PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Uniwersalny Kod Instrumentacji – pełna informacja o instrumentacji utworów orkiestrowych on-line

2018-02-08

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jako pierwsze spośród wydawców zrzeszonych wokół platformy zinfonia.com przeprowadziło modyfikację zapisu WSZYSTKICH UTWORÓW orkiestrowych ze swojego katalogu. Wdrożony został Uniwersalny Kod Instrumentacji – UIC [Universal Instrumentation Code], pozwalający na szczegółową, jednoznaczną identyfikację poszczególnych głosów w utworach orkiestrowych. Podobnie jak platforma zinfonia.com, także UIC posiada kilka wersji językowych. Po zalogowaniu się do systemu w języku polskim, użytkownik tej wersji językowej uzyskuje dostęp do pełnej instrumentacji w języku polskim.


 

Utwory wydawców zrzeszonych wokół platformy zinfonia.com, w których zastosowano Uniwersalny Kod Instrumentacji oznaczone są ikoną UIC. W systemie tym funkcjonują WSZYSTKIE utwory z katalogu PWM, z każdym dniem przybywa także utworów z katalogów pozostałych wydawców.

Uniwersalny Kod Instrumentacji zaimplementowany został w serwisie zinfonia.com i właśnie na tej platformie najlepiej widać jego zalety: w podstawowym opisie utworu wyświetla się zapis cyfrowy, a kliknięcie w ikonę pozwala na rozwinięcie pełnej listy instrumentarium utworu. Rozszerzony zapis pojawiający się po kliknięciu w ikonę UIC podaje wymienione instrumenty w języku polskim, zaznaczając również stroje instrumentów dętych, np.:

 

 

Kliknięcie ikony UIC rozwija także pełną obsadę perkusji wraz z przyporządkowaniem ich do poszczególnych wykonawców:

 

Informacje na temat głosów wokalnych oraz chórów widoczne są w rozszerzonym opisie, czyli po kliknięciu w ikonę UIC.

 

Dzięki wprowadzeniu UIC zastosowany został w opisie utworów z katalogu PWM nowy system skrótowego zapisu instrumentacji. Bazuje on na rozwiązaniach znanych użytkownikom katalogu Danielsa, wprowadzając więcej informacji szczegółowych. W stosunku do zapisu stosowanego wcześniej PWM wprowadza kilka zmian, w tym:

• odchodzi od skrótów włoskich, na rzecz nomenklatury angielskiej,

• jednoznacznie przyporządkowuje użycie dodatkowych instrumentów do instrumentalisty,

• określa – jeśli wskazuje na to zapis w partyturze – ZAWSZE liczbę wykonawców, a nie pulpitów w grupie „smyczków”,

• wyodrębnia głosy solo,

• podaje w rozszerzonym opisie pełny skład instrumentów, w tym instrumentów perkusyjnych.

 

Podstawowe zasady nowego zapisu:

- jeżeli w utworze występują dodatkowe instrumenty poza standardowym składem, jest to wyraźnie zaznaczone w każdej z grup (dęte drewniane, dęte blaszane) poprzez wprowadzenie nawiasu kwadratowego;

- w nawiasie kwadratowym – jeśli został zastosowany – rozpisane są WSZYSTKIE instrumenty; dyspozycje dla poszczególnych instrumentalistów są oddzielane od siebie kropkami;

- wymienna gra na dwóch/trzech różnych instrumentach zaznaczana jest numerem instrumentalisty oraz ukośnikiem, np.: 1/Picc lub 3/AFl;

- jeżeli instrumentalista wykonuje całą partię na jednym, niestandardowym instrumencie, pomija się numerację tego instrumentalisty, ale wciąż ta partia oddzielona jest kropką, np.: 3[1.2.BCl];

- standardowa ilość smyczków, czyli 16.14.12.10.8 (ilość wykonawców) jest pomijana w nowym zapisie, a zaznaczane są odstępstwa od tej zasady.

 

 

Jak to wygląda w praktyce?

Przyjmijmy za punkt wyjścia wybrany utwór z katalogu PWM. Niech będzie to "III Symfonia na podwójną trąbkę i orkiestrę" Agaty Zubel.

