PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Uniwersalny Kod Instrumentacji – pełna informacja o instrumentacji utworów orkiestrowych on-line

2018-02-08

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jako pierwsze spośród wydawców zrzeszonych wokół platformy zinfonia.com przeprowadziło modyfikację zapisu WSZYSTKICH UTWORÓW orkiestrowych ze swojego katalogu. Wdrożony został Uniwersalny Kod Instrumentacji – UIC [Universal Instrumentation Code], pozwalający na szczegółową, jednoznaczną identyfikację poszczególnych głosów w utworach orkiestrowych. Podobnie jak platforma zinfonia.com, także UIC posiada kilka wersji językowych. Po zalogowaniu się do systemu w języku polskim, użytkownik tej wersji językowej uzyskuje dostęp do pełnej instrumentacji w języku polskim.


 

Utwory wydawców zrzeszonych wokół platformy zinfonia.com, w których zastosowano Uniwersalny Kod Instrumentacji oznaczone są ikoną UIC. W systemie tym funkcjonują WSZYSTKIE utwory z katalogu PWM, z każdym dniem przybywa także utworów z katalogów pozostałych wydawców.

Uniwersalny Kod Instrumentacji zaimplementowany został w serwisie zinfonia.com i właśnie na tej platformie najlepiej widać jego zalety: w podstawowym opisie utworu wyświetla się zapis cyfrowy, a kliknięcie w ikonę pozwala na rozwinięcie pełnej listy instrumentarium utworu. Rozszerzony zapis pojawiający się po kliknięciu w ikonę UIC podaje wymienione instrumenty w języku polskim, zaznaczając również stroje instrumentów dętych, np.:

 

 

Kliknięcie ikony UIC rozwija także pełną obsadę perkusji wraz z przyporządkowaniem ich do poszczególnych wykonawców:

 

Informacje na temat głosów wokalnych oraz chórów widoczne są w rozszerzonym opisie, czyli po kliknięciu w ikonę UIC.

 

Dzięki wprowadzeniu UIC zastosowany został w opisie utworów z katalogu PWM nowy system skrótowego zapisu instrumentacji. Bazuje on na rozwiązaniach znanych użytkownikom katalogu Danielsa, wprowadzając więcej informacji szczegółowych. W stosunku do zapisu stosowanego wcześniej PWM wprowadza kilka zmian, w tym:

• odchodzi od skrótów włoskich, na rzecz nomenklatury angielskiej,

• jednoznacznie przyporządkowuje użycie dodatkowych instrumentów do instrumentalisty,

• określa – jeśli wskazuje na to zapis w partyturze – ZAWSZE liczbę wykonawców, a nie pulpitów w grupie „smyczków”,

• wyodrębnia głosy solo,

• podaje w rozszerzonym opisie pełny skład instrumentów, w tym instrumentów perkusyjnych.

 

Podstawowe zasady nowego zapisu:

- jeżeli w utworze występują dodatkowe instrumenty poza standardowym składem, jest to wyraźnie zaznaczone w każdej z grup (dęte drewniane, dęte blaszane) poprzez wprowadzenie nawiasu kwadratowego;

- w nawiasie kwadratowym – jeśli został zastosowany – rozpisane są WSZYSTKIE instrumenty; dyspozycje dla poszczególnych instrumentalistów są oddzielane od siebie kropkami;

- wymienna gra na dwóch/trzech różnych instrumentach zaznaczana jest numerem instrumentalisty oraz ukośnikiem, np.: 1/Picc lub 3/AFl;

- jeżeli instrumentalista wykonuje całą partię na jednym, niestandardowym instrumencie, pomija się numerację tego instrumentalisty, ale wciąż ta partia oddzielona jest kropką, np.: 3[1.2.BCl];

- standardowa ilość smyczków, czyli 16.14.12.10.8 (ilość wykonawców) jest pomijana w nowym zapisie, a zaznaczane są odstępstwa od tej zasady.

 

 

Jak to wygląda w praktyce?

Przyjmijmy za punkt wyjścia wybrany utwór z katalogu PWM. Niech będzie to "III Symfonia na podwójną trąbkę i orkiestrę" Agaty Zubel.

