PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Uniwersalny Kod Instrumentacji – pełna informacja o instrumentacji utworów orkiestrowych on-line

2018-02-08

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jako pierwsze spośród wydawców zrzeszonych wokół platformy zinfonia.com przeprowadziło modyfikację zapisu WSZYSTKICH UTWORÓW orkiestrowych ze swojego katalogu. Wdrożony został Uniwersalny Kod Instrumentacji – UIC [Universal Instrumentation Code], pozwalający na szczegółową, jednoznaczną identyfikację poszczególnych głosów w utworach orkiestrowych. Podobnie jak platforma zinfonia.com, także UIC posiada kilka wersji językowych. Po zalogowaniu się do systemu w języku polskim, użytkownik tej wersji językowej uzyskuje dostęp do pełnej instrumentacji w języku polskim.


 

Utwory wydawców zrzeszonych wokół platformy zinfonia.com, w których zastosowano Uniwersalny Kod Instrumentacji oznaczone są ikoną UIC. W systemie tym funkcjonują WSZYSTKIE utwory z katalogu PWM, z każdym dniem przybywa także utworów z katalogów pozostałych wydawców.

Uniwersalny Kod Instrumentacji zaimplementowany został w serwisie zinfonia.com i właśnie na tej platformie najlepiej widać jego zalety: w podstawowym opisie utworu wyświetla się zapis cyfrowy, a kliknięcie w ikonę pozwala na rozwinięcie pełnej listy instrumentarium utworu. Rozszerzony zapis pojawiający się po kliknięciu w ikonę UIC podaje wymienione instrumenty w języku polskim, zaznaczając również stroje instrumentów dętych, np.:

 

 

Kliknięcie ikony UIC rozwija także pełną obsadę perkusji wraz z przyporządkowaniem ich do poszczególnych wykonawców:

 

Informacje na temat głosów wokalnych oraz chórów widoczne są w rozszerzonym opisie, czyli po kliknięciu w ikonę UIC.

 

Dzięki wprowadzeniu UIC zastosowany został w opisie utworów z katalogu PWM nowy system skrótowego zapisu instrumentacji. Bazuje on na rozwiązaniach znanych użytkownikom katalogu Danielsa, wprowadzając więcej informacji szczegółowych. W stosunku do zapisu stosowanego wcześniej PWM wprowadza kilka zmian, w tym:

• odchodzi od skrótów włoskich, na rzecz nomenklatury angielskiej,

• jednoznacznie przyporządkowuje użycie dodatkowych instrumentów do instrumentalisty,

• określa – jeśli wskazuje na to zapis w partyturze – ZAWSZE liczbę wykonawców, a nie pulpitów w grupie „smyczków”,

• wyodrębnia głosy solo,

• podaje w rozszerzonym opisie pełny skład instrumentów, w tym instrumentów perkusyjnych.

 

Podstawowe zasady nowego zapisu:

- jeżeli w utworze występują dodatkowe instrumenty poza standardowym składem, jest to wyraźnie zaznaczone w każdej z grup (dęte drewniane, dęte blaszane) poprzez wprowadzenie nawiasu kwadratowego;

- w nawiasie kwadratowym – jeśli został zastosowany – rozpisane są WSZYSTKIE instrumenty; dyspozycje dla poszczególnych instrumentalistów są oddzielane od siebie kropkami;

- wymienna gra na dwóch/trzech różnych instrumentach zaznaczana jest numerem instrumentalisty oraz ukośnikiem, np.: 1/Picc lub 3/AFl;

- jeżeli instrumentalista wykonuje całą partię na jednym, niestandardowym instrumencie, pomija się numerację tego instrumentalisty, ale wciąż ta partia oddzielona jest kropką, np.: 3[1.2.BCl];

- standardowa ilość smyczków, czyli 16.14.12.10.8 (ilość wykonawców) jest pomijana w nowym zapisie, a zaznaczane są odstępstwa od tej zasady.

 

 

Jak to wygląda w praktyce?

Przyjmijmy za punkt wyjścia wybrany utwór z katalogu PWM. Niech będzie to "III Symfonia na podwójną trąbkę i orkiestrę" Agaty Zubel.

