Aktualności
2022 rok w Polskim Wydawnictwie Muzycznym
2022-12-19
Książki, nuty, materiały wykonawcze, płyty, ale także wydarzenia koncertowe, edukacyjne i międzynarodowe kampanie promujące muzykę polską – w mijającym roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne było w centrum najważniejszych wydarzeń, współpracując ze światowej klasy partnerami. Poniżej przedstawiamy przekrój wyjątkowych przedsięwzięć zrealizowanych w 2022 roku.
Współtworzenie historii
Muzyka na dobre powróciła do sal koncertowych. PWM wspierało działalność artystyczną twórców związanych z instytucją i inicjowało działania promujące ich utwory. Tylko w tym roku po raz pierwszy zabrzmiało 38 utworów z katalogu Oficyny. Wśród nich znalazły się nowatorskie kreacje przedstawione na najważniejszych festiwalach (jak Na zewnątrz czasu Agaty Zubel na solistę hologramowego i orkiestrę podczas Donaueschinger Musiktage), nowe współprace podczas znanych wydarzeń (pierwszy efekt kolaboracji Aleksandra Nowaka z Radkiem Rakiem, czyli Baśń o sercu na AUKSODRONE) czy prawykonania otwierające relacje Oficyny z nowymi kompozytorami (When Weapons Fall Silent na perkusję, fortepian i orkiestrę smyczkową Katarzyny Głowickiej).
Dzięki pracy zespołu Wydawnictwa utwory polskich twórców mogły być wykonane ze starannie przygotowanych materiałów. PWM może pochwalić się 30 kompletami nowych materiałów wykonawczych przygotowanych na prawykonania oraz niemal 80 wznowionymi i zrewidowanymi na potrzeby tegorocznych wykonań.
W kraju wielkoobsadowe utwory kompozytorów z katalogu PWM-u zabrzmiały ponad 1220 razy, zagranicą – niemal 400. Czyje dzieła cieszyły się największą popularnością? Najbardziej zaciekawiły wykonawców utwory Wojciecha Kilara, Stanisława Moniuszki, ale też Grażyny Bacewicz. To właśnie Koncert na orkiestrę tej ostatniej budzi coraz większe zainteresowanie zagranicznych orkiestr, w tym roku będąc wykonywanym przez nie częściej niż Orawa Wojciecha Kilara. Warto także dodać, że polska muzyka z katalogu PWM dotarła w 2022 roku aż do 80 krajów – zarówno poprzez wypożyczenia materiałów orkiestrowych, zakup publikacji, jak i dostęp cyfrowy za pośrednictwem aplikacji nkoda.
Muzyka polska mogłaby nie zabrzmieć 114 razy, gdyby nie wsparcie programu TUTTI.pl. Dzięki specjalnemu dofinansowaniu wykonane zostały utwory Grażyny Bacewicz, Mieczysława Karłowicza, Kazimierza Serockiego, ale także Mikołaja Piotra Góreckiego czy Marcina Stańczyka. W ramach TUTTI.pl zrealizowano także prawykonania utworów z katalogu Oficyny – po raz pierwszy zabrzmiało m.in. Canticum profugorum Krzysztofa Knittla w Filharmonii Śląskiej.
Nowości i wznowienia na półkach i pulpitach
Oprócz materiałów orkiestrowych katalog PWM-u powiększył się o ponad 260 pozycji, w tym o jedyne w swoim rodzaju materiały nutowe oraz publikacje książkowe. Ponad 120 nowych tytułów, na które składają się także materiały zrealizowane w ramach wieloletniego programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”, to książki, nuty, materiały edukacyjne, ale także e-booki i audiobooki. Na księgarniane półki wróciło też 140 wznowień.