 

Dotychczasowy przykładowy zapis skrótowy tak podawał instrumentację:

double tr solo-3333-4331-batt (5esec)-archi (8.7.6.5.4)

 

Nowy zapis skrótowy:

solo: Double Bell Trumpet

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn] — 4 3 3 1 — 5Perc — Strings

 

Wyraźnie zauważalne jest rozszerzenie ilości informacji w drugiej wersji:

 

1. W pierwszym wersie zapisu wyodrębniony został instrument solo.

 

2. Zostały zaznaczone i przyporządkowane poszczególnym wykonawcom wszystkie dodatkowe instrumenty w grupie dętej drewnianej. Wcześniejszy zapis nie podawał tak szczegółowego składu. Pełna informacja o niezbędnym instrumentarium wymagała zajrzenia do partytury bądź konsultacji z przedstawicielem PWM. Nowy zapis informuje o użyciu wszystkich dodatkowych instrumentów, przyporządkowując je jednocześnie do poszczególnych muzyków orkiestry.

 

I tak w grupie fletów mamy trzech instrumentalistów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

pierwszy flecista realizuje partię fletu 1. oraz wymiennie piccolo,

trzeci flecista realizuje partię fletu 3. oraz wymiennie fletu altowego.

 

W utworze wykorzystywane są trzy oboje, bez instrumentów dodatkowych/zamiennych:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

 

W grupie klarnetów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

trzeci klarnecista gra wyłącznie partię klarnetu basowego.

 

W grupie fagotów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

trzeci fagocista realizuje partię fagotu 3. oraz wymiennie kontrafagotu

 

3. W nowym zapisie kolejna grupa – dętych blaszanych – zapisana została następująco:

4 3 3 1

Oznacza to, że w utworze mamy 4 waltornie, 3 trąbki, 3 puzony oraz tubę.

 

4. Perkusja oznaczona jest w zapisie skrótowym tak: 5Perc.

Pełna obsada tej grupy instrumentów wraz z przyporządkowaniem ich do poszczególnych wykonawców dostępna jest po kliknięciu ikony UIC:

 

5. Smyczki wprowadzone bez dodatkowych skrótów cyfrowych oznaczają, że poszczególne partie wykonywane są przez 16 skrzypków pierwszych, 14 skrzypków drugich, 12 altowiolistów, 10 wiolonczelistów oraz 8 kontrabasistów.

 

Ponieważ zaproponowany przykład nie wyczerpuje możliwości zapisów skrótowych, zwłaszcza w utworach o niestandardowej obsadzie, warto zwrócić uwagę na poniższe przykładowe schematy

 

• w grupie instrumentów dętych drewnianych:

 

1[Picc] 1 2 1

flecista wykonuje partię piccolo,

 

0 0 1 SSax ASax TSax BarSax 0

saksofony opisane są pomiędzy klarnetami a fagotami: powyższy zapis oznacza udział jednego klarnetu i czterech saksofonów (sopranowego, altowego, tenorowego i basowego);

 

• w grupie instrumentów dętych blaszanych:

 

1[dblBlHn/Tpt] 0 1 2Euph 0

oznacza waltornistę grającego na podwójnym rogu i trąbce, puzonistę i dwóch instrumentalistów grających na euphonium; zera w schemacie oznaczają brak oddzielnej partii dla trąbki i tuby;

 

• w grupie „smyczków”:

 

Strings(6 6/6/6/0)

oznacza sześciu skrzypków pierwszych, sześciu drugich, sześciu altowiolistów i sześciu wiolonczelistów; skrzypce pierwsze i drugie jako grupa jednorodna nie są rozdzielane ukośnikiem; dotyczy to także innych instrumentów smyczkowych i większej liczby wydzielonych grup, np.:

 

Strings(6 6 6/6/3 3/1 1)

oznacza po sześć skrzypiec pierwszych, drugich i trzecich, sześć altówek, trzy wiolonczele pierwsze, trzy wiolonczele drugie i po jednym kontrabasie pierwszym i drugim

 

 

Wykaz skrótów zamieszczamy w odrębnym spisie. Proszę zwrócić uwagę na zapisy różniące się tylko pauzą, jak.: BCl – klarnet basowy B-Cl – klarnet B.

 

Zapraszamy na zinfonia.com – to najwygodniejszy sposób przeglądania katalogów wydawców oraz realizowania zamówień!