 

Dotychczasowy przykładowy zapis skrótowy tak podawał instrumentację:

double tr solo-3333-4331-batt (5esec)-archi (8.7.6.5.4)

 

Nowy zapis skrótowy:

solo: Double Bell Trumpet

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn] — 4 3 3 1 — 5Perc — Strings

 

Wyraźnie zauważalne jest rozszerzenie ilości informacji w drugiej wersji:

 

1. W pierwszym wersie zapisu wyodrębniony został instrument solo.

 

2. Zostały zaznaczone i przyporządkowane poszczególnym wykonawcom wszystkie dodatkowe instrumenty w grupie dętej drewnianej. Wcześniejszy zapis nie podawał tak szczegółowego składu. Pełna informacja o niezbędnym instrumentarium wymagała zajrzenia do partytury bądź konsultacji z przedstawicielem PWM. Nowy zapis informuje o użyciu wszystkich dodatkowych instrumentów, przyporządkowując je jednocześnie do poszczególnych muzyków orkiestry.

 

I tak w grupie fletów mamy trzech instrumentalistów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

pierwszy flecista realizuje partię fletu 1. oraz wymiennie piccolo,

trzeci flecista realizuje partię fletu 3. oraz wymiennie fletu altowego.

 

W utworze wykorzystywane są trzy oboje, bez instrumentów dodatkowych/zamiennych:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

 

W grupie klarnetów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

trzeci klarnecista gra wyłącznie partię klarnetu basowego.

 

W grupie fagotów:

3[1/Picc.2.3/AFl] 3 3[1.2.BCl] 3[1.2.3/CBsn]

trzeci fagocista realizuje partię fagotu 3. oraz wymiennie kontrafagotu

 

3. W nowym zapisie kolejna grupa – dętych blaszanych – zapisana została następująco:

4 3 3 1

Oznacza to, że w utworze mamy 4 waltornie, 3 trąbki, 3 puzony oraz tubę.

 

4. Perkusja oznaczona jest w zapisie skrótowym tak: 5Perc.

Pełna obsada tej grupy instrumentów wraz z przyporządkowaniem ich do poszczególnych wykonawców dostępna jest po kliknięciu ikony UIC:

 

5. Smyczki wprowadzone bez dodatkowych skrótów cyfrowych oznaczają, że poszczególne partie wykonywane są przez 16 skrzypków pierwszych, 14 skrzypków drugich, 12 altowiolistów, 10 wiolonczelistów oraz 8 kontrabasistów.

 

Ponieważ zaproponowany przykład nie wyczerpuje możliwości zapisów skrótowych, zwłaszcza w utworach o niestandardowej obsadzie, warto zwrócić uwagę na poniższe przykładowe schematy

 

• w grupie instrumentów dętych drewnianych:

 

1[Picc] 1 2 1

flecista wykonuje partię piccolo,

 

0 0 1 SSax ASax TSax BarSax 0

saksofony opisane są pomiędzy klarnetami a fagotami: powyższy zapis oznacza udział jednego klarnetu i czterech saksofonów (sopranowego, altowego, tenorowego i basowego);

 

• w grupie instrumentów dętych blaszanych:

 

1[dblBlHn/Tpt] 0 1 2Euph 0

oznacza waltornistę grającego na podwójnym rogu i trąbce, puzonistę i dwóch instrumentalistów grających na euphonium; zera w schemacie oznaczają brak oddzielnej partii dla trąbki i tuby;

 

• w grupie „smyczków”:

 

Strings(6 6/6/6/0)

oznacza sześciu skrzypków pierwszych, sześciu drugich, sześciu altowiolistów i sześciu wiolonczelistów; skrzypce pierwsze i drugie jako grupa jednorodna nie są rozdzielane ukośnikiem; dotyczy to także innych instrumentów smyczkowych i większej liczby wydzielonych grup, np.:

 

Strings(6 6 6/6/3 3/1 1)

oznacza po sześć skrzypiec pierwszych, drugich i trzecich, sześć altówek, trzy wiolonczele pierwsze, trzy wiolonczele drugie i po jednym kontrabasie pierwszym i drugim

 

 

Wykaz skrótów zamieszczamy w odrębnym spisie. Proszę zwrócić uwagę na zapisy różniące się tylko pauzą, jak.: BCl – klarnet basowy B-Cl – klarnet B.