Dużym zainteresowaniem czytelników cieszą się książki wydane w serii „Małe Monografie”, w przystępny sposób przedstawiające sylwetki polskich i zagranicznych twórców, odbrązawiające portrety artystów i ściągające z nich pomnikową posępność. Tylko w tym roku dołączyły do niej monografie Wolfganga Amadeusza Mozarta, Wojciecha Kilara, Henryka Wieniawskiego oraz Stanisława Moniuszki. Katalog serii już wkrótce zostanie powiększony o biografię Ignacego Jana Paderewskiego – obraz wybitnego pianisty, kompozytora i polityka, nakreślony przez Magdalenę Majewską został ogłoszony najlepszym spośród 33 zgłoszeń nadesłanych na specjalny konkurs zorganizowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Bestsellery roku
Publikacje Polskiego Wydawnictwa Muzycznego można było kupić nie tylko w księgarni stacjonarnej czy w e-sklepie, ale także podczas targów, kongresów i spotkań. Odbiorcy najczęściej sięgali po znane pozycje pedagogiczne, jak Skrzypcowe ABC Antoniego Cofalika czy podręcznik W krainie muzyki Agnieszki Kreiner-Bogdańskiej, kultowe Zasady Muzyki Franciszka Wesołowskiego lub Mały solfeż Józefa Karola Lasockiego. Wśród najpopularniejszych utworów nie tylko w kraju, ale także zagranicą, znalazła się Sonatina na puzon i fortepian Kazimierza Serockiego – kompozytora, którego 100. rocznicę urodzin obchodziliśmy w tym roku. Wśród czytelników największe zainteresowanie wzbudziła Muzyka w zamku niebios Johna Eliota Gardinera oraz Uwodziciel – niezmiennie przyciągająca opowieść o Karolu Szymanowskim pióra Danuty Gwizdalanki.
DEM i inne działania na rzecz edukacji muzycznej
Oprócz działań wydawniczych i wspierających wykonania muzyki artystycznej, PWM nie zapomina o najmłodszych, mając na uwadze ich rozwój i edukację. W tym roku Wydawnictwo wsparło niemal 30 konkursów, konferencji i warsztatów krajowych i międzynarodowych, przekazując nagrody rzeczowe dla laureatów i uczestników.
Najważniejszym wydarzeniem zrzeszającym środowisko pedagogiczne był Dzień Edukacji Muzycznej, który po dwóch edycjach powrócił w formie wydarzenia stacjonarnego. Tegoroczna, 19. edycja kongresu odbyła się w nowoczesnych przestrzeniach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie przy ulicy Rakowieckiej 21. W 13 zajęciach warsztatowych i 5 wykładach wzięło udział łącznie niemal 150 słuchaczy, a koncertu orkiestry symfonicznej ZPSM nr 1 w Warszawie wysłuchało prawie 300 osób. Tegoroczna odsłona DEM-u koncentrowała się wokół zagadnień związanych z nauczaniem na etapie szkoły muzycznej I stopnia. O tym, jak można wspierać uczniów na początku rozwoju opowiadali prowadzący indywidualne zajęcia warsztatowe (Agata Szymczewska, Krystyna Gowik czy Grzegorz Frankowski), wykład z zakresu psychologicznego podejścia do młodych artystów poprowadziła Anna Antonina Nogaj, a potrzebę integracji w nauczaniu muzyki podkreśliła w wykładzie inauguracyjnym Agnieszka Draus. Jak co roku DEM był okazją do poznania katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, pełnego wartościowej muzyki także dla najmłodszych.
Wydarzenia międzynarodowe i pierwszy konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina”
Polskie Wydawnictwo Muzyczne dba, by być nie tylko marką rozpoznawaną w Polsce, ale także zagranicą – przez pryzmat również tych kompozytorów, o których wielu jeszcze nie słyszało lub słyszało niewiele.
Chcąc przedstawić najmłodszym adeptom sztuki muzycznej różnorodność i barwność polskiej muzyki fortepianowej, wraz z partnerami w Japonii PWM zrealizowało pierwszą edycję Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina”. Przedsięwzięcie było skierowane do pianistów, którzy nie ukończyli 18. roku życia. 114 finalistów wykonało w 4 japońskich miastach wybrane utwory z katalogu PWM. Zabrzmiały dzieła Fryderyka Chopina, ale także Witolda Lutosławskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Rybickiego, Henryka Pachulskiego czy Janiny Garści. Oprócz nagród rzeczowych ufundowanych przez Instytut Polski w Tokio oraz pamiątkowego dyplomu od TO-ON Kikaku, młodzi pianiści otrzymali pamiątkowe statuetki od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Konkursowi towarzyszyły lekcje mistrzowskie przeprowadzone przez przewodniczącego jury, prof. Wojciecha Świtałę oraz ambasadorkę projektu, Marie Kiyone, które były okazją do jeszcze lepszego poznania barw polskiej literatury muzycznej.