Najczęściej czytane:

Song Master Class: lekcje online z Tomaszem Koniecznym i Lechem Napierałą

Pieśni Stanisława Moniuszki i Romualda Twardowskiego są znane i cenione zarówno przez wykonawców, jak i publiczność. A gdyby tak móc poznać te utwory od podszewki? Światowej sławy artyści zapraszają na prywatne lekcje mistrzowskie – z dostawą do domu! Wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny i znakomity pianista Lech Napierała wychodzą naprzeciw wszystkim, którzy chcą lepiej poznać najpiękniejsze polskie pieśni. Startuje internetowy projekt Song Master Class.
 

17. Dni Edukacji Muzycznej w Twoim domu!

Przed nami kolejna odsłona organizowanych rokrocznie przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne Dni Edukacji Muzycznej! Cieszący się wielką popularnością kongres dla nauczycieli muzyki tym razem odbędzie się w sieci, dając pedagogom możliwość rozwoju zawodowego w zaciszu własnych „czterech ścian”. Już tej jesieni, od 12 do 16 października zapraszamy na DEM w Twoim domu!

Odszedł Jan Krenz

Z przykrością informujemy, że w wieku 94 lat zmarł Jan Krenz, ceniony dyrygent i kompozytor, jako autor współpracujący z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. 
 

Polska premiera Perpetuum stabile Pawła Mykietyna podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach”

Ponad rok na swoją polską premierę musiało czekać Perpetuum stabile Pawła Mykietyna. Utwór, który w 2019 roku zachwycił niemiecką publiczność, wykonany będzie po raz pierwszy w Polsce 18 września w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem.
 

Zapraszamy na Kurs Edytorstwa Muzycznego – po raz pierwszy online

Rusza III edycja Kursu Edytorstwa Muzycznego! Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na jedyne w swoim rodzaju zajęcia edukacyjne, które w tym roku po raz pierwszy odbędą się online. Zgłoszenia przyjmowane są do 27 września.

Prawykonania dwóch utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na początek 76. sezonu artystycznego Filharmonii Śląskiej

Filharmonia Śląska na początek sezonu artystycznego zaplanowała prawykonania dwóch utworów znajdujących się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 18 września Filharmonii w Katowicach zabrzmi Exordium na baryton i orkiestrę symfoniczną Zygmunta Krauzego, a tydzień później, 25 września – O dolce lume na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę smyczkową Mikołaja Piotra Góreckiego.
 

Filmy dokumentalne PWM i TVP Kultura w programie tegorocznego Millenium Docs Against Gravity

Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity to jeden z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych w Polsce, a jednocześnie jedyny festiwal filmowy w Europie, który odbywa się jednocześnie w siedmiu różnych miastach. W programie tegorocznej edycji znalazły się aż cztery filmy współprodukowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i TVP Kultura. 
 

Tadeusz Baird wrześniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

Rok 2020 jest dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wyjątkowy – oficyna obchodzi 75-lecie działalności. W tym jubileuszowym roku w ramach akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA przypominamy twórców, których dorobek stał się podstawą działalności naszego Wydawnictwa. We wrześniu wspominamy Tadeusza Bairda.
 

Prawykonanie utworu „Copernicus – Our Planet” Zygmunta Krauzego podczas XII Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY

Polscy kompozytorzy coraz częściej tworzą dzieła, w których ideowy aspekt stoi na równi z warstwą brzmieniową. Zygmuntowi Krauzemu, jednemu z najważniejszych rodzimych kompozytorów o międzynarodowej renomie nieobce jest łączenie muzyki z przesłaniem społecznym. Wyraz temu dał choćby w operze familijnej Yemaya – Królowa Mórz, premierowo wystawionej zeszłej jesieni w Operze Wrocławskiej, w której opowiedziana muzycznie historia stała się pretekstem do szerszej dyskusji na temat ekologii i działań na rzecz środowiska. Kompozytor powraca do tego ważnego tematu w swoim najnowszym utworze Copernicus – Our Planet, który premierowo zabrzmi 2 września o godz. 18:00 w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, inaugurując XII Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wydawca utworów Zygmunta Krauzego, jest partnerem Festiwalu. 
 

Kameralistyka wkracza na salony. PWM partnerem IV Krakowskiego Salonu Muzycznego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem unikatowego festiwalu przywracającego pamięć o tradycji salonów muzycznych jako popularnego elementu życia kulturalnego XIX-wiecznego Krakowa. Organizowany przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów IV Krakowski Salon Muzyczny rusza już 10 września.