Opuszczasz polską wersję strony.
Na stronie anglojęzycznej nie będziesz mieć możliwości kontynuacji zakupów.
Czy chcesz przejść na wersję anglojęzyczną?
TAK NIE
Wojciech Widłak, ur. 1971, rodowity krakowianin, w zakresie kompozycji uczeń Marka Stachowskiego (1990–96, Akademia Muzyczna w Krakowie) i Hansa Abrahamsena (1999, Królewska Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze), a w zakresie gry na organach – Jana Jargonia (1990–95 Akademia Muzyczna w Krakowie). Warsztat kompozytorski doskonalił m.in. pod kierunkiem Franco Donatoniego, Pera Nørgårda, Goce Kolarovskiego, Roberta Saxtona. Debiutował jako kompozytor w 1987 r., wykonując własny utwór fortepianowy dla młodzieży. 10 lat później miał miejsce debiut symfoniczny Wojciecha Widłaka na estradzie Filharmonii Krakowskiej.
Laureat konkursów kompozytorskich, m.in. prestiżowej 56. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu (2006, Wziemięwzięcie na orkiestrę i organy), I Konkursu Młodych Kompozytorów im. Adama Didura w Sanoku (1992, jedyny laureat), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Koncert Organowy w Krakowie (rozpisanego przez Filharmonię Krakowską, 1996, wyróżnienie), II Konkursu Młodych Kompozytorów Musica Sacra w Warszawie/Częstochowie (1996, II nagroda i wyróżnienie), Konkursu Kompozytorskiego Msza Bogucka w Katowicach (1998, wyróżnienie), 40. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (1998, zwycięzca ex aequo), Międzynarodowego Konkursu SZSU utworów na chór męski a cappella w Bańskiej Bystrzycy (2003), VIème Concours Européen de Composition pour Chœurs et Maîtrises de Cathédrales w Amiens (Francja, 2005). Otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (1997), stypendium Accademia Musicale Chigiana (1997), Stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki RP oraz Rządu Duńskiego (1998/99, studia kompozycji w klasie H. Abrahamsena).
Autor kilkudziesięciu utworów wykonywanych w 16 krajach Europy (Polska, Białoruś, Czechy, Dania, Federacja Rosyjska, Francja, Holandia, Luksemburg, Macedonia, Niemcy, Słowacja, Szwajcaria Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy), Argentynie, Azerbejdżanie, Gruzji, Japonii, Korei Południowej, Turcji, USA, Meksyku, nagranych na kilkunastu płytach w Polsce (DUX, Acte Prealable) i we Włoszech (Taukay Edizioni Musicali), wydanych drukiem w Polsce (Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Wydawnictwo DO-RE-MI), Francji (Edition Reson Anches), Niemczech (Edition Ferrimontana), zamawianych przez renomowane instytucje, artystów i zespoły (m.in. Fundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni“ i Ernst von Siemens Musikstiftung, Instytut Muzyki i Tańca i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP).
Muzykę Wojciecha Widłaka wykonywały m.in. orkiestry: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Pardubickiej, Filharmonii Lwowskiej, NOSPR w Katowicach, Aukso, Orkiestra Muzyki Nowej, Sinfonietta Cracovia, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna i Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestra Opery Śląskiej w Bytomiu, Forum Sinfonia; chóry: Schola Cantorum Gedanensis, Chór Państwowego Koledżu Muzycznego im. M. Glinki w Mińsku/Białoruś, Chór Polskiego Radia, Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, Schola Cantorum Cracoviensis, Warszawski Chór Kameralny, Poznański Chór Kameralny; zespoły: Trio Animae, Storstrøms Kammerensemble, KammerensembleN, Ensemble SoNoR, ALEA Contemporary Music Ensemble Skopje, Ensemble Klassik-Awangard, Les Hautbois du Metz, Sepia Ensemble, Kwartet CRACOVIA, Kwartet AMAR CORDE, Cracow Duo; soliści: Urszula Kryger, Elżbieta Towarnicka, Agata Zubel, Aleksandra Zamojska, Katarzyna Oleś-Blacha, Kaja Danczowska, Łukasz Długosz, Agata Kielar-Długosz, Marco Ciccone, Józef Serafin, Jarosław Malanowicz, Hayk Melikyan, Andrzej Białko, Andrzej Pikul, Goska Isphording, Krzysztof Lasoń, Michal Pal’ko, Arkadiusz Bialic; dyrygenci: Sasha Mäkilä, Roland Bader, Jean Thorel, Svend Aaquist, Szymon Bywalec, Krzysztof Urbański, Jan Łukaszewski, Marko Ivanović, Marek Moś, Victoria Zhad‘ko, Wojciech Czepiel, Rafał Delekta, Włodzimierz Siedlik, Paweł Przytocki, Piotr Sułkowski, Maciej Tworek.
Mając 41 lat otrzymał z rąk prezydenta RP tytuł profesora. Prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w której studiuje młodzież z Polski i wielu innych krajów. 2005–2020 był kierownikiem Katedry Kompozycji, 2012–2020 – dziekanem Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej, a w kadencji 2020–2024 pełni funkcję rektora tej uczelni. Gościnnie wykładał w USA, Izraelu, Turcji, Włoszech, na Litwie, Słowacji i Węgrzech. 1998–2003 był pierwszym kierownikiem Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej w Bielsku-Białej. Jest Członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Był jurorem w kilkunastu konkursach kompozytorskich w Polsce i we Włoszech.
W latach 90‘ w swoich utworach eksponował tradycyjną, wyrazistą harmonię, ekspresyjny rytm i obsesyjną powtarzalność. Od 2000 zwrócił się ku radykalniejszej brzmieniowości, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiomów. Ostatnio zajmują go: intensywna ekspresyjność, mikrotonowość, czas percepcyjny oraz autorska koncepcja „harmoniki obrotowej“. W refleksji kompozytorskiej porównuje komponowanie do pracy rzeźbiarza. Nieobce są mu inspiracje sferą wizualną i słowem oraz „obrazami wyobraźni”. Istotę twórczości widzi w budowaniu i wyrażaniu własnego świata dźwięków i doznań, odkrywaniu piękna oraz dzieleniu się nim ze słuchaczem.
Administratorem dobrowolnie podanych danych osobowych jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne z siedzibą w Krakowie (31-111) przy Al. Krasińskiego 11A. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki Newslettera zawierającego informacje marketingowe administratora danych. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Informujemy, iż poza podmiotami uprawnionymi na podstawie przepisów prawa, zebrane dane osobowe nie będą udostępniane.
Zamknij