PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Justyna Kowalska-Lasoń

Justyna Kowalska-Lasoń

*1985

Justyna Kowalska-Lasoń Kompozytorka, flecistka, pianistka i improwizatorka. Urodziła się 13 marca 1985 roku w Katowicach. Ukończyła studia kompozytorskie z wyróżnieniem w klasie prof. Aleksandra Lasonia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Za osiągnięcia kompozytorskie została przyjęta w poczet członków zwyczajnych Związku Kompozytorów Polskich oraz w poczet członków zwyczajnych Stowarzyszenia Autorów ZAIKS. Od 2009 roku publikuje swoje utwory w Polskim Wydawnictwie Muzycznym w Krakowie.

W 2010 roku jej kompozycja OBRAZ 1929 (Zdzisław Beksiński in memoriam) został zaprezentowany przez Polskie Radio na 57. Trybunie Kompozytorów UNESCO w Lizbonie. W roku 2009 utwór ten został nominowany do prestiżowej Nagrody Mediów Publicznych OPUS 2009. W roku 2008 kompozytorka otrzymała za niego I nagrodę w Konkursie Kompozytorskim im. Artura Malawskiego w Rzeszowie i tamże wykonany został, w ramach nagrody, przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Rzeszowie pod batutą Marka Pijarowskiego.

W 2011 roku jej postać została umieszczona wraz z 11 innymi polskimi kompozytorami w Kalendarzu NEW GENERATION – NOWA GENERACJA POLSKICH KOMPOZYTORÓW, wydanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, m.in obok Pawła Mykietyna, Mikołaja Góreckiego, Pawła Łukaszewskiego i Agaty Zubel.

W 2010 roku odebrała stypendium artystyczne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury w Katowicach. W 2008 kompozytorka została stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Rok 2011 przyniósł kompozytorce nagrody: I nagrodę w Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie za utwór przeznaczony na chór a cappella; wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego organizowanym pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, za utwór na flet preparowany solo „...dotykam gór, a one dymią...”. Kompozytorka otrzymała także Nagrodę Specjalną za Walory Warszatatu Kompozytorskiego w Konkursie Kompozytorskim na Chóralny Utwór Liturgiczny w Bydgoszczy.

W roku 2011 jej dwie kompozycje - Te frazy...Te pieśni...Te arie...na orkiestrę smyczkową oraz OBRAZ 1929 (Zdzisław Beksiński in memoriam) umieszczone zostały w Polish Library in Polish Music Center at the University of Southern California.

W 2009 roku jej Fanfara Festiwalowa (zamówiona przez Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie ) została wykonana podczas V Festiwalu Muzyki Polskiej.

Jej utwory wielokrotnie były wykonywane przez orkiestry i zespoły takie jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna pod batutą Michała Klauzy oraz José Maria Florêncio, AUKSO pod batutą Marka Mosia, Orkiestra Filharmonii w Rzeszowie pod batutą Marka Pijarowskiego, Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina, Orkiestra Kameralna „Gradus ad Parnassum” pod batutą Petra Vandilovskiego, Lason Ensemble, ukraiński kwartet smyczkowy POST SCRIPTUM, Zespół Kameralny salzburskiego Mozarteum prowadzony przez dyrygenta Chung-Ki Min i Orkiestra Kameralna AMADEUS pod batutą Anny Jaroszewskiej-Mróz, i inne.

W 2009 otrzymała wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim we Wrocławiu za utwór „IN THEIR ETERNAL FACES…” na flet solo. W 2006 roku otrzymała wyróżnienie za utwór Cierń na 2 głosy, altówkę i fortepian do słów Tadeusza Różewicza w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Gliwicach.

Jej utwory były wykonywane na wielu festiwalach i koncertach w kraju i za granicą, takich jak: Festiwale Prawykonań w Katowicach, Festiwal w salzburskim Mozarteum, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Międzynarodowego Festiwal Młodych Kompozytorów w Kijowie, Międzynarodowy Festiwal Dialogi w Mińsku na Białorusi, II Międzynarodowe Dni Młodych Kompozytorów i Wykonawców - New Music, New Faces w Krakowie. A także na polsko-litewskie warsztaty plastyczno-kompozytorskich w Istebnej, podczas Seminariów Teoretyków i Kompozytorów w Rycerce Górnej, podczas Letniego Festiwalu Muzyki „Z Karolem Szymanowskim w tle…” w Rycerce Górnej, i inne.

Jako improwizatorka współpracowała z instrumentalistami, kompozytorami, improwizatorami i jazzmanami takimi jak Matthias Mainz (wraz z niemiecką grupą Realtime Reserach) i Richard Ortmann. Od 2006 współtworzyła elektroniczno-improwizatorską grupę AI Players.
Sama tworzy także grafiki komputerowe.

Ważniejsze kompozycje:

Kwartet smyczkowy nr 1 (2004)
„A Light exists in Spring.." na kwartet smyczkowy (2005) (wersja poprawiona 2009)
Iluminations na orkiestrę symfoniczną (2006)
Psyche na akordeon solo (2006)
Cierń na 2 głosy, altówkę i fortepian (2006)
Sanctus [wersja 1] na chór mieszany (2005)
Muzyka do etiudy filmowej - TRUST ME – Szymona Gdowicza z Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (2006/2007)
Domine Jesu Christe (Carlo Gesualdo in memoriam)  na chór mieszany (2008)
Apokalipsofonix na taśmę i 4 tuby (2007)
27th century - screw’s factory na taśmę i 2 gitary basowe (2007)
Pięć Błogosławieństw na organy solo (2008)
Missa Catedralis na chór mieszany i organy (2008)
Medytacja grzesznika [wersja 2] na chór żeński (2008)
Palimpsest na orkiestrę symfoniczną (2008)
OBRAZ 1929 (Zdzisław Beksiński in memoriam) na orkiestrę symfoniczną (2008)
Te frazy…Te pieśni…Te arie…na orkiestrę smyczkową (2009)
ARTroTi-phonium na 6 harf, 3 trąbki i kotły (2009) “...IN THEIR ETERNAL FACES...” na flet solo (2009)
Fanfara Festiwalowa – dla Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2009)
Sanctus [wersja 2] na chór mieszany (2010)
Te Arie…na orkiestrę smyczkową (2010)
Śpiewam Nowoczesnego Człowieka na orkiestrę symfoniczną (2011)
...dotykam gór, a one dymią...na flet preparowany solo (2011)
...in terra, in mari...na chór mieszany (2011)
Pływam w morzu bez dna na orkiestrę smyczkową (2011)
Sanctus [wersja 3 skrócona] 2011