Skrzypcowa odsłona projektu „Muzyka z Kraju Chopina”
Jak grać muzykę polską? W tym roku PWM po raz trzeci zaprosiło do wspólnego spotkania w ramach tutoriali zrealizowanych w projekcie „Muzyka z kraju Chopina”, który po raz pierwszy skoncentrowany był wokół muzyki skrzypcowej. Tegoroczna odsłona projektu była skierowana do początkujących i średnio zaawansowanych skrzypków oraz ich nauczycieli z Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii, Japonii i Niemiec. Jego celem było promowanie twórczości skrzypcowej polskich kompozytorów, a w rezultacie rozszerzanie repertuaru edukacyjnego i koncertowego wśród odbiorców poza granicami Polski. W ramach przedsięwzięcia powstało pięć cyklów złożonych z pięciu lekcji pokazowych prezentujących edukacyjne aspekty utworów wybranych polskich kompozytorów. Każdy cykl zrealizowany został w wybranym języku kraju partnerskiego, a wprowadzenie napisów z tłumaczeniami umożliwia swobodne korzystanie ze wszystkich 25 tutoriali, niezależnie od języka, w jakim zostały nagrane. Materiały wideo można obejrzeć bezpłatnie na stronie projektu.
Przekrój literatury skrzypcowej omówionej w materiałach wideo był podstawą lekcji mistrzowskich prowadzonych w 4 europejskich miastach przez ambasadorkę projektu, Agatę Szymczewską, której na fortepianie towarzyszył Wojciech Szymczewski. Lekcje dopełniły koncerty, podczas których Szymczewscy wykonali dla ponad 300 słuchaczy wybrane dzieła polskiej literatury wiolonistycznej. Spotkania w Cremonie, Cardiff, Chichester i Londynie były okazją dla ponad 500 słuchaczy, nauczycieli i grających do poszerzenia swoich kompetencji, ale przede wszystkim szansą na zapoznanie się z przekrojem barwnej muzyki polskich kompozytorów.
Rok koncertów z muzyką ANAKLASIS
W nowy rok ANAKLASIS weszło z przytupem – entuzjastycznie przyjęta przez branżę i melomanów wytwórnia w ostatnim roku zdobyła aż pięć nominacji do nagrody Fryderyk, odbierając zwycięską statuetkę w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa za płytę SYRENA. MELODRAMA AETERNA.
Obchodząca w tym roku trzecie urodziny marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego powiększyła swój katalog o 7 płyt kompaktowych i 2 winylowe. POKORA. DRAMMA GIOCOSO zwieńczyła tryptyk operowy Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha. Do serii REVISIONS, której domeną są muzyczne eksperymenty i zacieranie granic między tym, co klasyczne, a tym, co nowoczesne, trafiły aż trzy płyty, na których znalazły się reinterpretacje muzyki Henryka Wieniawskiego, Wojciecha Kilara i Karola Szymanowskiego. Jeszcze w grudniu do dystrybucji trafił monograficzny portret Elżbiety Sikory.
Nie zabrakło także koncertów spod znaku ANAKLASIS, które niejednokrotnie związane były z ważnymi jubileuszami: obchodziliśmy 140. rocznicę urodzin Karola Szymanowskiego oraz 30. rocznicę premiery Draculi w reżyserii Francisa Forda Coppoli, a w październiku świat wiolinistyki żył XVI Międzynarodowym Konkursem Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego. Koncert z materiałem zarejestrowanym na LEGEND, przedstawiający muzykę Wieniawskiego w nowej interpretacji kwintetu Adama Bałdycha oraz Agaty Szymczewskiej uświetnił dzień konferencji prasowej Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Poznaniu. Z kolei muzykę filmową Wojciecha Kilara połączoną z jazzem można było wysłuchać na żywo w Szczebrzeszynie podczas VIII edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego. Materiał z płyt X-RAY / SZYMANOWSKI, czyli prześwietlenie fortepianowej faktury Karola Szymanowskiego w wykonaniu Adama Pierończyka zabrzmiał w Filharmonii w Szczecinie, a jeden z utworów z płyty CONCERTOS – w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, podczas dnia poświęconego bohaterce krążka, Elżbiecie Sikorze.
Materiał z płyty LEGEND wykonany był także na festiwalach w Warszawie (Szalone Dni Muzyki) i Gliwicach (True Tone Festival), aż finalnie, w październiku, zawędrował na Międzynarodowy Festiwal Jazzowy w Kosicach w Słowacji. Podobnie było z THEMES OF DRACULA: ścieżka dźwiękowa Wojciecha Kilara poddana dekonstrukcji przez Piotra Orzechowskiego oraz Kubę Więcka przemierzyła całą Polskę. Od września do grudnia można ją było usłyszeć podczas wydarzeń w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Bielsku-Białej, Gliwicach czy Tychach. W koncertowej przestrzeni wciąż istnieją dźwięki zarejestrowane na płytach wydanych we wcześniejszych latach: w listopadzie Krzysztof Herdzin zaprezentował krakowskiej publiczności materiał z wydanego w 2020 roku krążka IMPRESSIONS ON PADEREWSKI.
