PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

REVISIONS OF ANAKLASIS: Adam Pierończyk, Piotr Orzechowski i Saki Ozawa w Vertigo Jazz Club & Restaurant już 12 marca

2023-02-28

Ideą ANAKLASIS, marki fonograficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest nie tylko dokumentowanie wykonań najnowszych utworów polskich twórców. Celem wytwórni jest także tworzenie przestrzeni sprzyjającej budowaniu artystycznego dialogu. Już 12 marca we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant wystąpią muzycy znani z krążków ANAKLASIS – pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Adam Pierończyk, którzy po raz pierwszy spotkają się na jednej scenie z japońską pianistką młodego pokolenia, Saki Ozawą.

 

Wydarzenie we wrocławskim klubie będzie okazją do zderzenia doświadczeń i pomysłów artystów działających w dwóch różnych kręgach kulturowych. W pierwszej części wieczoru Pierończykowi towarzyszyć będzie przy fortepianie Piotr Orzechowski, w drugiej saksofonistka wejdzie w improwizowany dialog z Saki Ozawą. Wydarzenie będzie zapowiedzią kolejnych koncertów z udziałem artystów, które w maju tego roku odbędą się w Japonii.

Zarówno Pierończyk, jak i Orzechowski mają swój udział w rozwoju serii REVISIONS. Śmiałe ingerencje saksofonisty w tkankę znanych utworów można śledzić na krążku SZYMANOWSKI / X-RAY. Pierończyk dokonuje dekonstrukcji wybranych dzieł kompozytora, a następnie składa je na nowo, łącząc z własnym, współczesnym i jazzowym językiem muzycznym, udowadniając ponadczasowość i plastyczność dzieł Szymanowskiego. Z kolei Piotr Orzechowski nie bez powodu znany jest także pod pseudonimem ‘Pianohooligan’ – jak słychać na płycie THEMES OF DRACULA, nagranej wspólnie z Kubą Więckiem, klawiatura fortepianu jest dla niego narzędziem do śmiałego eksperymentowania z możliwościami brzmienia instrumentu.

Saki Ozawa to wschodząca gwiazda japońskiej sceny jazzowej. Jej talent napędza rozwój kariery i przysparza kolejnych miłośników jej gry – solowy recital Ozawy wyprodukowany w ubiegłym roku przez Blue Note Japan był wyprzedany. Artystka często występuje z własnym triem, ale nie zamyka się na współprace z innymi muzykami. Podczas jam session w Vertigo Jazz Club & Restaurant po raz pierwszy wystąpi na jednej scenie z Adamem Pierończykiem.

Vertigo Jazz Club & Restaurant powstał w 2015 roku z myślą o miłośnikach muzyki improwizowanej. Zlokalizowany w centrum Wrocławia klub jest elegancką i przytulną przestrzenią, w której jazzowe koncerty odbywają się niemal codziennie. Na deskach sceny wystąpili m.in. Stanisław Soyka, Mateusz Pospieszalski, Wojciech Waglewski, Monika Borzym czy Dorota Miśkiewicz, a także Jazzpospolita, VooVoo, Mitch & Mitch, Pink Freud, WMQ, Pilichowski Band.

Bilety na koncert w cenie 30/40 zł i są dostępne są na stronie vertigojazz.pl/bilety.



REVISIONS OF ANAKLASIS
12 marca 2023, godz. 15:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13, 50-123 Wrocław

Wystąpią:
Adam Pierończyk – saksofon,
Piotr Orzechowski – fortepian,
Saki Ozawa – fortepian.

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.