowie.
Najczęściej czytane:
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.