 

Dotychczasowy przykładowy zapis skrótowy tak podawał instrumentację:

double tr solo-3333-4331-batt (5esec)-archi (8.7.6.5.4)

 

Nowy zapis skrótowy:

solo: Double Bell Trumpet

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn] — 4 3 3 1 — 5Perc — Strings

 

Wyraźnie zauważalne jest rozszerzenie ilości informacji w drugiej wersji:

 

1. W pierwszym wersie zapisu wyodrębniony został instrument solo.

 

2. Zostały zaznaczone i przyporządkowane poszczególnym wykonawcom wszystkie dodatkowe instrumenty w grupie dętej drewnianej. Wcześniejszy zapis nie podawał tak szczegółowego składu. Pełna informacja o niezbędnym instrumentarium wymagała zajrzenia do partytury bądź konsultacji z przedstawicielem PWM. Nowy zapis informuje o użyciu wszystkich dodatkowych instrumentów, przyporządkowując je jednocześnie do poszczególnych muzyków orkiestry.

 

I tak w grupie fletów mamy trzech instrumentalistów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

pierwszy flecista realizuje partię fletu 1. oraz wymiennie piccolo,

trzeci flecista realizuje partię fletu 3. oraz wymiennie fletu altowego.

 

W utworze wykorzystywane są trzy oboje, bez instrumentów dodatkowych/zamiennych:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

 

W grupie klarnetów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

trzeci klarnecista gra wyłącznie partię klarnetu basowego.

 

W grupie fagotów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

trzeci fagocista realizuje partię fagotu 3. oraz wymiennie kontrafagotu

 

3. W nowym zapisie kolejna grupa – dętych blaszanych – zapisana została następująco:

4 3 3 1

Oznacza to, że w utworze mamy 4 waltornie, 3 trąbki, 3 puzony oraz tubę.

 

4. Perkusja oznaczona jest w zapisie skrótowym tak: 5Perc.

Pełna obsada tej grupy instrumentów wraz z przyporządkowaniem ich do poszczególnych wykonawców dostępna jest po kliknięciu ikony UIC:

 

5. Smyczki wprowadzone bez dodatkowych skrótów cyfrowych oznaczają, że poszczególne partie wykonywane są przez 16 skrzypków pierwszych, 14 skrzypków drugich, 12 altowiolistów, 10 wiolonczelistów oraz 8 kontrabasistów.

 

Ponieważ zaproponowany przykład nie wyczerpuje możliwości zapisów skrótowych, zwłaszcza w utworach o niestandardowej obsadzie, warto zwrócić uwagę na poniższe przykładowe schematy

 

• w grupie instrumentów dętych drewnianych:

 

1[Picc] 1 2 1

flecista wykonuje partię piccolo,

 

0 0 1 SSax ASax TSax BarSax 0

saksofony opisane są pomiędzy klarnetami a fagotami: powyższy zapis oznacza udział jednego klarnetu i czterech saksofonów (sopranowego, altowego, tenorowego i basowego);

 

• w grupie instrumentów dętych blaszanych:

 

1[dblBlHn/Tpt] 0 1 2Euph 0

oznacza waltornistę grającego na podwójnym rogu i trąbce, puzonistę i dwóch instrumentalistów grających na euphonium; zera w schemacie oznaczają brak oddzielnej partii dla trąbki i tuby;

 

• w grupie „smyczków”:

 

Strings(6 6/6/6/0)

oznacza sześciu skrzypków pierwszych, sześciu drugich, sześciu altowiolistów i sześciu wiolonczelistów; skrzypce pierwsze i drugie jako grupa jednorodna nie są rozdzielane ukośnikiem; dotyczy to także innych instrumentów smyczkowych i większej liczby wydzielonych grup, np.:

 

Strings(6 6 6/6/3 3/1 1)

oznacza po sześć skrzypiec pierwszych, drugich i trzecich, sześć altówek, trzy wiolonczele pierwsze, trzy wiolonczele drugie i po jednym kontrabasie pierwszym i drugim

 

 

Wykaz skrótów zamieszczamy w odrębnym spisie. Proszę zwrócić uwagę na zapisy różniące się tylko pauzą, jak.: BCl – klarnet basowy B-Cl – klarnet B.

 

Zapraszamy na zinfonia.com – to najwygodniejszy sposób przeglądania katalogów wydawców oraz realizowania zamówień!

Najczęściej czytane:

Jerzy Kornowicz sierpniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Sierpień poświęcony jest muzyce improwizowanej i Jerzemu Kornowiczowi. 
 

Wakacyjne warsztaty muzyczne dla dzieci z PWM

Zapraszamy na wakacyjny cykl warsztatów dla najmłodszych spod znaku magicznego świata dźwięków, muzyki i bajek o kompozytorach. Seria wydarzeń skierowana jest do dzieci w wieku 5–10 lat i opierać się będzie na książkach z serii Małe PWM. W czasie warsztatów dzieci posłuchają muzyki, poznają kompozytorów i zaznajomią się z różnymi muzycznymi formami oraz zagrają na instrumentach, a wszystko to w formie znakomitej zabawy.
 

