PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Ewa Iwan

2025-10-07

„Polscy Kompozytorzy Dzieciom” to cykl artykułów przygotowany z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Od początku swojej działalności PWM przywiązywało dużą wagę do serii pedagogicznych, zapraszając do współpracy uznanych twórców. Dzięki temu powstają wartościowe i ponadczasowe publikacje dla dzieci i młodzieży.

 

 

W kolejnym artykule z serii pragniemy wspomnieć Ewę Iwan – wszechstronną artystkę i cenioną autorkę publikacji dla najmłodszych muzyków.


Ewa Iwan rozpoczęła swoją edukację muzyczną jako pianistka, kształcąc się pod kierunkiem Łucji Pietrek. Przez wiele lat to właśnie fortepian był jej głównym instrumentem. Równolegle rozwijała swoje umiejętności skrzypcowe. Jej pierwszym nauczycielem był Stefan Giercuszkiewicz. Studia wyższe odbyła w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec prof. Romana Lasockiego. Jej wszechstronność instrumentalna obejmuje także organy, gitarę i akordeon, na których gra z biegłością.

 


Artystka przez lata była związana z najważniejszymi zespołami orkiestrowymi w Polsce. Pełniła funkcję koncertmistrza w Operze Śląskiej, a także grała w Wielkiej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach (obecnie NOSPR). Występowała na estradach w wielu krajach Europy, a także pracowała jako organistka oraz nauczycielka gry na skrzypcach.


Szczególną rolę w działalności Ewy Iwan odgrywa edukacja muzyczna dzieci i młodzieży. Jej uczniowie odnoszą sukcesy na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach. Prowadzi wykłady, seminaria i lekcje otwarte w różnych regionach Polski. Jest konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie oraz zasiada w jury konkursów skrzypcowych i kameralnych.

 


Od lat współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, tworząc cenione publikacje pedagogiczne. Wśród jej kompozycji i opracowań znajdują się m.in. Koncert skrzypcowy A-dur „Layla”, a także zbiory takie jak: Ładnie gram na skrzypcach, Ładnie gram na wiolonczeli, Pierwsze kroki, Muzyczne podróże cz. I i II, Gramy w gamy, Jezus malusieńki (kolędy w łatwym układzie na skrzypce i fortepian).


Tworzy dziesiątki aranżacji na orkiestrę, zespoły kameralne i wokalno-instrumentalne. Jej podejście do nauczania łączy wysokie wymagania artystyczne z troską o rozwój osobowości i wrażliwości młodego muzyka.
Ewa Iwan nie ogranicza się wyłącznie do muzyki. Aktywnie działa również na polu literackim i plastycznym. W 1996 roku została uhonorowana najwyższym wyróżnieniem na Międzynarodowych Targach Książki w Norymberdze za swoją działalność twórczą. Jej prace charakteryzują się głęboką wrażliwością, refleksją i przesłaniem, które wykracza poza same dźwięki.


Więcej utworów z Serii Pedagogicznej PWM znajdziesz tutaj.

 

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!