Aktualności
Jubileusz Krzysztofa Meyera w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu
2023-11-06
Krzysztof Meyer, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich kompozytorów, obchodzi w tym roku osiemdziesięciolecie urodzin. Jego znamienite dokonania uświetni NFM Orkiestra Leopoldinum, podczas jubileuszowego koncertu 12 listopada w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Twórczość Krzysztofa Meyera jest niezwykle bogata, to m.in. dziewięć symfonii, piętnaście kwartetów smyczkowych, wiele dzieł orkiestrowych, kameralnych i solowych przeznaczonych na różne instrumenty, imponująca twórczość wokalno-instrumentalna, w tym również najnowsza opera „Ślepy tor”, której premiera odbyła się 14 października w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Jako jeden z czołowych współczesnych kompozytorów polskich, zapisał się w historii polskiej muzyki również jako pianista, pedagog, autor monografii o Witoldzie Lutosławskim (napisanej wspólnie z Danutą Gwizdalanką) oraz pierwszej polskiej monografii o życiu i twórczości Dymitra Szostakowicza, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Tak znamienite dokonania należy świętować, zatem w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu zaplanowano specjalny, jubileuszowy koncert, którego program zapowiada się niezwykle interesująco. W pierwszej części wieczoru zabrzmi Concerto retro na flet, klawesyn i smyczki op. 39a (1973), utwór nawiązujący do wielkich mistrzów XVII wieku. Krzysztof Meyer jest bowiem kompozytorem, który prowadzi muzyczny dialog z przeszłością i pozostaje wierny swojej relacji z tradycją. To dzieło stylizowane na barokowy koncert instrumentalny, w którym – w lekki i dowcipny sposób – dialogują dwa instrumenty solowe: flet i klawesyn. W kompozycji złożonej z trzech ogniw: Maestoso, Allegro i Allegretto, partie solowe wykonają znakomici artyści: flecista Jan Krzeszowiec i klawesynistka Gośka Isphording. Towarzyszyć im będzie NFM Orkiestra Leopoldinum pod kierownictwem Christiana Danowicza.
W programie wydarzenia zaplanowano również Orient & Occident Arvo Pärta – krótką, medytacyjną kompozycję z 2000 roku przeznaczoną na smyczki,Chamber Symphony op. 62 Fazila Saya, znakomitego tureckiego pianisty i kompozytora oraz VII Symfonię Mieczysława Wajnberga z 1964 roku, przeznaczoną na orkiestrę smyczkową i klawesyn. Pełny program koncertu i bilety dostępne są na stronie NFM Wrocław.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.