Co nowego w TUTTI.pl?

W TUTTI.pl przygotowujemy się już do roku 2022. Zachęcamy do planowania przyszłorocznych działań z uwzględnieniem złożenia wniosków do tego projektu – to może przynieść same korzyści!

Do 17 października b.r. czekamy na Państwa zgłoszenia dotyczące wykonań muzyki polskiej od 1. stycznia 2022. Oceny wniosków zostaną podane do wiadomości po spotkaniu zespołu ekspertów, najpóźniej 8 listopada 2021.

Ignacy Lisiecki prawykona „Reflection No. 8” Marcela Chyrzyńskiego

Polska muzyka współczesna zabrzmi w ten weekend w Japonii. Wszystko dzięki Ignacemu Lisieckiemu – wybitnemu pianiście, który nie od dziś propaguje rodzimą muzykę w Kraju Kwitnącej Wiśni. 25 lipca w Himawari no Sato Concert Hall w Yokohamie prawykona on Reflection No. 8 na fortepian solo Marcela Chyrzyńskiego.
 

#Powtórkazmuzyki 7. Muzyka ekologiczna / zaangażowana społecznie

Spośród nurtów zaangażowanych społecznie nurt eko w ostatnim czasie stał się dużo bardziej zauważalny zarówno w szerszym dyskursie publicznym, jak i w dziedzinie sztuki. Pojawia się on nie tylko jako ważny temat społeczny, ale również choćby literacki, filmowy, a także muzyczny. Ten ostatni interesuje nas oczywiście najbardziej. O czym więc szumią wierzby i na jaką melodię?
 

Warsztaty krytyki muzycznej pod okiem Jacka Marczyńskiego

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zaprasza na warsztaty krytyki muzycznej, które odbędą się podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie w dniach 14–18 września 2021. Dla najlepszych przewidziane są: staż w redakcji i publikacje na łamach „Ruchu Muzycznego”.
 

Śpiewajmy Polskę! - Bogurodzica

15 lipca 1410 roku odbyła się jedna z największych bitew w historii średniowiecznej Europy, stoczona na polach pod Grunwaldem. Dzisiaj mija 611 lat od tego wydarzenia.

To jedna z ważniejszych dat w historii Polski – Bitwa pod Grunwaldem zakończyła się zwycięstwem wojsk polsko-litewskich i pogromem sił krzyżackich. Dzięki temu zwycięstwu, dynastia jagiellońska została podniesiona do rangi najważniejszych w Europie.

Morze, góry i Dunaj: lipcowe prawykonania utworów z katalogu PWM

Już pod koniec lipca polska muzyka najnowsza będzie brzmiała od Bałtyku do Tatr. Nie zabraknie też zagranicznych atrakcji. Korzystając z nadmorskich uroków będzie można usłyszeć nową kompozycję Mikołaja Piotra Góreckiego, zaś po spacerze górskimi szlakami – uczestniczyć w premierowym wykonaniu dzieła Aleksandra Lasonia. Natomiast na odwiedzających Wiedeń czeka prawykonanie kompozycji Aleksandra Nowaka inspirowanej twórczością Stanisława Lema. A to wszystko w przeciągu zaledwie trzech dni.
 

17. Festiwal Muzyki Polskiej

8 lipca rusza 17. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej. Na wielkie otwarcie zabrzmi opera Hagith Karola Szymanowskiego w wersji koncertowej. Dzieło wykonają: Joanna Zawartko (Hagith, sopran), Wojciech Parchem (Stary Król, tenor), Stanisław Napierała (Młody Król, tenor), Jakub Borgiel (Arcykapłan, bas), Patryk Wyborski (Lekarz, baryton) oraz Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej (Jarosław Wolanin, chórmistrz) pod batutą Macieja Tworka. Wykonawcy korzystać będą ze źródłowo-krytycznej wersji materiałów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

TUTTI.pl – wyniki i nowości

Podczas ostatniego posiedzenia panelu ekspertów, które odbyło się 30.06.2021, rozpatrzono 25 wniosków o dofinansowanie wypożyczeń w ramach TUTTI.pl. Wszystkie wnioski zyskały pozytywne oceny, co oznacza, że wszystkie zgłoszone projekty otrzymają dofinansowanie na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w ramach TUTTI.pl.