PWM

Wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Maciej Zieliński wrześniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

Maciej Zieliński wrześniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2021-09-01

W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. Wrzesień to postmodernizm w ujęciu Macieja Zielińskiego. 
 

Maciej Zieliński to jeden z najważniejszych kompozytorów swojego pokolenia. Jego twórczość współczesna jest określana mianem „postmodernizmu emocjonalnego”. Zwraca uwagę swoją ekspresyjnością, inwencją formalną i strukturalną, oryginalną orkiestracją oraz indywidualnym spojrzeniem na postmodernizm.
 

Zieliński jest też znanym i nagradzanym kompozytorem muzyki filmowej. Na swoim koncie ma m.in. „New Filmmakers LA Award”, trzy nominacje do Polskich Nagród Filmowych „Orły” oraz nominację do „Crystal Pine Award” na International Sound and Film Music Festival w Chorwacji.


Maciej Zieliński z równą pasją oddaje się muzyce rozrywkowej (współpracował m.in. z Kayah i Anią Dąbrowską), filmowej (m.in. Gry uliczne i Sługi boże), jak i współczesnej. W tej ostatniej, wolnej od wymagań rynku i producentów, Zieliński może w pełni rozwinąć paletę swoich kompozytorskich ambicji i możliwości. Jednym z pierwszych wydanych przez ANAKLASIS krążków jest płyta monograficzna ARCHIPELAG (ANA 004) z muzyką współczesną Macieja Zielińskiego. Postmodernistycznej mnogości wpływów w utworach artysty służy na krążku współpraca z orkiestrą specjalizującą się w łączeniu różnych muzycznych światów, a trudno o zespół bardziej w tej materii doświadczony niż AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod wodzą Marka Mosia. Od Shining II, inspirowanego zjawiskami optycznymi, ale też wchodzącego w dialog z twórczością Krzysztofa Pendereckiego (jego kompozycje zostały wykorzystane w kultowym dziś horrorze Lśnienie), po Accello Tanguero, w którym instrumentami solowymi są akordeon i wiolonczela, jak na trawestację idiomu tanga przystało – wyraźnie słychać, że ARCHIPELAG to utwory napisane nie tylko na orkiestrę smyczkową, ale i na żywe emocje. 
 

Więcej o płycie ANA 004 można dowiedzieć się w zakładce na stronie ANAKLASIS. 
 

Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Macieja Zielińskiego i poświęconych mu publikacji z atrakcyjnym rabatem. Zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artysty za pośrednictwem aplikacji nkoda.


 

Zachęcamy do zapoznania się z autorskim Alfabetem kompozytora, który przybliża ważne dla artysty kwestie i pozwala lepiej poznać Macieja Zielińskiego.


A – abstrakcja, alienacja, absynth, adrenalina, art, anioł, archi, aura

Alone in a crowd na saksofon altowy i taśmę

A. na saksofon altowy i fortepian 


L
– liryka, logika, literatura, loteria

Lutosławski in memoriam na obój i fortepian


F
– fabuła, fascynacja, Faust, feniks, fikcja, film

Fallen Angel na perkusję i taśmę


A
– absurd, aforyzm, akcent, akcja, akustyka, algorytm, anomalia, argument, aplauz

Accello na akordeon, wiolonczelę orkiestrę smyczkową i perkusję


B
– barok, biblia, big band, balet, batuta, bemol

Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową

Between Yesterday and Tomorrow na flet, altówkę i harfę 


E
– energia, emocje, etyka, etos, euforia, ewolucja, empatia

Elemen T na orkiestrę


T
– tango, top, temat, termin, tolerancja, trema, tryton

Three dreams and a lullaby

Tractus na chór mieszany a cappella 

Trio for M.B. na klarnet, skrzypce i wiolonczelę 

That time of year na zespół wokalny 

Time Capsule na orkiestrę

Katalogi Wydawcy Agenci