 

Zapraszamy na zinfonia.com – to najwygodniejszy sposób przeglądania katalogów wydawców oraz realizowania zamówień!

Najczęściej czytane:

Śpiewaj z nami! MONIUSZKO dla wszystkich!

Serdecznie zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie – koncert zamykający oficjalne obchody Roku Moniuszkowskiego w Krakowie! Ponad 400 niezwykle zaangażowanych wykonawców, niesztampowy scenariusz koncertu z projekcjami multimedialnymi i – przede wszystkim – atrakcyjny repertuar, na który złożą się najbardziej popularne utwory Stanisława Moniuszki to gwarancja niezapomnianych wrażeń. Koncert odbędzie się 29 października o godz. 13:00 w ICE Kraków.

PWM na 23. Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza wszystkich swoich czytelników na Targi Książki w Krakowie (24-26 października) na stoisko numer B32.

Posłuchaj! Zobacz! ANAKLASIS

Najciekawsze zjawiska w muzyce współczesnej, szerokie spektrum gatunków, wybitne dzieła, znakomici kompozytorzy i wykonawcy – Polskie Wydawnictwo Muzyczne wprowadza na rynek nową markę fonograficzną. Koncert inaugurujący działalność wytwórni płytowej ANAKLASIS już 22 listopada. Zapraszamy do Małej Warszawy.

Jubileuszowy koncert Elżbiety Sikory

20 października w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się wyjątkowy koncert poświęcony Elżbiecie Sikorze kończący obchody 75 rocznicy urodzin kompozytorki. 

PWM po raz trzeci na targach Music China

W czwartek, 10 października 2019 r. w Szanghaju startuje kolejna edycja największych targów branży muzycznej w Azji – Music China. Polskie Wydawnictwo Muzyczne bierze udział w imprezie już po raz trzeci.

Prawykonanie utworu „Glosolalia” Sławomira Kupczaka

W piątek 18 października 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego prawykonany będzie najnowszy utwór Sławomira Kupczaka. Kompozycję Glosolalia wykona Chór Polskiego Radia. 

„Drach” – to jeszcze nie koniec

Podczas trzech dni tyskiego festiwalu AUKSODRONE publiczność miała okazję poznać najnowsze dzieło Aleksandra Nowaka Drach. Dramma per musica na podstawie libretta Szczepana Twardocha. Godzinne, podzielone na trzy części dzieło, nie jest przeniesieniem historii z powieści Twardocha – libretto, na prośbę kompozytora, miało zostać skondensowane, a rolę pierwszoplanową miały odgrywać emocje.

TUTTI.pl w październiku

Dzisiaj, 7 października o północy mija termin składania wniosków do TUTTI.pl. Zachęcamy do przygotowania dokumentów i dostarczenia ich do warszawskiego oddziału PWM (ul. Fredry 8).

Instytucje, które uzyskały dofinansowanie w wiosennym naborze realizują właśnie swoje projekty. Oto październikowa lista koncertów w ramach TUTTI.pl:

Andrzej Krzanowski październikowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

1 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Muzyki. To dzień, w którym ze szczególnym wzruszeniem wspominamy Andrzeja Krzanowskiego – kompozytora, akordeonistę, pedagoga. Jest on bohaterem październikowej odsłony akcji KOMPOZYTOR MIESIĄCA.

„Drach. Dramma per musica” Aleksandra Nowaka na Auksodrone

Odliczamy dni i godziny do festiwalu Auksodrone, podczas którego będzie miała miejsce premiera najnowszego utworu Aleksandra Nowaka Drach. Dramma per musica. Prawykonanie trzyaktowego dzieła podzielone zostało na trzy dni, każdego dnia jeden akt, od 4 do 6 października.