Aktualności
Kompozytor miesiąca: sierpień z trąbką i Sławomirem Cichorem
2022-08-19
W sierpniu poznajemy lepiej trąbkę i Sławomira Cichora – autora publikacji pedagogicznych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kim jest obecny kompozytor miesiąca?
Sławomir Cichor to znakomity polski trębacz, pedagog, organizator i kompozytor. Grał w wielu zespołach (m.in. w orkiestrach w Filharmonii Wrocławskiej, Narodowej, Łódzkiej), występował jako muzyk orkiestrowy, solista i kameralista. Jako wykładowca (obecnie profesor w łódzkiej Akademii Muzycznej) zjeździł niemal cały świat z koncertami i wykładami mistrzowskimi. Z pasją i oddaniem organizuje konferencje i wydarzenia popularyzujące trąbkę w Polsce.
Edukację muzyczną rozpoczął od nauki gry na akordeonie, który wkrótce wymienił na trąbkę. Ta początkowo spodobała mu się z prozaicznych powodów – była po prostu dużo lżejsza. Ale gdy tylko zaczął grać, niemal od razu się w niej zakochał. Szybko zaczął występować. Już w drugiej klasie szkoły podstawowej koncertował w filharmonii; grał też zespołowo, m.in. w górniczych orkiestrach dętych. Pasja do muzyki konkurowała z pasją do żeglarstwa. Jako młodzieniec pływał, brał udział w regatach i marzył, by zostać marynarzem. W wyborze drogi zawodowej pomogła znajomość z Igorem Cecocho, wybitnym profesorem trąbki w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, do którego klasy ostatecznie dostał się na studia.
Twórcza strona osobowości Cichora dała o sobie znać jeszcze w szkole średniej, gdy na zajęciach z fortepianu lub harmonii zachęcano go do improwizacji. Z tego okresu pochodzą też jego wczesne kompozytorskie próby. Nie jest pierwszym w rodzinie, który odnalazł w sobie talent do pisania – Bogusław Schaeffer to jego dalszy wujek. Utwory edukacyjne na trąbkę Cichor zaczął komponować odpowiadając na problemy i braki w literaturze, które zauważał jako nauczyciel. Jego publikacja Zagraj wszystko! to nie tylko – jak głosi podtytuł – zbiór etiud dla młodych trębaczy, ale też pierwsza w Polsce propozycja o charakterze metodycznym na ten instrument. W kolejnych ćwiczeniach powracają swojsko brzmiące, śpiewne, inspirowane muzyką ludową i tradycyjnymi tańcami melodie, co pozwala szybciej przyswoić nowe elementy. Każdy wariant wprowadza bowiem pewną zmianę: tonacji, metrum czy artykulacji. Etiudom towarzyszą krótkie opisy poruszanych w nich problemów, a także rzeczowe podpowiedzi, na co szczególnie warto zwrócić uwagę w każdej z nich.
Tymczasem w Utworach na zespoły trąbkowe do głosu dochodzi fascynująca autora muzyka dawna, związaną z religijnymi ceremoniami, której – badając rolę trąbki w muzyce jasnogórskiej XVIII wieku – poświęcił również swoją pracę doktorską. Kompozycje zawarte w zbiorze, mimo że służyć mają przede wszystkim do celów edukacyjnych, posiadają też wyraźny indywidualny rys i artystyczne własności. Słychać w nich upodobanie do surowych, modalnych współbrzmień i zwrotów (Nokturn), swobodną, regulowaną zmiennymi metrami narrację, która chwilami przypomina prozodię chorałowych śpiewów (Fanfara na dwie trąbki), a także wpływy polifonii (imitacyjne zabawy w Piosence). Kompozytor nie rezygnuje jednak z bardziej współczesnych współbrzmień i fakturalno-barwowych zabiegów, które sprawiają, że muzyka nabiera soczystych, czasem wręcz jaskrawych barw (chromatyka w Zwierciadle czy rozwibrowane całotonowe klastery w Sound Check). To prawdziwe muzyczne perełki, które rozwijają technikę i dają wykonawcom wiele frajdy.
Pamiętajcie, że do końca miesiąca publikacje Sławomira Cichora wydane w Polskim Wydawnictwie Muzycznym możecie kupić ze specjalnym rabatem! Zaglądnijcie do naszego e-sklepu, księgarni stacjonarnej oraz na platformę nkoda, gdzie możecie zajrzeć do nut bez wychodzenia z domu.
Autorką tekstu o Sławomierze Cichorze jest Karolina Dąbek.