Aktualności
Paweł Hendrich i Krzysztof Wołek: majowe prawykonania na festiwalu KODY
2021-05-12
Od początku Festiwalowi Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY przyświeca idea nawiązywania do rozmaitych zjawisk kulturowych oraz poszukiwania podobieństw i relacji między nimi. Tegoroczna edycja z hasłem „Przywoływanie” zajmie się refleksjami, a także inspiracjami pomiędzy formami muzyki dawnej i nowej. W programie 13. edycji lubelskiego festiwalu znalazły się utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Dzięki transmisjom koncertów każdy będzie mógł wysłuchać najnowszych dzieł Pawła Hendricha i Krzysztofa Wołka.
13 maja o godz. 19:00 zabrzmi po raz pierwszy Dualabilis II na klawesyn i elektronikę Pawła Hendricha. Kompozytor w swoim nowym utworze nawiązał do pojęcia „dualizmu”, podkreślając wielość jego znaczeń: fizyczne, związane z podwójną naturą obiektów kwantowych; filozoficzne, zgodnie z którym całość tworzą dwa niesprowadzalne do siebie, przeciwstawne albo komplementarne składniki; ale także ontologiczne (ciało i duch) oraz teologiczne (dobro i zło). „W utworze Dualabilis II dualistyczna jest relacja pomiędzy warstwą akustyczną a elektroniką, kompozycją a improwizacją”, wyjaśnia Hendrich. „Materiał muzyczny również zestawiany jest na zasadzie odrębności i niezależności lub komplementarności. Nie tylko materia utworu ma jednak cechy dualne. Również jego forma podzielona jest na sekcje, które są między sobą spolaryzowane – stanowią swoje przeciwieństwo jako odrębne zjawiska dźwiękowe ukształtowane według odmiennych typów narracji”. Dualabilis II pozwala odbiorcy doświadczać odmiennych, skrajnych stanów w muzyce, która gwałtownie przeobraża się i prezentuje muzyczną różnorodność na wielu poziomach dzieła. Przy klawiszach zasiądzie Gośka Isphording – jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich klawesynistek, artystka popularyzująca od lat współczesną muzykę klawesynową, niezmiennie odkrywająca przed sceptykami futurystyczne możliwości i ponadczasowość tego instrumentu.
Flat Surfaces na fortepian i live electronics Krzysztof Wołek napisał dla pianistki Małgorzaty Walentynowicz, jednej z najważniejszych postaci współczesnego fortepianu. „W utworze dźwięk instrumentu jest przekształcony przez komputer i wysyłany zarówno do czterech głośników umieszczonych pod fortepianem, jak i do przetwornika wprowadzającego w drgania płytę rezonansową instrumentu”, komentuje kompozytor. „To nietypowe rozmieszczenie głośników ma na celu interakcję fortepianu z przestrzenią akustyczną, w której ściany sali koncertowej mają aktywny wpływ na ruch dźwięku w przestrzeni, a przetwornik w fortepianie tworzy interferencję z brzmieniami strun wprowadzanymi w drgania zarówno za pomocą tradycyjnych metod wykonawczych, jak i za pomocą urządzeń elektronicznych”. Podczas prawykonania utworu 15 maja o godz. 18:00 partię elektroniczną wykona sam kompozytor.