PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Uniwersalny Kod Instrumentacji – pełna informacja o instrumentacji utworów orkiestrowych on-line

2018-02-08

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jako pierwsze spośród wydawców zrzeszonych wokół platformy zinfonia.com przeprowadziło modyfikację zapisu WSZYSTKICH UTWORÓW orkiestrowych ze swojego katalogu. Wdrożony został Uniwersalny Kod Instrumentacji – UIC [Universal Instrumentation Code], pozwalający na szczegółową, jednoznaczną identyfikację poszczególnych głosów w utworach orkiestrowych. Podobnie jak platforma zinfonia.com, także UIC posiada kilka wersji językowych. Po zalogowaniu się do systemu w języku polskim, użytkownik tej wersji językowej uzyskuje dostęp do pełnej instrumentacji w języku polskim.


 

Utwory wydawców zrzeszonych wokół platformy zinfonia.com, w których zastosowano Uniwersalny Kod Instrumentacji oznaczone są ikoną UIC. W systemie tym funkcjonują WSZYSTKIE utwory z katalogu PWM, z każdym dniem przybywa także utworów z katalogów pozostałych wydawców.

Uniwersalny Kod Instrumentacji zaimplementowany został w serwisie zinfonia.com i właśnie na tej platformie najlepiej widać jego zalety: w podstawowym opisie utworu wyświetla się zapis cyfrowy, a kliknięcie w ikonę pozwala na rozwinięcie pełnej listy instrumentarium utworu. Rozszerzony zapis pojawiający się po kliknięciu w ikonę UIC podaje wymienione instrumenty w języku polskim, zaznaczając również stroje instrumentów dętych, np.:

 

 

Kliknięcie ikony UIC rozwija także pełną obsadę perkusji wraz z przyporządkowaniem ich do poszczególnych wykonawców:

 

Informacje na temat głosów wokalnych oraz chórów widoczne są w rozszerzonym opisie, czyli po kliknięciu w ikonę UIC.

 

Dzięki wprowadzeniu UIC zastosowany został w opisie utworów z katalogu PWM nowy system skrótowego zapisu instrumentacji. Bazuje on na rozwiązaniach znanych użytkownikom katalogu Danielsa, wprowadzając więcej informacji szczegółowych. W stosunku do zapisu stosowanego wcześniej PWM wprowadza kilka zmian, w tym:

• odchodzi od skrótów włoskich, na rzecz nomenklatury angielskiej,

• jednoznacznie przyporządkowuje użycie dodatkowych instrumentów do instrumentalisty,

• określa – jeśli wskazuje na to zapis w partyturze – ZAWSZE liczbę wykonawców, a nie pulpitów w grupie „smyczków”,

• wyodrębnia głosy solo,

• podaje w rozszerzonym opisie pełny skład instrumentów, w tym instrumentów perkusyjnych.

 

Podstawowe zasady nowego zapisu:

- jeżeli w utworze występują dodatkowe instrumenty poza standardowym składem, jest to wyraźnie zaznaczone w każdej z grup (dęte drewniane, dęte blaszane) poprzez wprowadzenie nawiasu kwadratowego;

- w nawiasie kwadratowym – jeśli został zastosowany – rozpisane są WSZYSTKIE instrumenty; dyspozycje dla poszczególnych instrumentalistów są oddzielane od siebie kropkami;

- wymienna gra na dwóch/trzech różnych instrumentach zaznaczana jest numerem instrumentalisty oraz ukośnikiem, np.: 1/Picc lub 3/AFl;

- jeżeli instrumentalista wykonuje całą partię na jednym, niestandardowym instrumencie, pomija się numerację tego instrumentalisty, ale wciąż ta partia oddzielona jest kropką, np.: 3[1.2.BCl];

- standardowa ilość smyczków, czyli 16.14.12.10.8 (ilość wykonawców) jest pomijana w nowym zapisie, a zaznaczane są odstępstwa od tej zasady.

 

 

Jak to wygląda w praktyce?

Przyjmijmy za punkt wyjścia wybrany utwór z katalogu PWM. Niech będzie to "III Symfonia na podwójną trąbkę i orkiestrę" Agaty Zubel.

