Aktualności
Premiera suity jazzowej „Sidła” według kryminału Grażyny Bacewicz
2025-03-21
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Suitę pt. „Sidła” skomponował Piotr Scholz – jazzman, kompozytor i dyrygent, szef artystyczny Orkiestry Jazzowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Utwór, napisany w 2024 roku z myślą o jubileuszu Uczelni, powstał z chęci wydobycia na światło dzienne literackich talentów Grażyny Bacewicz, która wspólnie z bratem Kiejstutem patronuje łódzkiej Akademii. Ceniona w świecie jako wybitna kompozytorka i skrzypaczka pisała również opowiadania i powieści.
Powieść „Sidła”, wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w 2019 roku, 50 lat po śmierci Bacewiczówny, stała się inspiracją do powstania wokalno-instrumentalnego dzieła, w którym – zgodnie z zamysłem kompozytora – ważną rolę odgrywa improwizacja.
„To, co usłyszycie, to nie tylko muzyka – to historia pełna napięcia, dramatyzmu i intensywnych zwrotów akcji – zapowiada Piotr Scholz. – W tej suicie muzyka i improwizacja współdziałają z akcją, tworzą coś więcej niż koncert. To niezwykłe widowisko, w którym dźwięk, światło i ruch łączą się w jedną spójną narrację”.
Wykonawcami premierowej odsłony suity będą: Orkiestra Jazzowa Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem kompozytora, znakomita improwizatorka i wokalistka jazzowa Anna Rybacka oraz utalentowana absolwentka wokalistyki estradowej łódzkiej Akademii Karolina Cegłowska. Historię zapisaną w muzyce dopełni taniec. Wystąpią tancerze z Instytutu Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi, choreografię przygotowała Maria Małgorzata Nowak.
„Sidła” Grażyny Bacewicz znajdziecie w esklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w formie papierowej (książka), cyfrowej (e-book) i jako audiobook.
Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Uczelni przy ul. Żubardzkiej 2a, początek o godz. 18.00, wejściówki (20 zł) są do nabycia stacjonarnie w kasie oraz online. Więcej informacji o Koncercie i wykonawcach znajduje się na stronie Organizatora wydarzenia.
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