ANAKLASIS powitało nowy sezon koncertowy na 65. odsłonie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Podczas pierwszego w historii koncertu specjalnego pod znakiem festiwalu Maciej Frąckiewicz i Leszek Lorent wykonali wybrane utwory-rzeźby Andrzeja Krzanowskiego, zarejestrowane i wydane na krążku RELIEFS.
PWM w cyfrowym dostępie
PWM prężnie rozwija się także w przestrzeni cyfrowej. W ramach projektu „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego” Oficyna zabezpiecza przed zniszczeniem materiały nutowe i nierzadko unikatowe ikony, digitalizując je i wprowadzając do cyfrowego obiegu. W 2022 roku zdigitalizowano niemal 700 publikacji liczących w sumie ponad 77 tysięcy stron, oraz niemal 8500 ikon: rycin, fotografii, grafik, a nawet koncertowych afiszy. Dzięki digitalizacji dostęp do archiwów PWM-u jest jeszcze łatwiejszy i możliwy z każdego miejsca na świecie, przede wszystkim poprzez stale rozwijającą się i powiększającą swoje zasoby cyfrową Polską Bibliotekę Muzyczną.
Ruch Muzyczny
W 2022 roku ukazało się 26 papierowych wydań „Ruchu Muzycznego”, w tym 3 numery podwójne – dostępne w wersji papierowej oraz elektronicznej, zarówno w formacie PDF, jak i w formatach na czytniki (EPUB oraz MOBI).
W ramach Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w bezprecedensowej współpracy z Towarzystwem Muzycznym im. H. Wieniawskiego wydano 13 numerów „Gazety Konkursu Wieniawskiego”, opracowanej w języku polskim i angielskim, dostępnej bezpłatnie podczas wydarzeń konkursowych. Znalazły się w niej nie tylko relacje z przesłuchań i podsumowania etapów, ale także eseje, felietony, archiwalia czy rozmowy z przedstawicielami wiolinistycznego świata.
„Ruch Muzyczny” pożegnał w tym roku dwóch legendarnych redaktorów pisma: Ludwika Erhardta i Olgierda Pisarenkę, wspominanych na łamach czasopisma. Dwutygodnik nie pozostał obojętny także wobec najważniejszych wydarzeń na świecie, które miały także wpływ na kulturę muzyczną. W ramach odświeżonego działu „Zagranica” przybliżona została sytuacja w Afganistanie, Iranie, Turcji, Indonezji, Słowacji, Litwie, Albanii czy Białorusi. Informacje o sytuacji w Ukrainie z perspektywy artystów i życia muzycznego przedstawiono w cyklu artykułów zamówionych u ukraińskich autorów.
Kończący się rok przyniósł także kolejne Strefy Ruchu, czyli spotkania z artystami prowadzone przez dziennikarzy redakcji w instytucjach muzycznych w Polsce. Coraz więcej czytelników kierowało się także do artykułów dotyczących bieżących wydarzeń, publikowanych na portalu. W 2022 roku stronę internetową czasopisma odwiedziło ponad 150 000 użytkowników, a liczba odsłon wyniosła ponad 312 tysięcy. Najchętniej odwiedzany był dział relacji, odbiorcy czytali także m.in. o bojkocie rosyjskiej kultury, usunięciu Giergijewa z zajmowanych stanowisk (w związku z wojną w Ukrainie), a także news o ustaleniach konwencji waszyngtońskiej dotyczący fernambuku (drewna, z którego wykonuje się smyczki). Sporą popularnością cieszył się także dział Swobody Ruchu, czyli dłuższe, wnikliwe artykuły oraz rozmowy.
***
2022 rok był dla PWM-u pełen interesujących doświadczeń wydawniczych, wyjątkowych koncertów i ekscytujących projektów. Nowe znajomości umożliwiły realizację działań o międzynarodowym znaczeniu, a dzięki zacieśnieniu relacji ze znanymi partnerami i wieloletnimi współpracownikami narodziły się śmiałe pomysły, o których więcej będziemy mówić w 2023 roku. Szczegóły już niebawem!
Bądź na bieżąco z naszymi działaniami!