 

Dotychczasowy przykładowy zapis skrótowy tak podawał instrumentację:

double tr solo-3333-4331-batt (5esec)-archi (8.7.6.5.4)

 

Nowy zapis skrótowy:

solo: Double Bell Trumpet

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn] — 4 3 3 1 — 5Perc — Strings

 

Wyraźnie zauważalne jest rozszerzenie ilości informacji w drugiej wersji:

 

1. W pierwszym wersie zapisu wyodrębniony został instrument solo.

 

2. Zostały zaznaczone i przyporządkowane poszczególnym wykonawcom wszystkie dodatkowe instrumenty w grupie dętej drewnianej. Wcześniejszy zapis nie podawał tak szczegółowego składu. Pełna informacja o niezbędnym instrumentarium wymagała zajrzenia do partytury bądź konsultacji z przedstawicielem PWM. Nowy zapis informuje o użyciu wszystkich dodatkowych instrumentów, przyporządkowując je jednocześnie do poszczególnych muzyków orkiestry.

 

I tak w grupie fletów mamy trzech instrumentalistów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

pierwszy flecista realizuje partię fletu 1. oraz wymiennie piccolo,

trzeci flecista realizuje partię fletu 3. oraz wymiennie fletu altowego.

 

W utworze wykorzystywane są trzy oboje, bez instrumentów dodatkowych/zamiennych:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

 

W grupie klarnetów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

trzeci klarnecista gra wyłącznie partię klarnetu basowego.

 

W grupie fagotów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

trzeci fagocista realizuje partię fagotu 3. oraz wymiennie kontrafagotu

 

3. W nowym zapisie kolejna grupa – dętych blaszanych – zapisana została następująco:

4 3 3 1

Oznacza to, że w utworze mamy 4 waltornie, 3 trąbki, 3 puzony oraz tubę.

 

4. Perkusja oznaczona jest w zapisie skrótowym tak: 5Perc.

Pełna obsada tej grupy instrumentów wraz z przyporządkowaniem ich do poszczególnych wykonawców dostępna jest po kliknięciu ikony UIC:

 

5. Smyczki wprowadzone bez dodatkowych skrótów cyfrowych oznaczają, że poszczególne partie wykonywane są przez 16 skrzypków pierwszych, 14 skrzypków drugich, 12 altowiolistów, 10 wiolonczelistów oraz 8 kontrabasistów.

 

Ponieważ zaproponowany przykład nie wyczerpuje możliwości zapisów skrótowych, zwłaszcza w utworach o niestandardowej obsadzie, warto zwrócić uwagę na poniższe przykładowe schematy

 

• w grupie instrumentów dętych drewnianych:

 

1[Picc] 1 2 1

flecista wykonuje partię piccolo,

 

0 0 1 SSax ASax TSax BarSax 0

saksofony opisane są pomiędzy klarnetami a fagotami: powyższy zapis oznacza udział jednego klarnetu i czterech saksofonów (sopranowego, altowego, tenorowego i basowego);

 

• w grupie instrumentów dętych blaszanych:

 

1[dblBlHn/Tpt] 0 1 2Euph 0

oznacza waltornistę grającego na podwójnym rogu i trąbce, puzonistę i dwóch instrumentalistów grających na euphonium; zera w schemacie oznaczają brak oddzielnej partii dla trąbki i tuby;

 

• w grupie „smyczków”:

 

Strings(6 6/6/6/0)

oznacza sześciu skrzypków pierwszych, sześciu drugich, sześciu altowiolistów i sześciu wiolonczelistów; skrzypce pierwsze i drugie jako grupa jednorodna nie są rozdzielane ukośnikiem; dotyczy to także innych instrumentów smyczkowych i większej liczby wydzielonych grup, np.:

 

Strings(6 6 6/6/3 3/1 1)

oznacza po sześć skrzypiec pierwszych, drugich i trzecich, sześć altówek, trzy wiolonczele pierwsze, trzy wiolonczele drugie i po jednym kontrabasie pierwszym i drugim

 

 

Wykaz skrótów zamieszczamy w odrębnym spisie. Proszę zwrócić uwagę na zapisy różniące się tylko pauzą, jak.: BCl – klarnet basowy B-Cl – klarnet B.

 

Zapraszamy na zinfonia.com – to najwygodniejszy sposób przeglądania katalogów wydawców oraz realizowania zamówień!

Najczęściej czytane:

Opera Alka Nowaka na AUKSODRONE X-TRA

Jeszcze w tym roku podczas współorganizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Program 2 Polskiego Radia AUXODRONE X-TRA AUKSO przypomnimy operę Aleksandra Nowaka ahat ilī – siostra bogów napisaną do libretta Olgi Tokarczuk. 
 

Koncert na zakończenie Roku Moniuszkowskiego

Moniuszko JEST dla wszystkich: starszych i młodszych, grających i śpiewających, amatorów i profesjonalistów, wykonawców i słuchaczy. Udowodniliśmy to niezwykłym koncertem zamykającym obchody Roku Moniuszkowskiego w Krakowie, który odbył się 29 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

E-ŚPIEWNIK Stanisława Moniuszki zabrzmi w Paryżu

14 listopada w paryskim Cité Internationale des Arts zaprezentowany zostanie materiał z płyty Stanisław Moniuszko E-ŚPIEWNIK, sygnowanej marką ANAKLASIS. Podczas koncertu usłyszymy: nagradzaną śpiewaczkę o międzynarodowej renomie Agatę Zubel, wirtuoza wiolonczeli i błyskotliwego improwizatora Andrzeja Bauera oraz Cezarego Duchnowskiego, wytrawnego twórcę i wykonawcę muzyki komputerowej, algorytmicznej i improwizowanej. Tego wieczoru będzie miała miejsce także francuska premiera książki o kompozytorce – Agata Zubel: Entrée en matière.

Listopadowe koncerty w ramach TUTTI.pl

Spieszymy z podpowiedziami listopadowych terminów koncertów w ramach TUTTI.pl. Pierwsze dwa, które odbyły się w Szczecinie 3 i 5 listopada już za nami: artyści Opery na Zamku wykonali utwory Stanisława Moniuszki (Na kwaterunku, Widma) oraz Romana Palestra (Pieśń o ziemi). Gorąco zapraszamy na kolejne.

Karłowicz i Moniuszko – po raz pierwszy cyfrowo na żywo

Jesteśmy przyzwyczajeni do obecności nowych technologii w świecie muzyki, którą nagrywamy, odtwarzamy, zapisujemy na playlistach. A gdybyśmy odważyli się pójść krok dalej? Podczas współorganizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyjątkowego koncertu Polska Orkiestra Młodzieżowa zagra muzykę Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza nie z tradycyjnego, papierowego wydania, a z tabletów!

Kompozytor miesiąca – Marta Ptaszyńska

Listopad: spadają ostatnie liście z drzew, a wraz z nimi kartki z kalendarza. W Polskim Wydawnictwie Muzycznym oznacza to jedno: zmianę bohatera akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA. Od dzisiaj ze zwiększoną częstotliwością przyglądamy się twórczości i słuchamy utworów Marty Ptaszyńskiej.

Entuzjastyczne przyjęcie najnowszych kompozycji Pawła Łukaszewskiego

Początek listopada przyniósł prawykonania dwóch utworów na chór mieszany Pawła Łukaszewskiego, kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Podczas wyjątkowego koncertu w estońskim Arvo Pärt Centre publiczność mogła wsłuchać się w brzemienie Corpus Christi responsoria i Popule meus na chór mieszany w wykonaniu światowej klasy zespołu Collegium Musicale kierowanego przez Endrika Üksvärava. 

Wyniki jesiennego naboru TUTTI.pl

Z przyjemnością publikujemy wyniki jesiennego naboru wniosków do projektu TUTTI.pl. Tym razem dofinansowanie otrzymają 23 wnioski złożone przez 14 instytucji.

Prawykonania utworów na chór mieszany a cappella Pawła Łukaszewskiego

Wprowadzająca w nastrój kontemplacji muzyka Pawła Łukaszewskiego, kompozytora od lat związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym świetnie wpisuje się w znamienny dla późnej jesieni czas zadumy. Początek listopada przyniesie prawykonania jego dwóch utworów na chór mieszany a cappella. Podczas koncertów w Estonii poznamy Corpus Christi responsoria i Popule meus

PWM i Miasto Kraków zamykają Rok Moniuszki!

Rok Moniuszki dobiega końca i choć oficjalne krakowskie zamknięcie jubileuszowego roku 200. urodzin „ojca polskiej opery narodowej”, czyli koncert „Moniuszko dla wszystkich”, odbędzie się już dzisiaj (wtorek, 29 października) W ICE Kraków, to nie koniec aktywności, jakie przygotowaliśmy na zwieńczenie tych niezwykłych 12 miesięcy.